تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۱۵۱۴۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان خبر داد:
شناسایی 116 بازه بحرانی در رودخانه‌های خوزستان
طرح مطالعاتی در خصوص بازه‌های بحرانی در رودخانه‌ها پیگیری کردیم و در این راستا 116 بازه بحرانی در رودخانه‌های خوزستان شناسایی کردیم
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: بسیاری از بحران‌های فعلی خوزستان ریشه در زیرساخت‌های معیوب این استان دارد.

کیامرث حاجی‌زاده در نشست خبری که امروز برگزار شد، موقعیت خوزستان را میان سایر استان‌های کشور ویژه دانست و اظهار کرد: خوزستان ویژگی‌های خاصی نسبت به سایر استان‌های کشور دارا است و به ویژه از نظر بحران‌های متعددی که دارد، شاخص‌ها ممتازی دارد.

وی تصریح کرد: از مجموع 32 بحران کشور، خوزستان دارای 31 بحران است و برخی از بحران‌ها در خوزستان به صورت روزانه در آمده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: خوزستان تعداد زیادی بحران را در خود جای داده است و بسیاری از بحران‌های فعلی خوزستان ریشه در زیرساخت‌های معیوب آن دارد. نبود زیرساخت‌های مناسب، یکی از علل مهم معضلات خوزستان است.

حاجی‌زاده عنوان کرد: در خوزستان به علت موقعیت ویژه نفتی قبل از انقلاب بسیاری از زیرساخت‌ها در مرکز استان و شهرهای نفت‌خیز راه‌اندازی شد ولی پس از آن زیرساخت‌های جدید به مرور ایجاد نشدند و همان زیرساخت‌های قبلی نیز در طول هشت سال جنگ تحمیلی یا فرسوده شدند و یا از بین رفتند.

وی بیان کرد: خشکسالی‌های پی در پی که در نتیجه تغییر شرایط آب و هوایی جهان و منطقه و همچنین کم‌کاری‌های برخی کشورهای منطقه و منجر به خشک شدن تالاب‌های مرزی ما شد را باید  وضعیت ویژه خوزستان افزود.
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: خشک شدن دو سوم کل تالاب هورالعظیم که در کشور عراق قرار دارد و در نتیجه سدسازی‌های بالای دجله و فرات و شاید عدم توجه دولت مرکزی رژیم قبلی عراق به مسائل زیست محیطی رخ داد، نیز به خشک شدن تالاب‌های مرزی ما کمک کرد.

وی افزود: همچنین در گذشته برخی اقدامات غیرکارشناسی در محدوده تالاب‌های ما صورت گرفت و می‌توان گفت که با دخالت عوامل انسانی در تخریب محیط زیست، مجموعه این عوامل اکنون دست به دست هم داده تا خوزستان دارای کلکسیونی از انواع بلایای طبیعی و غیرطبیعی باشد که البته امسال بالا رفتن شدید دمای استان، این وضعیت را تشدید کرد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان اظهار کرد: اهمیت موارد یاد شده می‌طلبید تا ساختار ستاد مدیریت بحران خوزستان، در چهار مرحله شامل پیشگیری و پیش‌بینی، مقابله، آمادگی و بازسازی و بازتوانی، کاملا فعال شود. بدین منظور برنامه‌ریزی‌هایی برای ارتقای مدیریت بحران صورت گرفت و در این راستا اولین اقدام ما راه‌اندازی و تکمیل ساختمان مدیریت بحران استان بود.

حاجی‌زاده عنوان کرد: پس از آن مهم‌ترین بخش ستاد بحران، فعال شدن کارگروه‌های چهارده‌گانه تخصصی است که متاسفانه به دلایلی نظیر غفلت غیرفعال یا رها شده بودند که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تاکنون جلسات 11 کارگروه در اداره‌کل مدیریت بحران تشکیل شده است.

وی با اشاره به نقش اطلاع‌رسانی در مدیریت بحران تصریح کرد: بخشی که برای ما بسیار حائز اهمیت بود، اطلاع‌رسانی به مردم در زمان بحران است. ممکن است در مرحله پیشگیری و پیش‌بینی بحران، در بحث اعتبارات لنگ بزنیم اما مردم انتظار اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به موقع را دارند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: در بحث ریزگردها، تعطیلی‌ها، سیلاب، اطفای حریق و سایر بحران‌ها، آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به موقع، حق مردم است. یکی از بالاترین معیارهای حقوق شهروندی، دانستن است و شعار ما نیز همین موضوع است. در همین راستا تلاش شد تا واحد اطلاع‌رسانی مدیریت بحران استان فعال شود. ارتباط خوب این واحد با اصحاب رسانه و حضور اصحاب رسانه در تمام حلسات مدیریت بحران، گواه این مدعا است.

