تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۱۵۰۳۸۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وزیر نیرو خبر داد:
پیشنهاد گرانی ۱۰درصدی آب‌وبرق در راه است/آزادسازی قیمت تا ۱۴۰۰
وزیر نیرو با بیان "هم‌اکنون درصددیم تا پیشنهاداتی برای افزایش ۱۰درصدی قیمت آب‌وبرق مطرح کنیم"، گفت: مطابق قانون برنامه ششم وزارت نیرو باید به تعدیل قیمت آب‌وبرق اقدام کند لذا تا پایان برنامه باید به قیمت واقعی برسیم
پیشنهاد گرانی ۱۰درصدی آب‌وبرق در راه است/آزادسازی قیمت تا ۱۴۰۰حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو در گفتگوی ویژه خبری با اعلام اینکه "خاموشی نظام‌مند و کمبود تولید برق نداریم"، گفت: این روزها 1300 مگاوات صادرات برق داریم.

وی با بیان اینکه "حدود 7.5 درصد افزایش مصرف برق، نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم"، افزود: در طول چهار سال گذشته، حداقل 8 هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شده است.

وزیر نیرو گفت: عمده سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه از طریق بخش خصوصی است.

چیت‌چیان با اظهار اینکه "حدود 30 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار هستیم"، گفت: مطابق قانون برنامه ششم وزارت نیرو باید به تعدیل قیمت آب و برق اقدام کند لذا تا پایان برنامه باید به قیمت واقعی برسیم.

وی با ابراز اینکه تاکنون 2 میلیارد و 700 میلیون مترمکعب از برداشت اضافی آب جلوگیری شده است، گفت: حدود 60 درصد از ظرفیت سدها پر است. تقریباً 15 سال است که وارد مرحله خشکسالی شدیم. در 10 سال گذشته هیچ‌گاه در هیچ سالی میزان بارش‌های ما به میزان متوسط نرسیده و حتی از آن کمتر بوده است. در این دوره 34 سد را به بهره برداری رساندیم.

مشروح سخنان وزیر نیرو به‌شرح زیر است:

وزیر نیرو در ابتدای اظهاراتش با بیان اینکه خاموشی نظام مند و کمبود تولید برق نداریم، گفت: این روزها هزار و سیصد مگاوات صادرات برق داریم، لذا در کشور تولید برق به اندازه کافی وجود دارد.

وی در رابطه با میزان رشد مصرف برق خانگی و صنعتی در کشور بیان داشت: به طور متوسط از ابتدای امسال حدود 7.5 درصد افزایش مصرف برق نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم، اما خوشبختانه مصرف برق صنعتی ما 11.3 درصد افزایش پیدا کرده که این نشان دهنده آن است که چرخ صنعت به حرکت درآمده  و لذا برق بیشتری را مصرف کردیم.

وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که در صرفه جویی، بیشترین همکاری را مردم داشتند یا دوایر دولتی و نهادهای حاکمیتی نیز بیان کرد: میزان توان مصرفی کشور 55 هزار مگاوات است و ما توانستیم بیش از 3 هزار و 800 مگاوات مدیریت مصرف داشته باشیم.

وی با اعلام اینکه در ابتدا صنایع، بعد کشاورزان و سپس عموم مردم در رابطه با مدیریت مصرف برق با وزارت نیرو همکاری داشتند گفت: از ابتدای امسال شروع به بستن قرارداد با صنایع کردیم تا آن ها تعطیلات خود را در فصلی قرار دهند که اوج مصرف برق است تا ما نیز راحت تر بتوانیم پاسخگوی افزایش مصرف برق کشور باشیم.

چیت چیان ادامه داد: با کشاورزان متعددی در سراسر کشور قرار داد بستیم که اگر آن ها بین ساعت 12 ظهر تا 4 عصر، پمپ های آب خود را خاموش کنند در عوض مقدار برقی که آن ها در بیست ساعت بقیه شبانه روز استفاده می کنند مجانی خواهد بود.

وزیر نیرو تصریح کرد: این حرف که دستگاه های دولتی کمتر به سمت صرفه جویی می روند، شاید به جهتی درست باشد! چون مصرف کنندگان در اداره ها خود هزینه های مصرف را پرداخت نمی کنند، لذا طبیعی است که خیلی مراقب میزان مصرف انرژی نباشند.

