تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۱۴۸۸۵۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قطعی آب ماهشهر در سایه اختلافات آبفا ماهشهر و اداره جنوب شرق امیدیه
مشکلات اخیر قطعی و افت فشار مکرر آب، مشکلات بسیاری را برای مردم بندر ماهشهر ایجاد کرده است و در این میان دود اختلافات و ناهماهنگی میان اداره آبفا بندرماهشهر و اداره جنوب شرق امیدیه برای رفع مشکل، به چشم مردم بندرماهشهر می رود
مشکلات اخیر قطعی و افت فشار مکرر آب، مشکلات بسیاری را برای مردم بندر ماهشهر ایجاد کرده است و در این میان دود اختلافات و ناهماهنگی میان اداره آبفا بندرماهشهر و اداره جنوب شرق امیدیه برای رفع مشکل، به چشم مردم بندرماهشهر می رود.

مردم بندرماهشهر در چند سال اخیر به طور مکرر شاهد مشکلات بسیاری از جمله قطعی آب، افت فشار آب، شکستگی لوله آب و بالا زدگی فاضلاب حتی در مناطقی از مرکز شهر هستند.

قطعی مکرر و افت فشار آب به ویژه در ماه مبارک رمضان تقریبا در تمامی مناطق این شهرستان، شهروندان را کلافه کرده است.

این مشکلات در حالی خودنمایی می‌کند که اداره آب و فاضلاب بندرماهشهر و اداره آب جنوب شرق امیدیه که توزیع کننده و تامین کننده آب مردم این منطقه هستند با هم اختلاف دارند و هر یک به زعم خود دیگری را مقصر مشکلات به وجود آمده می‌داند.

یکی از شهروندان ماهشهر با تشریح مشکل قطعی و افت فشار مکرر آب در منطقه ناحیه صنعتی گفت: در چندروز گذشته ما هر روز با قطعی آب روبه رو بودیم به گونه‌ای که حداقل نصفی از روز، آب در منازل ما قطع می‌شود و هر زمان به اداره آبفا مراجعه کرده ایم، می‌گویند هیچ مشکلی وجود ندارد.

این شهروند با بیان اینکه جای سوال است که دلیل این همه قطعی آب چیست؟ ادامه داد: مشکل دیگر وجود بوی نامطبوع آب، پس از وصل مجدد آن است. این موضوعی بسیار نگران کننده است چرا که مشخص نیست این امر برای سلامت ما مضر است یا نه؛ لذا از مسئولان انتظار داریم هرچه سریع تر به این موضوع که جان و سلامت شهروندان را به خطر انداخته رسیدگی کنند.

شهروند دیگر ساکن منطقه فاز 2 با گلایه از قطعی مکرر آب در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان در ساعاتی که بیشترین نیاز به آب وجود دارد با قطعی و افت فشار آب روبه رو هستیم و ما در انجام کارهای روزانه با مشکلات زیادی رو به رو شده ایم.

وی که خواست نامش فاش نشود ادامه داد: در صورتی که دلیل قطعی آب مشکل در خرابی تاسیسات است، باید رفع مشکل را به روز موکول کنند و آب را در شب که اوج مصرف آب مردم در زمان افطاری و سحری است تامین کنند ولی متاسفانه مسئولان بدون توجه به ماه مبارک رمضان تلاشی برای رفع مشکل آب نمی‌کنند.

این شهروند ماهشهری اضافه کرد: زمانی که اداره آبفا اعلام می‌کند مشکل قطعی آب به طور کامل رفع شده، باز هم با این مشکل روبه رو هستیم و کسی پاسخگو نیست، اداره آبفا ماهشهر و اداره آب جنوب شرق هیچکدام مسئولیت بروز این مشکل را بر عهده نمی‌گیرند.

مدیر روابط عمومی اداره آب و فاضلاب بندرماهشهر نیز در خصوص مشکلات اخیر قطعی مکرر آب در مناطق مختلف بندرماهشهر گفت: در اجرای طرح ملی بیابان زدایی در روزهای پیش از ماه مبارک رمضان، قطعی و افت فشار آب را در بندر ماهشهر داشتیم که دلیل اصلی آن نبود به موقع آبرسانی از سوی اداره آب جنوب شرق بود.

وی افزود: توفان‌های شدید در چند روز گذشته از جمله 10 خرداد منجر به سوختگی ترانس برق تلمبه خانه انتقال آب در مسیر بندرامام، آب شرب بندرماهشهر و شهرک‌های اطراف شد که قطعی آب تا 11 خرداد را موجب شد و نتوانستیم آب را پمپاژ کرده و به دست مردم برسانیم.