حاجی‌زاده عنوان کرد: بحث آموزش و پژوهش در مدیریت بحران، بحثی مغفول مانده در استان خوزستان بود. ما اساتید برجسته‌ای در دانشگاه‌های مادر استان از جمله دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه آزاد داشتیم که صاحب تجربه و علم هستند. در این راستا، کمیته 30 نفره آموزش و پرورش با حضور اساتید برجسته، تشکیل و احکام آنان نیز صادر شد.

وی ادامه داد: اولین خروجی این کمیته، برگزاری سمینار مقابله با ریزگردها و سیلاب با حضور مسئولان ارشد کشوری بود. دومین خروجی این کمیته، برگزاری کارگاه ملی و منطقه‌ای اطفای حریق در 28 مردادماه امسال در تالار نفت خواهد بود. برنامه‌ریزی‌هایی نیز برای برگزاری سایر کارگاه‌ها نظیر کارگاه اطفای حریق در حوزه نفت و پتروشیمی داریم.

حاجی‌زاده گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و برگزاری جلسات متعدد، ما حتی در بخش‌هایی که بحران محسوب نمی‌شد، به علت مسائل انسان‌دوستانه و این‌که احساس می‌شد در صورت ورود ما هماهنگی لازم بین دستگاه‌های اجرایی برقرار می‌شود، اقدام می‌کنیم. برای مثال در خصوص حادثه دز، با وجود این‌که جزو اختیارات قانونی ما نبود، اما دو مرتبه بالگرد به منطقه چال‌کندی برای جستجوی مفقودان این حادثه اعزام کردیم.

وی ادامه داد: این حادثه جزو پروتکل مدیریت بحران نبود اما از همان بدو وقوع این حادثه، در این زمینه اقدام کردیم و همچنین اعزام گروه‌های غواصی از شهرداری و نیروی دریایی به منطقه چال‌کندی را پیگیری کردیم. تمام این پیگیری‌ها به دلایل مسائل انسان‌دوستانه و تلاش برای پیدا کردن اجساد مفقودان بود تا مرهمی بر قلب آسیب‌دیدگان این حادثه باشد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: در طول دولت‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران، تنها دوره‌ای که یک مصوبه و مجوز کلان برای زیرساخت‌های خوزستان اختصاص یافت، دولت تدبیر و امید بود که با پیگیری‌های استاندار، این مصوبه که شامل زیرساخت‌های مختلف آب و برق و ... است، در حال رسیدن به سرانجام است.

حاجی‌زاده بیان کرد: در بخش کنترل ریزگردها و منشا داخلی گرد و غبار به ویژه در بحث کانون‌های بحران فوق حاد جنوب و جنوب غرب اهواز، کارهای بزرگی انجام شد که اساس آن بر عهده جهاد کشاورزی بود. در خصوص این اقدامات اکثر پشتیبانی کارهای مربوط به نهال‌کاری و همچنین کمک کردن به این اداره در بحث پیگیری اطلاعات در بحث موانع، توسط ستاد بحران انجام شد.

وی ادامه داد: همچنین موانع مربوط به 80 درصد مسائل مربوط به بخش آبرسانی به این عرصه‌های فوق بحرانی جهت ایجاد کانال آبرسانی به طول 42 کیلومتر و عرض 50 متر توسط مؤسسه جهاد نصر در همین ستاد مدیریت بحران از طریق برگزاری جلسات متعدد، رفع شد. موضوعات مختلف نظیر حل معارضان و سایر پیگیری‌ها نظیر تهیه لوله‌های مورد نیاز و ماشین‌آلات نیز توسط ستاد بحران انجام شد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان افزود: بر اساس گزارش مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر، تا اواخر مهرماه امسال، از طریق این کانال آب به عرصه‌های فوق حاد ریزگردها در جنوب و جنوب شرق اهواز خواهد رسید.

حاجی‌زاده بیان کرد: یکی از مسائلی که امسال استان خوزستان را بسیار درگیر کرد، بحث کشت‌های تابستان بود. باید پذیرفت که منابع آبی دنیا و کشور، محدود هستند. تمام منابع آبی خوزستان، حتی برای مسائل شرب نیز آب‌های سطحی هستند و استان خوزستان چندان منابع آبی زیرزمینی ندارد. منابع آبی خوزستان هم وقتی به پایین‌دست می‌رسند و از اراضی شور عبور می‌کنند، شور و غیرقابل استفاده می‌شوند. بنابراین مدیریت و توزیع این منابع بسیار مهم است.

وی ادامه داد: اگر در خصوص این مساله اقدام نمی‌کردیم، شاهد بحران‌های متعددی در رابطه با کشت‌های تابستانه می‌شدیم. در همین زمینه شورای آب خوزستان به ریاست استاندار، تشکیل و سهمیه‌بندی‌های لازم صورت گرفت. برخلاف سال‌های گذشته که به علت مشکلات و محدویت‌ها، مجوز برای کشت شلتوک در برخی نقاط داده نشد، امسال در حوزه کرخه تعدادی مجوز برای کشت شلتوک صادر شد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان عناون کرد: متاسفانه به علت عدم نظارت دستگاه‌های متولی، شاهد کشت‌های بدون مجوز و یا خارج از حدود مجوزی بودیم که به صورت غیرمجاز صورت گرفته‌اند. این مساله دو آسیب را برای ما به دنبال دارد. در وهله اول هدر رفتن منابع آبی استان که بر اساس آن رهاسازی‌ها انجام می‌شود، موجب می‌شود که بعدها برای آب شرب و کشت دچار مشکل شویم.

حاجی‌زاده ادامه داد: همچنین باید پذیرفت که کشت شلتوک، نه از لحاظ منابع آبی مورد نیاز و نه از نظر اقتصادی، با توجه به خساراتی که این نوع کشت به اراضی کشاورزی وارد می‌کند، مقرون به صرفه نیست و اگر بر کشت شلتوک نظارت نشود، زهاب‌های زیادی تولید می‌شود که امروز این زهاب به سمت بسیاری از نقاط در حال روانه شدن است.

وی افزود: اخیرا زهاب‌های شلتوک به میزانی افزایش یافته که حتی به سمت هورالعظیم روانه شده و اکنون در حال ایجاد آثار زیان‌باری در هور است. در این راستا جلسه‌ای فوری برگزار و ناچار به رهاسازی مجدد آب از سدها شدیم. اما سدها نیز ذخیره قابل اطمینان ما برای مواقع بحرانی هستند و در صورت رهاسازی آب از این سدها خارج از مسائل و برنامه‌ریزی‌های شورای آب، مشکلاتی در آینده برای ما ایجاد خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با تاکید بر لزوم توجه و دقت مسئولان و دستگاه‌ها به مصوبات مدیریت بحران و شورای آب استان در خصوص کشت‌ها گفت: این مصوبات را در شورای متولی باید لازم‌الاجرا بدانیم. باید بدانیم هرچند به محیط زیست و منابع آبی و خاکی آسیب وارد کنیم، به خود و به نسل‌های آینده آسیب زده‌ایم.

حاجی‌زاده با اشاره به برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی مرکز بی‌سیم در این اداره‌کل گفت: جالب است که بدانید تا کنون ستاد بحران استان، بی‌سیم یعنی ابتدایی‌ترین وسیله مورد نیاز در زمان وقوع بحران را نداشته است. همچنین طرح مطالعاتی در خصوص بازه‌های بحرانی در رودخانه‌ها پیگیری کردیم و در این راستا 116 بازه بحرانی در رودخانه‌های خوزستان شناسایی کردیم.

وی بیان کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، شهرستان‌ها را موظف کردیم که سالن‌های چند منظوره بحران را که همگی رها شده یا تغییر کاربری داده شده بودند را برگردانند یا مجددا فعال کنند. همچنین مقرر شده که سالن چند منظوره بحران اهواز که توسط شهرداری به فرهنگسرا تبدیل شده بود، تا اواخر مردادماه فعال و مدیر بحران شهرداری در آنجا فعال شود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به مرگ دو نفر در تابستان امسال در استان به علت گرمازدگی گفت: متأسفانه در این زمینه خیلی بزرگنمایی صورت گرفته در صورتی که بر اساس گزارش‌های رسیده و بررسی‌های صورت گرفته، میزان گرمازدگی در سال‌های گذشته در همین بازه زمانی، خیلی بیشتر از مرگ و میر این مدت بود.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مصطفی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
0
0
بله قشنگ معلومه که ویرانه ای تحویل اینها شده که از خدا میخواهیم بهشون قوت و توان بده که با همت عالی شون و اراده ای که بای رفاه مردم به خرج خواهند داد این ویرانه رو تبدیل به جایی کنن که بشه آبرومندانه ازش اسم برد و انتظار کمک داشت و اون رو به نسل های بعدی تحویل بدهند و در طول زمان روز به روز بهتر بشه
همه دلسوزان واقعی مردم و استان موفق باشن و موید
:
:
:
آخرین اخبار