وی افزود: در عین حال در یک ماه اخیر دولت مصوباتی داشت که بر اساس آن تمام ادرات موظف هستند، پس از اتمام ساعت کاری سیستم های سرمایش خود را خاموش کنند که خوشبختانه در این زمینه همکاری های بسیار مناسبی صورت گرفت.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: اینکه کمبود تولید برق نداریم به معنای این نیست که نیازمند سرمایه گذاری در توسعه تولید نیستیم، بلکه باید سال به سال نیروگاه های جدیدی را وارد مدار کنیم.

چیت چیان با اعلام اینکه در چهار سال گذشته حداقل حدود 8 هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شده است و سالانه باید تا 5 هزار مگاوات نیروگاه جدید نیز وارد مدار شود، اظهار داشت: در حال حاضر بیشترین محدودیت ما در بخش انتقال و فوق توزیع برق است که در این شرایط، در جاهایی که مصرف برق به یکباره بالا می رود موجب می شود ظرفیت خطوط انتقال و فوق توزیع با افت ولتاژ مواجه شود و این افت ولتاژ نیر در برخی مناطق منجر به خاموشی می شود.

در شبکه توزیع برق حدود 10.7 درصد تلفات برق داریم

وزیر نیرو همچنین با اعلام اینکه هم اکنون در شبکه توزیع برق حدود 10.7 درصد و در شبکه انتقال حدود 3 درصد تلفات برق داریم گفت: رقم 10.7 درصد به سادگی به دست نیامده، بلکه در طی چهار سال گذشته فعالیت بسیار گسترده و متمرکز بر این بحث صورت گرفته که توانستیم این رقم را از15.2 درصد به 10.7 درصد برسانیم و توانستیم چهار و نیم واحد درصد، میزان تلفات در شبکه را کاهش دهیم.

وی خاطر نشان کرد: در سال های اخیر به دلیل محدودیت در سرمایه گذاری، اگر کاهش تلفات و مدیریت مصرف را نداشتیم با خاموشی های بسیار جدی مواجه می شدیم.

چیت چیان افزود: متوسط راندمان نیروگاه های کشور نیز تا یکی دو سال قبل 37 درصد بود که خوشبختانه این رقم هم اکنون به 38 درصد رسیده و طی برنامه ششم توسعه نیز باید به 42 درصد برسد.

وزیر نیرو با بیان اینکه طبق پیش بینی‌های  برنامه توسعه پنجم و آن چه که در برنامه ششم در حال اجرا است، هدف گذاری شدن سالانه 5 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه می‌شود، گفت: در سال 89 حدود چهار هزار و اندی مگاوات نیروگاه جدید به مدار آمد، اما با توجه به عدم اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه ، امکان سرمایه گذاری تا جایی پایین آمد که در سال 94 توانستیم تنها 900 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کنیم.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه این روند کاهشی رو به افزایش است و ما در سال 95 توانستیم حدود 2 هزار و 600 مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کنیم و در کنار به مدار آوردن نیروگاه های جدید با روش‌های مهندسی که در کشور ابداع شد، امسال توانستیم از ظرفیت‌های تولید، برق بیشتری را تولید کنیم .

چیت چیان با تاکید بر اینکه عمده سرمایه گذاری در این بخش توسط بخش خصوصی صورت می گیرد و ما نیز سعی کردیم از طریق صندوق توسعه ملی و سرمایه گذاری خارجی کاری کنیم که علی رغم محدودیت های مالی، منابع جدیدی را خلق کنیم، گفت: هم اکنون حدود 30 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکاریم، اما علی رغم تاخیر در پرداخت ها سوخت و سازی وجود ندارد.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه با افزایش نرخ رشد اقتصادی نیازمند این هستیم که برق بیشتری تولید کنیم، اظهار داشت: پیش بینی‌های لازم در این رابطه انجام شده به طوری که سعی داریم در سال های بعد 5 هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کنیم. اما در کنار این اقدام، هدف گذاری بسیار جدی دیگر کاهش مصرف برق و جلوگیری از مصارف غیر معقول است.

چیت چیان با اشاره به هزینه های اضافی مندرج در رسیدهای برق گفت: بخشی از این هزینه ها بابت آبونمان است که بالغ بر 1000 تومان می شود، بخشی دیگر که حدود 5 تومان به ازای هر کیلووات ساعت مصرف برق است که به توسعه برق روستایی و توسعه انرژی های نو در کشور اختصاص می یابد و بخش دیگر نیز مربوط به 9 درصد ملیات بر ارزش افزوده می شود که تقریبا برای همه کالاها لحاظ می شود، نه فقط برق.

وزیر نیرو با اشاره به وضعیت منابع اب زیرزمینی کشور گفت: حدود 55 درصد از آب موردنیاز کشور از منابع زیرزمینی تأمین می شود.

وی افزود: با کمال تأسف سالانه 5 میلیارد مترمکعب بیشتر از میزان بارش های سالانه برداشت شده است.

وی تصریح کرد: از ابتدای دولت طرح تعادل بخشی به آب های زیرزمینی تصویب شد که تاکنون باعث کاهش برداشت  2.7 میلیاردمترمکعبی از آب های زیرزمینی شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 60 درصد از ظرفیت سدها پر است و ما کاهش 6 میلیارد مترمکعبی ورودی آب به سدها نسبت به سال گذشته روبرو هستیم.

چیت چیان در ادامه با اشاره به تلفات آب در شبکه های آب گفت:  در دنیا هیچ شبکه ای بدون پرتی آب وجود ندارد. اکنون کل تلفات شبکه آب کشور حدود 24 درصد است اما تنها 13 درصد از این میزان مربوط به تلفات است و بقیه ناشی از قدیمی بودن کنتورها و... است.

وی اضافه کرد: برای کاهش هر یک درصد تلفات شبکه های آب، حدود 1200 میلیارد تومان پول نیاز است که با توجه به قیمت بسیار پایین تعرفه های آب امکان بازسازی شبکه ها در زمان بسیار کم نیست.

وی تأکید کرد: با اینحال ضمن بازسازی برخی شبکه ها، در برخی از نقاط شهری نیز زون بندی هایی انجام شده و سامانهای فشارشکن نصب شده که باعث کاهش تلفات شبکه می شود.

وزیر نیرو با اشاره به سدهای ساخته شده در این دولت گفت: در این دولت حدود 34 سد ساخته شد که قابلیت آب استحصالی کشور را به میزان 4 هزار و 450 میلیارد مترمکعب افزایش داد، این در حالی است که از اول انقلاب تاکنون سالانه 774 میلیون مترمکعب به آب استحصالی کشور افزوده شده است.

وی افزود: تا قبل از اغاز بکار این دولت 570 شهر کشور در تنش آبی بود اما هم اکنون این شهرها به 307 شهر کاهش پیدا کرده است.

وی در پایان در مورد میزان توسعه انرژی های تجدیدپذیر در دولت یازدهم گفت: در این دولت توسعه انرژی های تجدیدپذیر 2.25 برابر شده است که 100 درصد توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است و امیدواریم تا پایان سال جاری حدود 590 مگاوات دیگر به ظرفیت کنونی کشور افزوده شود.

وی اضافه کرد: ظرفیت تولید بومی پنل های خورشیدی نیز در حال حاضر به حدود 210 مگاوات رسیده که امیدواریم تا پایان سال جاری به 500 مگاوات برسد.

چیت چیان در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: سال گذشته افزایش 10 درصدی قیمت برق و آب را داشته ایم و هم اکنون درصددیم تا پیشنهاداتی برای افزایش 10 درصدی آنها مطرح کنیم.

وی گفت: مطابق قانون برنامه ششم توسعه وزارت نیرو باید نسبت به تعدیل قیمت های آب و برق تا پایان این برنامه و رساندن آن به قیمت واقعی اقدام کند.

چیت چیان افزود: این در حالیست که قانون بودجه امسال طوری طراحی شده که افزایش قیمت نداشته باشیم.

وزیر نیرو گفت: در حالی که هر کیلووات ساعت تولید و انتقال برق برای وزارت نیرو 120 تومان است قیمت فروش آن 66 تومان محاسبه می شود.

وی افزود: وزارت نیرو به خاطر لحاظ نشدن این اختلاف قیمت 30 هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد که مساوی بدهی های وزارتخانه است.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار