تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۱۵۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چه کسی جانشین بن لادن می شود؟
ایمن الظواهری و بن لادن - خوزنیوز


 ایسنا: ایمن الظواهری که دومین مقام القاعده پس از اسامه بن لادن به شمار می‌آمد، اکنون به دنبال انتشار خبر کشته شدن وی محتمل ترین گزینه برای در اختیار گرفتن رهبری القاعده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز‌، ایمن الظواهری‌، دکتر و جراح مصری الاصل‌، مغز متفکر پشت سر بن لادن و شبکه القاعده بوده است و در زمان‌هایی نیز معمول‌ترین چهره این گروه تروریستی بود که در ویدیوهای منتسب به این گروه ظاهر می‌شد و آمریکا و متحدانش را شماتت می‌کرد.

در آخرین ویدیویی که در پایگاه اطلاعاتی SITE که فعالیت‌های آنلاین گروه‌های تروریستی را در دنیا رهگیری می‌کند قرار گرفت،‌ وی از مسلمانان خواست که با نیروهای آمریکا و ناتو در لیبی مبارزه کنند.

الظواهری در این ویدیو گفت: می‌خواهم توجه برادران مسلمانمان را در لیبی، تونس، الجزایر و دیگر کشورهای مسلمان به این موضوع جلب کنم که اگر نیروهای آمریکا و ناتو وارد لیبی شوند،‌ همسایگان آنها در مصر، تونس و الجزایر و باقی کشورهای مسلمان باید برخواسته و هم با مزدوران قذافی و هم با نیروهای ناتو مبارزه کنند.

ایمن الظواهری‌ در یک خانواده سطح بالا متشکل از افراد تحصیلکرده و پزشک در حومه شهر قاهره به دنیا آمده و در فهرست افراد تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی) پس از بن لادن، رتبه دوم را دارد.

هم بن‌لادن و هم الظواهری پس از سقوط حکومت طالبان در سال 2001، به دنبال حمله آمریکا،‌ همواره از دستگیر شدن فرار کرده‌اند.

ایمن الظواهری در سال 2008 با حمله به باراک اوباما و به کار بردن لفظ "کاکاسیاه خانه" که پیش از این در دهه 1960 توسط مالکوم ایکس رهبر سیاه پوستان آمریکا برای توصیف برده‌های سیاه پوست وفادار به اربابان سفید پوستشان مورد استفاده قرار می‌گرفت،‌ بیش از پیش مطرح شد.

وی در سال 2009‌، بار دیگر در ویدیویی به اوباما حمله کرد و گفت که از نظر وی تفاوتی میان اوباما و جورج بوش نیست.

الظواهری در این ویدیو گفت:‌ آمریکا باز با چهره فریبنده دیگری آمده است. وی (اوباما)، ادامه دهنده همان کارهایی است که بوش و روسای جمهور قبلی انجام دادند. اوباما به سیاست‌های پیشینیان خود در دروغ گفتن و فروختن توهم، توسل جسته است.

مدت‌های زیادی تصور می‌شد که الظواهری نیز همچون بن لادن در مرزهای ناهموار پاکستان و افغانستان پنهان شده است. آخرین ویدیویی که الظواهری به همراه بن لادن در آن نمایان شدند، توسط شبکه الجزیره در دهم سپتامبر سال 2003 پخش شد. این ویدیو نشان می‌داد که آنها در حال پیاده روی در کوه‌ها هستند و خواهان جهاد شده و مجریان حمله 11 سپتامبر را ستایش می‌کنند.

تحلیل‌گران الظواهری را سازمان‌دهنده و نزدیکترین یاور بن لادن توصیف می‌کنند.

وکیل مصری که زمانی وکالت الظواهری را در مصر به عهده داشت، عقیده دارد که وی برای بن لادن مثل مغز برای بدن است.

ایمن الظواهری در ویدیویی پس از حملات 11 سپتامبر این حادثه را "یک پیروزی بزرگ که به لطف خدا به دست آمده است" خواند.

سال 2001 و در حالی که نیروهای آمریکایی طالبان را از صحنه قدرت خارج کردند، منابع خبری افغانستان گفتند که الظواهری بشدت نسبت به سهل انگاری شبه نظامیان طالبان عصبانی شده است، چرا که همزمان با بمباران‌های آمریکا آنها در پشت جبهه نبرد در حال بازی بدمینتون بوده‌اند!