شیرانی خاطرنشان کرد: از ابتدای ماه مبارک رمضان تا چندی پیش ما قطعی پنج تا 6 ساعته آب از سوی اداره آب جنوب شرق را داشتیم که با وجود گزارش‌های رسیده از اپراتور، این اداره با ارسال جوابیه در فضای مجازی مسئولیت قطعی این مدت زمان آب را نپذیرفته و مدعی شد تنها یک ساعت و 35 دقیقه قطعی آب داشتند.

مدیر روابط عمومی اداره آبفا بندرماهشهر ادامه داد: هم اکنون مشکل قطعی و افت فشار آب به طور کامل رفع شده و هیچ مشکلی در تاسیسات آب وجود ندارد ودلیل وجود هرگونه مشکل قطعی آب، صد در صد مربوط به انشعاب منازل شهروندان است که در صورت اعلام هرگونه مشکل به این اداره، در اسرع وقت رفع می‌شود.

وی اضافه کرد: اکنون فشار آب به طور کامل تنظیم شده و به حالت عادی برگشته و دلیل اصلی بروز افت فشار آب در بندرماهشهر ارسال آب با فشارکم از سوی اداره جنوب شرق است که در صورت ارسال آب با فشار کم از سوی این اداره ما نیز مجبور به توزیع آب با فشار کم در مناطق مختلف شهرستان هستیم.

شیرانی در خصوص گلایه مردم از قطعی آب در ماه مبارک رمضان گفت: طبق زمان بندی در ماه مبارک رمضان زمان آبگیری آب که با افت فشار همراه است در ساعات کاهش مصرف آب شهروندان است و در ساعات چهار صبح تا 10 شب که شهروندان بیشترین مصرف آب را دارند با پمپاژ آب، فشار آب را افزایش می‌‌دهیم.

وی ادامه داد: در سایر ماه‌های سال زمان آب گیری آب از ساعت 12 شب تا 6 صبح و زمان پمپاژ آب برای افزایش فشار از ساعت 6 صبح تا 12 شب است که در هر 2مورد دلیل روبه رو شدن مردم با قطعی و افت فشار آب، اطلاع ندادن به موقع بروز مشکل به این اداره است.

وی افزود: تمامی راه ‌های ارتباطی ما با مردم زیر نظارت اداره آبفا خوزستان است و در صورت اعلام بروز هرگونه مشکل، ملزم به رفع آن در اسرع وقت هستیم، از این رو شهروندان می‌توانند قطعی، افت فشار آب و خرابی انشعاب خود را با ارسال پیام به سامانه پیامکی 122 و کانال تلگرامی T.ME/ABFA_MAHSHAHR// HTTPS: اعلام کنند که در اسرع وقت رسیدگی می‌شود.

شیرانی در ادامه به فرسوده بودن شبکه آب و فاضلاب بندرماهشهر اشاره کرد و گفت: با توجه به فرسوده بودن شبکه آب و فاضلاب ماهشهر،پس از یک قطعی آب با وصل مجدد آن متاسفانه ما قادر به ارائه آب با کیفیت به شهروندان نیستیم و به جهت سیمانی بودن لوله‌های آب، پس از هر بار تعمیر لوله‌ها با به جریان افتادن آب، گل و لای زیادی به آب راه پیدا می‌‌کند اما از لحاظ میکروبی زیرنظر بهداشت بوده و فاقد هرگونه آلودگی میکروبی است.

مدیر بهره‌برداری اداره آب جنوب شرق امیدیه نیز در این باره اظهار کرد: ازابتدای ماه مبارک رمضان تاچندی پیش تنها یک ساعت و 35 دقیقه قطعی و افت فشار آب به دلیل اتصال کابل‌های ژنراتور به تابلوهای برق در دستگاه ژنراتور مسر بندرامام به ماهشهر داشتیم که مشکل از طرف ما به طور کامل رفع شد.

محمد قنواتی مدعی شد: 99 درصد مقصر قطعی و افت فشار آب در بندرماهشهر به دلیلی غیر از دلیل ذکر شده اداره آبفا بندرماهشهر و یک در صد ما هستیم، چرا که هیچ گاه مشکل پیش بینی شده نداشتیم و در صورت اعلام هرگونه مشکل در اسرع وقت رفع شده است، از این رو در صورت بروز مشکل مقصر اصلی اداره آبفا بندرماهشهر است که در اطلاع بروز مشکل به ما تعلل و غفلت کرده است.

وی ادامه داد: ما متولی انتقال آب از یک خط لوله به تلمبه خانه ماهشهر هستیم و روبه رو شدن مردم برخی نقاط ماهشهر با قطعی آب به توزیع کننده آب یعنی اداره آبفا بندرماهشهر برمی‌گردد.

وی با اشاره به سالم بودن کامل تاسیسات آب در این اداره گفت: مسئولان اداره آبفا بندرماهشهر می‌توانند به همراه هر یک از مسئولان شهرستان در هر ساعت شبانه روز از تاسیسات ما دیدن و از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کنند.

معاون بهره برداری اداره آب و فاضلاب بندرماهشهر در نشست خبری در خصوص مشکلات اخیر قطعی آب در این شهر اظهار کرد: یکی از دلایل قطعی اخیر آب در بندرماهشهر،وقوع گرد و خاک و وزش باد شدید بود که منجر به قطعی برق در تاسیسات بالادست و سطح شهر شد که با اقدام به موقع همکاران ما در اداره برق، این مشکل رفع شد.

حسین امیری افزود:مشکل دیگر یکسان نبودن آب ورودی و خروجی شهر است؛ این مقدار جوابگوی نیاز مصرفی شهروندان نیست؛آب دریافتی روزانه شهر 70 هزار متر مکعب است که به دلیل مشکلات اخیر و کاهش آب از سوی اداره جنوب شرق این میزان به 60 هزار تا 57 هزار متر مکعب کاهش یافت و ما را برای پمپاژ مستقیم و مداوم آب به داخل شبکه با مشکل روبه رو کرد.

وی در ادامه از افزایش ظرفیت تولید آب با راه اندازی تاسیسات جدید در دریاچه نمک بندرماهشهر خبرداد و گفت: طبق قول مساعد مدیر اداره آبفا بندرماهشهر در صورت راه اندازی این تاسیسات تا حدود زیادی مشکلات قطعی و افت فشار شهرستان رفع می شود؛ هم اکنون در حال جمع آوری اطلاعات مورد نیاز آن هستیم و این پروژه با سرمایه گذاری حدود 9 میلیارد ریال از محل هزینه های جاری اداره پس از ماه مبارک رمضان آغاز می شود.

معاون بهره برداری اداره آبفا بندرماهشهر در ادامه با اشاره به مشکل فرسوده بودن شبکه آب و فاضلاب بندرماهشهر افزود: از 542 کیلومتر شبکه آب و فاضلاب شهری، 320 کیلومتر آن فرسوده است که با توجه به قدیمی بودن تاسیسات ،نیاز به تعویض دارد و همین مساله موجب شکستگی بیش از اندازه لوله ها و به دنبال آن قطعی و افت فشار مکرر می شود؛ با وجود مکاتبات بسیار انجام شده برای جذب اعتبار و سامان دهی شبکه، تا به حال اعتباری تخصیص داده نشده است.

امیری ادامه داد: مشکل دیگر نصب نبودن مخزن آب از سوی شهروندان در منازل خود است، چرا که با وجود مشکلات ذکر شده تنها با ذخیره آب و مصرف آن در مواقع قطعی آب، بخشی از مشکلات مردم کاسته می شود.

گفتنی است با وجود اعلام رفع کامل مشکل قطعی آب در بندرماهشهر از سوی امام جمعه بندرماهشهر در خطبه‌های هفته های گذشته، قول مساعد مسئولان اداره آبفا بندرماهشهر به بروز دوباره مشکل، قول پیگیری جدی از سوی نماینده مردم حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه اخیر خود با رسانه ها و همچنین قول مساعد فرماندار بندرماهشهر برای جذب یک هزار و 700 میلیارد ریال از محل شورای راهبردی شهرستان به اصلاح کامل شبکه فاضلاب ماهشهر، مردم همچنان با مشکل قطعی و افت فشار آب در این شهرستان روبه رو هستند و دچار سرگردانی با وجود مشکلات و ناهماهنگی بین اداره آبفا بندرماهشهر و اداره آب جنوب شرق امیدیه هستند.

قطعی مکرر و افت فشار آب از پیش از ماه مبارک رمضان تاکنون، آب گرفتگی معابر و خیابان‌ها، نبود توانایی شبکه فاضلاب برای دفع فاضلاب و آب سطحی، از جدی‌ترین معضلات شبکه فرسوده آب و فاضلاب بندرماهشهراست که ادامه این روند با وجود غنی‌ بودن شهرستان بندرماهشهر در میان سایر شهرستان‌های استان پذیرفتنی نیست.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار