تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۱۵۲۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شرفی: آبادان به ابتدایی‌ترین مؤلفه‌های یک زندگی شهروندی مجهز نیست
کاندیدای جبهه متحد اصول‌گرا در آبادان گفت: مردم آبادان  امروز از وضعیت حاکم بر شهر ناراضی بوده و شرایط فعلی را ناکافی می‌دانند  چرا که این شهر ابتدایی‌ترین مؤلفه‌های یک زندگی شهروندی مجهز نیست.

به راستی آبادان با گذشت 23 سال از  پایان جنگ تحمیلی و گذر از فراز و نشیب‌های هموار و ناهموار دوران‌های  مختلف تاریخی همچنان در ویرانی دست نخورده باقی مانده و چون نامش متهم به  آبادانی است! با به کرسی نشستن نمایندگان بسیاری در مجلس دستخوش چلش‌های  فراوانی شده و همواره نتوانسته مهر رضایت را بر دل مردم دیارش حک کند؛  اما آیا این بار این کرسی سبز قدرت می‌تواند حرکتی متحول به آبادی آبادان  وارد کند؟

دفتر فارس جنوب خوزستان در راستای درک و آگاهی‌بخشی به مردم این  خطه درصدد برآمده که نشست‌های اختصاصی و جامعی را در خصوص کم و کیف  برنامه‌های در دستور کار نامزدهای انتخاباتی حوزه در حال فعالیت خود در  شهرهای آبادان، خرمشهر، ماهشهر، شادگان، بهبهان و ... ترتیب داده و در  این مسیر همگام با پیشبرد اهداف متعالی انتخابات نهمین دوره مجلس شورای  اسلامی و حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های سه رنگ، سبز و سفید و قرمز  رأی، در این خطه گام‌های بلندی را به‌منظور تجدید بیعت با خون شهدا،  آرمان‌های ارزشی و انقلابی نظام و همچنین ولایت بردارد.

در این زمینه در نخستین گفت‌وگوی خود میزبان غلامرضا شرفی، کاندیدای جبهه  متحد اصول‌گرایان در آبادان و از یادگاران هشت سال دفع مقدس بودیم و  سؤالاتی را در خصوص برنامه‌های این نامزد انتخاباتی و چگونگی ارزیابی  فضای انتخابات در آبادان مطرح کرده‌ایم.

* فارس: وضعیت انتخابات را از لحاظ میزان مشارکت چگونه ارزیابی می‌کنید و  چقدر مطمئن هستید مردم ترکیب خوبی را در انتخابات را انتخاب کنند؟

* غلامرضا شرفی: حضور مردم و مشارکت حداکثری در انتخابات یک فرآیند ملی  است، زمانی مردم نسبت به مسائل و سیاست‌گذاری‌های پیرامون خود حساس  می‌شوند که رضایتمندی آنها در امور مختلف اجتماعی توسط مسئولان حاصل شود.

در طول تاریخ هر زمان امت و اجتماعی حتی کوچک توانسته از خود رد پایی به  جای بگذارد بدانید که دو مؤلفه اصولی و پایه‌ای را مدنظر قرار داده است،  احترام متقابل مردم به مسئولان و به مراتب مسئولان به مردم ریشه این  مؤلفه‌های بنیادی است؛ در انقلابات توحیدی انبیاء نیز چنین اموری حرف اول  را می‌زده است.

امروز نیز باید این مهم را ارزش قرار دهیم که چه نوید و عملکردهایی  می‌‌تواند مردم این شهر و دیار به سوی رضایتمندی سوق دهد و شوق حضور در  پای صندوق‌های رأی را در آنها زنده کند؛ زیرا این شهر با گذشت 23 سال از  پایان جنگ تحمیلی همچنان از نواقص و محرومیت‌ بالایی رنج می‌برد.

در راستای تغییر نگرش مردم به بحث انتخابات باید به مجلس با دیدی ملی  نگاه کرد و خاطره صنفی و شخصی بودن منافع انتخابات را از ذهن مردم محو و  دور کرد.

اما سؤالی که در ذهن متبلور می‌شود این است که اگر جمعیت 22 بهمن غیرت  دینی و ملی مردم را نشان می‌دهد پس چرا در هر سه دوره انتخابات پیشین  شاهد کاهش حضور 15 درصدی مردم در پای صندوق‌های رأی بوده‌ایم؟ این مسائل  باید روشن و شفاف شود و با  تمیز دادن آنها حقیقت رفع مشکلات مردم را درک  کرد.

مردم آبادان سال‌های سال درگیر جنگ با رژیم بعثی و متحدان آن بودند و در  این مسیر سختی و دردهای بی‌شماری را متحمل شدند؛ در حقیقت مرزداران  همواره پرده پوششی بر آب و خاک کشور، هستند.

در این راستا باید اعتماد این مردم را جلب کرد و در راستای رفع  محرومیت‌های آنها کوشید و در این خصوص سهل‌انگاری به خرج نداد، مثلاً بحث  آب شرب مردم این منطقه با وجود دو بار حضور رئیس جمهور در آبادان و  افتتاح طرح غدیر این مشکل همچنان بر قوت خود باقی‌ است.

مطمئناً مردم با دیدن این صحنه و رویدادها در مورد مسئولان خود به قضاوت  می‌نشینند و همین امر آنها را نسبت به مسائل پیرامون شهرشان از جمله  انتخابات دلسرد می‌کند و این ناامیدی به مراتب پیامدهایی چون کاهش جمعیت  منطقه و مهاجرت‌های اجباری از حیث نداشتن امکانات رفاهی متناسب با سطح  برخورداری دیگر مناطق کشور را در پی خواهد داشت.

آبادان به ابتدایی‌ترین مؤلفه‌های یک زندگی شهروندی نسبتاً مدنی مجهز  نیست و همچنان مشکلاتی چون آب آشامیدنی، جاده، بهداشت و .... را بر دوش  خسته‌اش حمل می‌کند؛ نمی‌توان دیگر از این مردم صبر انقلابی انتظار داشت.

* فارس: چه میزان به حضور آبادانی‌ها در انتخابات در پیش‌روی نهمین دوره  مجلس خوش‌بین هستید؟

* غلامرضا شرفی: با شعوری که از مردم شهرمان سراغ داریم آبادانی‌ها  انتخابات این دوره را ملی و فرهنگی‌تر رقم خواهند زد.

در طول سالیان متمادی دشمنان نظام و انقلاب ایران اسلامی به دلایل  گوناگون از جمله حماقت، فشارهای زیادی به مردم وارد کرده‌اند اما هر بار  در پاسخ با عکس‌العمل هوشمندانه تک تک مردم آگاه و واقف ما روبه‌رو  شده‌اند، و امروز نیز چون تاریخ ورق خورده دیروز آبادان همانطور که مردم  به‌ویژه مرزداران شهرمان در هشت سال جنگ تحمیلی به دشمنان پاسخ کوبنده و  قاطعانه‌ای دادند با حضور گسترده و حداکثری در انتخابات در پیش‌رو برخلاف  سه دوره گذشته حماسه‌ای بی‌بدیل می‌آفرینند.

* فارس: گفته می‌شود که در حال حاضر رقابت بیشتر بین نماینده‌های فعلی و  نماینده‌های ادوار گذشته در منطقه است شما این رو قبول دارید؟

* غلامرضا شرفی: اگر انتخابات امسال سالم انجام شود مطمئناً شاهد تغییر  این روند خواهیم بود زیرا طبق اخباری که در انتخابات ادوار گذشته شاهد آن  بودیم که برخی با زر و زور و تزویر کار خود را پیش برده‌اند.

* فارس: یکی از بحث‌هایی که بعضاً در فضای انتخابات مطرح  می‌شود بحث  خرید و فروش رای توسط برخی نامزدهای انتخاباتی است اساساً این موضوع  واقعیت دارد یا خیر در این خصوص توضیح بدهید که خرید و فروش در این دوره  از انتخابات می‌تواند تاثیر گذار باشد؟

* غلامرضا شرفی: در آبادان ذائقه قومی و فامیلی وجود دارد البته این  موضوع نه تنها در آبادان بلکه دیگر مناطق کشور نیز حکم‌فرماست، البته  تعصبات قومی و قبیله‌ای عشایر نیز در بسیاری از موارد باعث رفع مشکلات  می‌شود اما خدا به داد آنهایی برسد که از این رویه استفاده نابجا و سوء  را می‌کنند.

البته ناگفته نماند که رویه در جوامع سنت‌پایه به همین منوال است و در  این زمینه نباید آنها را محکوم کرد.

مردم آبادان امروز از وضعیت موجود به‌عنوان وضعیتی که جوابگوی نیازهای  آنها باشد راضی نیستند و اینکه مسئولان شهری اعم از نماینده، شورای شهر و  مسئولان دستگاه‌های اجرایی و ... را مقصر می‌دانند بر کسی پوشیده نیست؛  مردم این شهر امروز به دنبال یک وضعیت مطلوب هستند.

* فارس: تقسیم‌بندی‌های جناحی در آبادان اصلاً مشخص و در مسیر خاصی نیست،  مثلا می‌بینیم فردی داعیه اصول‌گرایی دارد اما تیم پیرامونی آن عموماً از  افراد اصلاح‌طلب است و یا بر عکس آن فردی را می‌بینیم که اصلاح‌طلب است  اما اصول‌گراهای زیادی را جذب خودش کرده این موضوع واقعاً امکان تمیز  کردن جناح‌ بندی‌های سیاسی را با ابهام و مشکل مواجه کرده شما در این  خصوص چه نظری دارید؟



* غلامرضا شرفی: عنوان اصلاح‌طلب شاید به شکل جدی از ماهیت یک فرد خبر  ندهد، الان بسیاری هستند که خود را اصلاح‌طلب می‌دانند؛ اما همواره پیرو  خط ولایت هستند آنها نمی‌خواهند فریب بخورند و برخی سوابقی که الان به  هیچ‌وجه هیچ اثری از آن شعار و رنگ و لعاب‌های درونشان به چشم نمی‌خورد،  اینها می‌آیند صحبت می‌‌کنند و مشکلات فلسطین را مشکل مردم ایران  نمی‌دانند؛ اینها با موضع‌گیری‌هایی که می‌کنند تمام سابقه خود را  زیرسؤال می‌برند.



اینها سردرگمی نیست و شعارها هم‌افزایی بسیار خوبی است که بعضاً در  موضع‌گیری‌ها دیده می‌شود.



شاید مصداق فرمایش  حضرت آقا در باور سر بزنگاهی برای آنها پیش نیامد، به  خرجشان نرفت! الان شاهد یک فضایی سیاسی خوبی در کشور هستیم اما برخی  افرادی که در مناصب سیاسی هستند یک مقدار با مردم آماتور برخورد می‌کنند.  حقیقتاً رویارویی با مردمی که صاحب تحلیل هستند اینکه از یک رفتار  سازمانی ناخودآگاه، نشأت گرفته باشد بسیار مشکل است. باید شاهد باشیم که  جزء به جزء این جامعه در حرکت رو به تکامل امام زمانی در حال رشد هستند،  جامعه بدوی اینچنین است، بلندگو نیست بلکه زنده، پویا و مجتهد است.



آنچه که در جامعه امروز دیده می‌شود روند رو به رشد تعالی و پیشرفت در  همه سطح و سنین است.



امام راحل در زمان جنگ تحمیلی به یک جوان 17 ساله، تیپ و چهار هزار نفر  نیرو داد، در شرایطی مملو از آتش، تیر و توپ و تانک و میادینی که زاییده  فکر مهندسان جهانی در حمایت از رژیم بعثی بود؛ این بلوغ زاییده جامعه  بدوی است.



وقتی شما بهترین‌ها را انتخاب کردید و گذاشتید تصمیم‌گیر شما شدند بهترین  رفتارها را از امت شاهد خواهید بود، ما اعتقاد داریم اگر کسی دست خود را  از ولی خدا جدا کرد شیطان هم دست او را نمی‌گیرد، دست مردم امروز با شعور  و تحلیل در دست ولی خدا گذاشته شده و همه با یک اراده بلوغ یافته دارند  جامعه را اداره می‌کنند منتهی احزابی که امروز تعیین کننده هستند اول  باید بدانند که بالاترین رسالت آنها به‌عنوان مددکاران اجتماعی این است  که در کنار فکر مردم به تعالی تنویر افکار عمومی بپردازند نه اینکه خود  را صاحب یک سری ملاحظات صنفی قرار دهند؛ زیرا وقتی ولایت فرمایش دارد که  تبلیغات به شیوه غربی جایز نیست من چرا باید سفره چندهزار نفری پهن کنم،  چرا به هر شیوه تبلیغاتی متوسل شوم و ... این چه پیروی است؟



* فارس: از نظر شما دلیل عقب‌ماندگی‌های موجود در سطح شهر چه بوده و برای  برون رفت آنها در صورت انتخاب شدن به‌عنوان نماینده مردم آبادان درمجلس  چه برنامه‌هایی در دستور کار دارید؟



* غلامرضا شرفی: برای من پیروزی در انتخابات یک مزیت نبوده زیرا از کسانی  که روزی معلم ما بوده‌اند یاد گرفته‌ایم که وقتی پای مسائل کلان ملی به  میان می‌آید باید از خود شخصی گذشت؛ در همین راستا بنا به فرمایش مقام  معظم رهبری شاهد دور جدیدی از روند شور و شعف مردم در انتخابات این دوره  خواهیم بود.



و اینکه مشکلات با انتخابات در پیش‌رو چگونه حل می‌شود به اندازه  توانایی، قدرت، استدلال منطقی، علمی و نگاه کارشناسانه به نگاه نامزدها  دارد در غیر این‌صورت بعضی از رفتارهایی که متأسفانه از برخی‌ها تصنعی،  مصلحتی و مقطعی دیده می‌شود هیچ کاری را برای این شهر و مردمش عوض نخواهد  کرد؛ بازگرداندن دید ملی به آبادان، همان نگاهی که در پایان جنگ امام  راحل در دیدار با مهاجران با عنوان "ما شهرهایتان را برایتان آبادتر از  گذشته می‌سازیم" اعلام کرد و همان دید ملی‌ای که بعد از بازسازی بم در  کمتر از پنج سال صورت گرفت، را باید به برای آبادان در نظر گرفت.

به آبادان نگاهی چون بم هم نشد؛ اگر همه مسئولان روی تک تک این مردم حساب  کنند مطمئناً می‌توانند سرنوشتی زرین را برای منطقه رقم بزنند؛ همین  مردمی که وقتی پیکر جامعه اسلامی دچار تهدید شد چهار هزار شهید را در  جنوب غربی‌ترین نقطه کشور علم کرده در مقابل دشمن ایستادند، عشایری  ولایتمدار و شهیدپرور از مناطقی چون اروند، چوئبده و بهمنشیر.

مطمئن باشیم که اگر مرزنشینان را رضایتمند کنیم، دلاوری‌های گذشته را نه  یکبار بلکه دو صدباره دیگر انجام خواهند داد زیرا مرزنشینان مرزداران  کشور هستند.

* فارس: در انتخابات این دوره در آبادان از نظر وابستگان به جریان فتنه‌  و همچنین جریان انحرافی افرادی وجود دارند؟

* غلامرضا شرفی: بله هستند.

* فارس: گفته می‌شود مردم آبادان به نوعی به دنبال ناجی می‌گردند و به  شکل جدی هم دنبال تغییر هستند این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

* غلامرضا شرفی: در این مسیری که داریم می‌خواهیم نویدبخش وضعیت همواری  در آینده برای مردم منطقه باشیم؛ اول اینکه هیچ مانعی در دفاع من از  منافع مردم وجود ندارد و نیست اگر هم باشد نمی‌تواند جلوی دفاع  سرافرازانه من از مردم را بگیرد و در این راه هیچ شکی و شبهه‌ای نیست،  دوم اینکه خیلی از مزیت‌های محیطی آبادان، این شهر را به‌عنوان یک سلول  خود اکتفا معرفی کرده این را به لحاظ کارشناسی‌های اقتصادی و جغرافیایی  اتخاذ شده می‌توان با اطمینان گفت؛ همین وضعیت هیچ موقع آبادان را در  بن‌بست قرار نداده است.

آنهایی که متأسفانه برخی مشکلات شهر را لاینحل می‌بینند خیلی بی‌انصافند  زیرا اگر من علم کار را ندارم نباید این کمبود را به مشکلات شهر و مردمم  تعمیم دهم؛ در انعکاس توانمندی‌های شهر و امکانات بالقوه آبادان همین بس  که با وجود قرار داشتن منطقه در بین دو آبراه اروند برای تعالی بخش  کشاورزی و صنعت، صیادی همچنین بهره‌مندی از پالایشگاه و پتروشیمی نباید  این منطقه را فقیر خطاب کرده و مردم آن را فقر اقتصادی و اجتماعی  گریبانگیر.

در همین راستا در صورت انتخاب شدن به‌عنوان خدمتگزار مردم شهرم از تمام  توان، روابط اداری، مشروع و قانونی استفاده می‌کنم تا بتوانم در راستای  رفع مشکلات شهر گام بردارم و در این زمینه به مسئولان نسبت به این منطقه،  دید ملی دهم و اگر این اتفاق افتاد می‌توان برای آبادان کاری از پیش برد.

نمی‌توان تصور کرد منطقه‌ای با شعاع 150 کیلومتر در مرکزیت 12 میلیون نفر  جمعیت قرار گرفته باشد و با این مختصات متراکم جغرافیایی خاص در  خاورمیانه، مردم آن بازار مصرف برای تجارت و اقتصاد نداشته باشند! سالانه  200میلیون دلار لبنیات به عراق از طریق مرزهای مهران صادر و این میزان را  از اراک بار بزنند بعد 150 آبادانی از اشتغال در حال توقف 12 ساله  کارخانه شیر پاستوریزه بی‌بهره باشند! جالب است بدانید این کارخانه پیش  از پنج استان همجوار در آبادان تأسیس شده؛ اگر مسئولان ظرفیت‌ و  پتانسیل‌های موجود در شهر بدانند و ببینند مطمئناً به آبادان نگاهی ملی  خواهند داشت.

زیرساخت‌های آبادان کار را برای ایران در آبادان تعریف می‌کند اما  متأسفانه آبادان امروز آنقدر عاجز شده که یک چهارم جوانان آن بیکار  هستند، امروز با همین وضعیت صنعت ما بی‌رونق بوده و صیادان ما از جو حاکم  شاکی‌ و ناراضی‌اند، هر چه زیرساخت داریم از زمان گذشته است و  کارخانه‌های ما همگی زیر ظرفیت اسمی در حال کار کردن هستند، نخل‌هایمان  در حال خشک شدن بوده و کشاورزی منطقه رو به نابودی است؛ یک زمانی از  آبادان صیفی‌جات صادر می‌شد، این گفته‌ها مربوط به تاریخ 200 ساله نیست  بلکه تاریخ 35 ساله گذشته شهرمان را می‌گویم.

مگر می‌شود یک شهری هم‌مرز با چندین کشور باشد بعد صادرات و واردات  به‌عنوان یک صنعت مترقی در آن مغفول بماند؟ مسئولان متأسفانه ظرفیت‌های  اقتصادی آبادان را ندیده‌اند، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در اینجا بی‌شمار  است چنانکه با گذشت تنها 30 کیلومتر با بهره‌مندی از زیرساخت‌های ارتباطی  نظیر صنعت ریلی و جاده شوسه به جمعیت بیش از دو میلیونی بصره می‌رسیم؛ با  گذشت تنها100 کیلومتر به جمعیت بیش از یک میلیونی العماره و با گذشت100  کیلومتر دیگر به جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری اهواز می‌رسیم، با سه  ساعت قایق‌سواری خوب و مفرح در اروندرود به جمعیت پنج میلیونی کویت دست  پیدا کرده و اینها همگی نشان از پتانسیل بالقوه و دست نخورده آبادان  مقاوم است.

با کمترین هزینه ممکن می‌توان جمعیت کشورهای همجوار را از صادرات و  تولیدات مجدد، عرضه کالا و حداقل امکانات و مزایای بندرگاهی مرفه کرد.

* فارس: و اگر به تصمیم و انتخاب مردم نماینده این دوره مجلس نشوید...

* غلامرضا شرفی: من آغوشم را به وسعت انسانیت به سوی همه باز می‌کنم و  اگر به‌عنوان نماینده مردم در مجلس رأی نیاورم به‌عنوان هم‌مرزی، هم‌وطن  و هم‌خون در کنار دیگر کاندیدای رقیب خود نشسته و آنها را چون برادر خود  می‌دانم.

اگر به‌عنوان نماینده مردم در مجلس رأی مکفی را نیاوردم حداقل دلم  می‌خواهد به وسعت یک نقطه مشترک کوچک انسانی و یا جغرافیایی در کنار  همدیگر بمانیم.

و در آخر اینکه مردم بی‌بضاعت در آبادان همچنان متوقف مانده و به رشد  نرسیده‌اند، مناطقی همچون سده، سلیج، ذوالفقاری و روستاهای اروند، چوئبده  و منیوحی همچنان در فقر هستند و با مشکلات بسیاری گریبانگیر؛ با توجه به  اینکه باید در نظر داشت، "آبادان را بهشتی جاویدان بدانیم" باید در  راستای رساندن آبادان به شأن و منزلت واقعی‌اش تلاش کرد.


گفت‌و‌گو از: عارف دورقی

:
:
:
آخرین اخبار