بن‌ لادن و الظواهری نخستین بار اواسط دهه 1980 یکدیگر را در شهر پیشاور پاکستان ملاقات کردند تا از شبه نظامیانی که با نیروهای شوروی در افغانستان می جنگیدند،‌ حمایت کنند و ازین پس بود که همکاری نزدیک آنها آغاز شد.

ایمن الظواهری در سال 1951 متولد شد. پدر وی استاد داروشناسی و پدربزرگ وی امام جماعت مسجد الازهر، یکی از مهمترین مساجد جهان اسلام بود.

وی در سال 1974 از یکی از معتبرترین دانشگاه‌های پزشکی مصر فارغ التحصیل شد و تحصیلات دیگری را نیز در زمینه جراحی گذراند.

پس از آن وی با اخوان المسلمین مصر به همکاری پرداخت.

زمانی که در سال 1973 جنبش "جهاد اسلامی مصر" پایه ریزی شد‌، وی به آن ملحق شد. در سال 1981 که اعضای این جنبش انور سادات‌، رئیس جمهور اسبق مصر را به قتل رساندند، وی در میان 301 تن از مظنونانی بود که به دنبال این حادثه دستگیر شدند.

وی به دادگاه رفت اما از مشارکت در قتل تبرئه شد و تنها به علت داشتن اسلحه غیرمجاز گناهکار شناخته و سه سال را در زندان گذراند. پس از آزادی، وی روانه پاکستان شد و با سازمان هلال احمر در زمینه مداوای جنگجویان زخمی شده در جنگ افغانستان همکاری کرد.

ایمن الظواهری با رسیدن به رهبری "جنبش جهاد اسلامی" مصر در سال 1993،‌ یکی از چهره‌های کلیدی در مبارزات سال‌های میانی دهه 1990 برای استقرار یک دولت اسلامگرا در این کشور بود؛‌ مبارزاتی که طی آن 1200 تن کشته شدند.

در سال 1999 یک دادگاه نظامی در مصر به خاطر حادثه کشتار 58 تن از توریستهایی خارجی و چهار مصری در سال 1997 در این کشور، الظواهری را در غیاب وی به مجازات مرگ محکوم کرد.

وی همچنین در ارتباط با حوادث بمب‌گذاری در سفارتخانه های آمریکا در کنیا و تانزانیا متهم شناخته شد.

چند روز پس از این بمب‌گذاری‌ها، الظواهری با یک خبرنگار پاکستانی تماس گرفت و منکر مسئولیت خود در این حوادث شد، اما از مسلمانان خواست به مبارزه خود علیه آمریکایی‌ها و یهودی‌ها ادامه دهند.

یک ساعت بعد از این صحبت‌ها، موشک‌های کروز آمریکا اردوگاه آموزشی القاعده در افغانستان را هدف قرار دادند. هم بن لادن و هم الظواهری از آسیب گریختند.

در اوایل ماه دسامبر 2001، گزارش شد که همسر ایمن الظواهری و سه دختر وی در بمب‌گذاری در شهر قندهار افغانستان که پایگاه طالبان بود‌، کشته شده‌اند.

پس از آن ایمن الظواهری مرتبا در رشته‌ای از پیام‌های صوتی و ویدیوئی ظاهر شد و به انتقاد از جنگ آمریکا در عراق به ستایش طالبان و بمب‌گذاران انتحاری که سال 2005 لندن را مورد حمله قرار دادند پرداخت و همچنین پس از زلزله پاکستان از مسلمانان خواست که به قربانیان این حادثه کمک کنند.

وی گاهی اوقات نشان داده است که از انتقادهایی که دیگر مسلمانان به این گروه وارد می‌کنند و خشونت کورکورانه آنها را نمی‌پذیرند، آگاهی دارد.

الظواهری در نامه‌ای که سال 2005 به ابومصعب الزرقاوی‌، رهبر القاعده عراق فرستاد، به وی پیشنهاد داد که زمان آن رسیده است که به سر بریدن اسیران پایان دهد و در آستانه خروج قریب الوقوع نیروهای آمریکا از عراق نقش یک رهبر سیاسی را ایفا کند.

الظواهری مکررا خواسته است که القاعده کنترل یک دولت را به دست گیرد؛ هدفی که این گروه به رغم ائتلافش با حاکمان طالبان در دهه 1990 هرگز به آن نرسیده است.
:
:
:
آخرین اخبار