تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۱۵۰۳۷۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز:
مشکلات سامانه سمات امسال برطرف می‌شود
سامانه سمات مردادماه باز شده و نتایج ثبت عناوین طرح‌ها ظرف یک یا دو هفته اعلام خواهد شد
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به مشکلات سامانه سمات و این که مشکلات این سامانه قرار است امسال برطرف شود، گفت: سامانه سمات مردادماه باز شده و نتایج ثبت عناوین طرح‌ها ظرف یک یا دو هفته اعلام خواهد شد.

دکتر ابراهیم حاجی‌دولو در یازدهمین جلسه کارگروه تخصصی آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان که روز چهارشنبه (چهارم مردادماه) در سالن جلسات استانداری برگزار شد، با اشاره به بروز مشکلات تنفسی برای مردم خوزستان پس از باران‌های پاییزی، اظهار کرد: امیدوارم امسال دیگر شاهد چنین مشکلاتی نباشیم. اگر دوباره چنین مسائلی رخ دهد، همه سازمان‌ها مسئول و مقصر هستند. باید همکاری‌های بین دانشگاهی شکل بگیرد تا با استفاده از تمام ظرفیت‌ها، مشکلی پیش نیاید.

وی افزود: در حال حاضر پروژه‌هایی که از طرف دستگاه‌ها و سازمان‌ها تعریف می‌شوند، باید به تهران ارسال شده و از سامانه سمات مجوز دریافت کنند که این پروژه‌ها تکراری نبوده و از نظر علمی و پژوهشی قابل اجرا هستند. سپس این عناوین به دانشگاه‌ها اعلام می‌شوند و مجوز ایجاد پروپوزال و تعریف پروژه را دریافت می‌کنند.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: سامانه سمات مشکلات زیادی داشت. این سامانه از نظر نرم‌افزاری ضعیف بود. مهم‌ترین مشکل نیز این بود که دستاورد اجرایی، دیر اعلام می‌شد. در جلسه‌ای که با مسئولان سامانه سمات در تهران برگزار شد، قرار شد این مشکل امسال حل شود. مشکل دیگر، دیر باز شدن سامانه بود؛ مثلا سامانه اسفندماه برای ارسال عناوین باز می‌شد. در این حوزه نیز قرار شد امسال این سامانه اواسط مردادماه باز شود و طرح‌های جدیدی را که توسط دستگاه‌های اجرایی ارائه می‌شوند، بپذیرد.

حاجی‌دولو ادامه داد: قرار است ظرف دو تا سه هفته، وضعیت طرح‌ها تعیین تکلیف شود. در بحث مشکلات نرم‌افزاری نیز گفته شد، تلاش می‌شود نرم‌افزار تغییر کرده و اگر امکان‌پذیر باشد امسال نرم‌افزار جدیدی جایگزین شود که قابلیت‌های بهتری داشته باشد.

وی ادامه داد: بحث دیگر تمرکززدایی این سامانه بود که از این پیشنهاد استقبال شد و قرار شد سامانه سمات از حالت متمرکز خارج شده و بخشی از امتیازات این سامانه به استان داده شود. البته اطلاعات همچنان در تهران ثبت می‌شود، چراکه اصل اساسی کار این سامانه، تکراری نبودن طرح‌ها است. در حال حاضر این سامانه به نوعی درگاه ارتباطی بین پروژه‌های مربوط به سازمان‌ها و مراکز تحقیقاتی و دستگاه‌ها است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: ایجاد مناطق ویژه علم و فناوری، یکی از پیشنهادهایی است که توسط دولت در سال 88 تصویب شد تا یک نقش بالادستی میان همه بازیگران استان‌ها در حوزه‌های اقتصادی و علمی داشته باشند. یکی از وظایف این منطقه ویژه هماهنگ‌سازی میان تمام نهادهای استانی است.

وی افزود: به منظور ایجاد این منطقه ویژه از سال 94، کمیته‌ای زیر نظر استاندار تشکیل شد. مطالعات لازم برای ایجاد منطقه ویژه به یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان استان واگذار شد. همزمان با ارائه گزارش ما در تهران، قرار بود چهار استان دیگر نیز گزارش خود را ارائه دهند. برای ارائه مطالعات، شاخص‌های توانمندی‌های اقتصادی، فناورانه، علمی و خلاق مطرح بودند که هر کدام، زیرشاخص‌هایی نیز داشتند. بر اساس آمار، تهران تمام شاخص‌ها و کف امتیازات لازم برای ایجاد منطقه ویژه را دارد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: پس از تهران، خوزستان قرار داشت. اما شاخص‌های استان در چند جا از جمله تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی کافی نبود. برای حل این مشکل، سه راه حل وجود داشت البته با توجه به کمبود وقت در جلسه تصمیم‌گیری در این زمینه به جلسه بعد موکول شد.

حاجی‌دولو ادامه داد: یکی از این راه‌ها این بود که با توجه به اینکه برخی استان‌ها شاخص‌های لازم را ندارد، یک فرصت یک یا دو ساله به استان‌ها داده شود تا رشد کنند و پس از رسیدن به حد‌نصاب لازم، برنامه‌های تفصیلی را انجام دهند. برنامه‌های تفصیلی نیز باید به صورت انفرادی به دبیرخانه شورای عالی عطف ارائه شوند.

وی تصریح کرد: ما از مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها انتظار داریم پروژه‌های تقاضامحور انجام دهند. دستگاه‌ها نیز باید نیازهای خود را به دانشگاه‌ها ارسال کنند و عناوین پروژه‌ها به سامانه سمات اعلام شود. دستگاه‌ها همچنین باید سهم یک درصد بودجه پژوهشی خود را مشخص و تا پایان شهریورماه، عناوین پروژه تحقیقاتی خود را اعلام کنند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار