تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۱۵۲۹۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
به همت واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری استان صورت گرفت؛
تجلیل از پنج شاعر پیشکسوت خوزستانی در اهواز
پنج شاعر پیشکسوت خوزستانی به همت واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری خوزستان تجلیل و تقدیر شدند
تجلیل از پنج شاعر پیشکسوت خوزستانی در اهواز
خوزنیوز: پنج شاعر پیشکسوت خوزستانی به همت واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری خوزستان تجلیل و تقدیر شدند.

در آیین تجلیل از شاعران پیشکسوت خوزستانی- که در کتابخانه علوم ایران در اهواز برگزار شد- معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری خوزستان در سخنانی اظهار کرد: کوشش کرده‌ایم تا به وعده‌های مان که چند ماه از آن ها گذشته است عمل کنیم که خوش بختانه قدم به قدم وعده ها را با حمایت های شما عزیزان و زحمات آقایان کیانی و کوراوند در بخش های شعر و داستان به مرحله اجرا درآورده ایم.

"محمد غدیرزاده" افزود: انجمن شعر حوزه هنری خوزستان مدت ها به دلایلی تعطیل و مسکوت بود؛ اما مدتی است فعالیت خود را شروع کرده و با احیای انجمن شعر، شاعران خوزستانی گرد هم آمده اند و هر هفته نشست های شعرخوانی سه شنبه های مهربان را برگزار می کنند. در حقیقت، ایجاد جو آرام از بهمن ماه سال گذشته تا کنون حاصل انتصاب شایسته آقا کوچک زاده و نیز تعیین کارشناسان مسوول و مجرب در بخش های شعر و داستان است.

معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری خوزستان وجود هنرمند را مهم ترین عامل یاری بخش در حوزه هنری خواند و گفت: هیچ دستگاه فرهنگی بدون وجود هنرمند، قادر به انجام هیچ گونه کاری نیست؛ برای همین تکریم و بزرگداشت مقام هنرمند نخستین اولویت در حوزه هنری خوزستان است.

غدیرزاده افزود: به رغم همه ی برنامه های مرکز برای انجام کارهای تولیدی، به عنوان یک تاتری اعتقاد دارم: اگر از هنرمند و جایگاه هنرمندان تقدیر به عمل نیاوریم تولید هنر هم به ثمر نخواهد نشست؛ بنابراین هنرمند نیاز به حمایت و دلگرمی دارد.

وی افزود: حوزه هنری هم برای پیشکسوتان و هم جوانان برنامه ریزی هایی کرده است و ان شاا... در پایان امسال به افقی که تعیین کرده ایم، یعنی چاپ و انتشار چهار کتاب در بخش شعر و داستان خواهیم رسید.

معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری خوزستان همچنین از چاپ کتاب 9 نفر از پیشکسوتان شعر خوزستان- که در 6 ماه نخست امسال مورد تجلیل قرار گرفته اند- در پاییز امسال خبر داد.

* توسعه هنر دغدغه بسیاری از ما است

مشاور هنری استاندار خوزستان هم در این آیین اظهار کرد: در مسیر توسعه هنر که دغدغه بسیاری از ما است تنها دولت نقش آفرینی نمی‌کند بلکه مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم می‌دهند تا عامل پویایی و ترقی آن باشند.

"رضا کیانی" گفت: دولت بستر را فراهم می‌کند اما انجمن های مستقل مدنی، علاقه‌مندان به این حوزه و نیز رسانه ها نقش بسیار مهمی در توسعه هنر دارند.

وی افزود: هنرمند به عنوان وجدان بیدار جامعه در خط مقدم توسعه کشور قرار دارد چرا که جان و جهان خود را در این مسیر در طبق اخلاص نهاده است.

هنرمند و منتقد تاتر خوزستان بر ضرورت تعامل بین نسل امروز و پیشکسوتان عرصه هنر تاکید کرد و گفت: باید تلاش کرد تا خط و مرزی که بین پیشکسوتان و نسل امروز در هنر وجود دارد روز به روز کم رنگ شود و نسل امروز از اندیشه‌های نسل گذشته به راحتی بهره مند شود.

در ابتدای این آیین مسوول آفرینش‎های ادبی حوزه هنری خوزستان، گفت: علاوه بر افتتاح انجمن شعر و داستان استان، تلاش‎هایی در حوزه هنری براي راه‎اندازی انجمن شعر کودک و نوجوان هم صورت گرفته است.

"وحید کیانی" گفت: نشست های انجمن شعر و داستان حوزه هنری خوزستان به‌صورت مداوم سه‌شنبه‎ها ساعت 18 تا 20 در مجموعه کتابخانه علوم ایران واحد خوزستان‎شناسی برگزار می‎شود. امیدواریم بتوانیم با کمک هنرمندان و شاعران این انجمن را بیش از پیش فعال کنیم.

مسوول آفرینش‎های ادبی حوزه هنری خوزستان ادامه داد: هر فصل، از پنج شاعر پیشکسوت تقدیر و مجموعه اشعار آن‎ها در قالب یک کتاب چاپ و منتشر می‎شود.



* سنت شکنی در خوزستان

"محمد شریفی" شاعر و نویسنده خوزستانی وقتی پشت تریبون رفت در سخنانی گفت: از این که در استان داریم سنت شکنی می کنیم و مراسم نکوداشت شاعران و نویسندگان مان را در زمان حیات شان برگزار می کنیم، خوش حالم و از همین تریبون از تلاش های آقایان آقا کوچک زاده سرپرست، غدیر زاده معاون فرهنگی، وحید کیانی، مسوول آفرینش های ادبی حوزه هنری خوزستان و فردین کوراوند تلاشگر عرصه ادبیات استان و دیگر دست اندرکاران، حامیان و تلاشگران این برنامه تشکر و قدردانی می کنم و امیدوارم شاهد استقبال بیش تری از مخاطبان این برنامه ها باشیم.

وی در پایان این گونه سرود: "هر گل/ در تهاجم بادی ست/ هر جان/ در تهاجم مرگ/ آدمی همان واپسین دم است/ آهش می ماند به سینه/و نامش اگر گرامی/ به سنگ"

شاعر بعدی "ودود جوانی" بود که ندا داد:"دوباره می چکد از لابلای دفترها/ پیام سرخ تو تا امتداد باورها"و "صیادی" شاعری از اصفهان بود که از آغاز نغمه غم دل گفت که عالم ز غمش غم ناز شد و ...

* تقویت بخش خوزستان شناسی

در ادامه مدیر کتابخانه علوم ایران در سخنانی بر ضرورت تقویت بخش خوزستان شناسی از طریق چاپ و انتشار کتاب تاکید کرد و گفت: گاهی مطالبات را آن قدر پر رنگ می کنیم که داشته های مان هم از بین می رود و کار به جایی می رسد که فکر می کنیم خوزستان هیچ چیز ندارد و همه چیز از بین رفته است! در حقیقت گاهی آن قدر سیاه نمایی می شود که غیر خوزستانی ها می گویند: شما با این وضعیت بد و نداری تان چه گونه زندگی می کنید؟! در حالی که داشتن امکانات تمام زندگی نیست که وجود فرهیختگان ما زندگی است.

دکتر "خلیل ناصری پور" گفت: اگر در یک سرزمینی فرهیخته وجود داشته باشد، آن سرزمین آباد خواهد بود و هر زمانی که فرهیخته را از بین بردیم کار سرزمین مان تمام است؛ هر چند که دارای تمام امکانات هم باشیم.

وی وجود نازنین فرهیختگان استان را غنیمت دانست و گفت: فرهیختگان ما این استان را زنده نگه داشته و از این پس زنده هم خواهد بود. این نشست ها هر هفته که جلوتر می روند پربار تر می شوند. آیا نباید افرادی همچون استاد ممبینی را که 50 سال فعالیت ادبی دارند پیش تر از این ها به جامعه معرفی می کردیم؟

مدیر کتابخانه علوم ایران، فرهیختگان را سرمایه های این استان زرخیز دانست و گفت:.ما در خوزستان شناسی به دنبال این بودیم که همه آثار فرهیختگان جمع آورند شوند. کتاب هایی که در ارتباط با تاریخ و فرهنگ این استان وجود داشته باشد خریداری می کنیم. برای بخش خوزستان شناسی نیاز به کتاب هایی درباره اقوام و تاریخ و فرهنگ مردم و شهرستان ها داریم که این مهم با همکاری شما فرهیختگان امکان پذیر است.

وی در پایان آمادگی خود را برای دراختیار گذاشتن سالن کتابخانه علوم ایران برای انجام کارهای فرهنگی و هنری اعلام کرد.

* قدمت و پیشینه‌ی مكتوبِ هزار ساله ادبياتِ خوزستان

آیین تجلیل از پنج تن از پیشکسوتان شعر خوزستان با سخنرانی شاعر و نویسنده خوزستانی درباره ادبیات خوزستان و معرفی این پنج تن ادامه یافت.

"فردین کوراوند" گفت: قدمت و پیشینه‌ی مكتوبِ ادبياتِ به‌جاي مانده از شاعران و نويسندگانِ خوزستان و (اهواز) به بيش از هزار سال بر می گردد. بر سبيلِ مثال: نمونه‌های درخشاني از شعرِ «ابونُواسِ اهوازي» و «بختیاری اهوازی» در دسترس دوستداران شعر و ادبیات کهن قرار دارد.

وی افزود: با نگاهی به جریان‌های مهمِ ادبی معاصر و نیز بررسیِ آنتولوژی‌های تالیف شده در چند دهه‌ی اخیر، می‌توان نقشِ شاعران و نویسندگان خوزستانی را مهم و محوری ارزیابی کرد.

وی گفت: ادبیاتِ کارگری، داستان‌های اقلیمی، داستان‌نویسیِ مدرن، مکتبِ داستان‌نویسیِ خوزستان، شعرِ دیگر، موجِ نو، موجِ ناب، شعرِ گفتار، شعرِ حجم، شعرِ(موسوم به) دهه‌ی هفتاد و... جریان‌هایی هستند که وام‌دارِ دستاوردهای ادیبانِ این دیار بوده‌اند.

رییس «انجمن قلم شهرزاد» گفت: امروز تجلیل و تقدیر از پنج شاعر پیشکسوت خوزستان، اتفاق فرخنده‌ای است که بیش از آن که اسباب دلجویی و شادکامی این شاعران را فراهم سازد، تکریم از شعر خوزستان و ارایه و معرفی الگویی شایسته و بایسته برای نسل جوان شعر خوزستان است.

* از پایه‌گذاران ادبیات روستایی در کشور

کوراوند، درباره "حفیظ اله ممبینی" نویسنده، شاعر و پژوهشگر ادبیات و فرهنگ خوزستان گفت: ممبینی از مهم‌ترین چهره‌های ادبیات و از نسل درخشان دهه بیست خوزستان است که شعر، داستان، سینما، موسیقی و بسیاری از عرصه‌های هنری و فرهنگی استان را جلا و جلوه ای تازه بخشیده است.

وی افزود: ممبینی در کنار منوچهر شفیانی و بهرام حیدری از پایه‌گذاران ادبیات روستایی در کشور بودند. گونه‌ای که به‌سرعت همه‌ی مناطق کشور را به تقلید و تکرار وا داشت. میراث ممبینی در شعر و داستان جنوب، راه گشایی نسل‌های بعدی ادیبان این خطه شده است.

* چهره‌ ای پر تلاش و خستگی‌ناپذیر

کوراوند، درباره "مصطفی اسماعیلی"(سینا) گفت: اسماعیلی از قدیمی‌ترین نویسندگان و شاعران خوزستان که حضور مستمرش موجب رونق گرفتن نشست‌های ادبی در نیم‌قرن اخیر بوده است. برپایی نشست‌های شاعرانه، رواج شعر در رسانه‌های صوتی مانند رادیو خوزستان و استمرار در سرودن غزل و شعر نیمایی از ایشان چهره‌ی پر تلاش و خستگی‌ناپذیر به دست می‌دهد. در چند دهه گذشته حضور مصطفی اسماعیلی در کنار بزرگانی چون مهدی اخوان ثالث، رواج دهنده‌ی ادبیات و شعر در میان علاقه‌مندان و مخاطبان این رسانه بوده است.

* تاثیر بر بخشی از شعر و شاعران خوزستان

کوراوند درباره "قاسم آهنین جان" گفت: بی‌شک در میان ادیبانی که بعد از انقلاب 57 معرفی شدند، یکی از درخشان‌ترین شاعران است. دفتر ذکر خواب های بلوط اثری تاثیرگذار در شعر خوزستان و جنوب بوده است. لحن شعرهای آهنین جان اغلب فخیم و حماسی است و مضمون آن‌ها عمدتا اندوه. دایره واژگانی شعرهای آهنین جان مملو از کلمات آرکاییک و لغات عربی است. استفاده از این دایره واژگانی از مولفه ها و خصایص شعر وی محسوب می‌شود. در این شعرها همواره از اطناب پرهیز می‌شود. سعی در ارایه‌ی سطور موجز و صیقل یافته؛ از مولفه های شعر این شاعر جنوبی است.

شعر آهنین جان (حتی شعرهای بلند و منظومه‌های وی) از ایجاز مناسب و درخوری برخوردار است. تاثیر آهنین جان بر بخشی از شعر و شاعران خوزستان قابل اعتنا است.

* فعال و موفق در معرفی نوقلمان

مسوول بخش داستان حوزه هنری خوزستان درباره حبیب‌الله بهرامی (شهنی) گفت: بهرامی هنرمندی فعال است که در عرصه‌های مختلف نوشتاری صاحب کسوت است. در وهله‌ی نخست، روزنامه‌نگاری ارزنده است که سالیان سال، با بهره‌وری از شم ادبی خود، استعدادهای ادبی استان خوزستان را شناسایی و معرفی کرده است. چند نسل از ادیبان خوزستانی، نخستین آثارشان را به مدد و توجه ویژه‌ی حبیب‌الله بهرامی عرضه و چاپ کرده‌اند. کم تر روزنامه‌نگاری در کشور تا بدین پایه در معرفی نوقلمان فعال و موفق بوده است.

او افزود: بهرامی در کنار شعر و داستان در حیطه‌ی تولید آثار طنز (نظم و نثر) از چهره‌های شاخص شعر و رسانه خوزستان محسوب می‌شود. درحالی‌که پرونده‌ی ادیبان طنزپرداز در استان خوزستان خیلی قطور نیست، حبیب‌الله بهرامی با حضور دیرپای خود در طنز مطبوعاتی و شعر طنز چهره‌ی قابل‌اعتنایی است. بچه نفتون و صاف صادق اهوازی دو تا از 50 کارکتر نام‌آشنای وی در فضای رسانه‌ای استان است.

* همراه کردن زندگی در مسیر شعر

کوراوند درباره "عباس مسعود ریخته‌گر" گفت: ریخته گر در خانواده‌ای از اهالی ادبیات رشد کرد. پدرش زنده‌یاد حبیب‌الله ریخته‌گر از شاعران به نام ادبیات خوزستان بود که نقش ارزنده‌ای در شکل‌گیری و توسعه فضای ادبی در خوزستان داشت. استمرار و تلاش عباس مسعود ریخته‌گر در سرایش شعر مثال‌زدنی است. شاید کمتر کسی، چنین همه‌جانبه و عاشقانه زندگی خود را در مسیر شعر همراه کرده باشد.

*اعلام آمادگی فرهنگ و ارشاد برای تجلیل ماهانه از شاعران و نویسندگان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان که از شاعران مطرح استان و کشور است در این آیین در سخنانی ضمن تشکر و قدردانی از اقدام حوزه هنری خوزستان و دیگر کسانی که در تجلیل از شاعران پیشکسوت همکاری کردند گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان آمادگی خود را هم برای برگزاری مراسم تجلیل از شاعران و نویسندگان پیشکسوت خوزستان به صورت مشترک با حوزه هنری و هم به صورت ماهانه اعلام می کند. ای کاش همه ی هزینه های اداره کل فرهنگ و ارشاد در همین حوزه شعر هزینه می شد.

دکتر "محمد جوروند" در پایان سخنان اش شعری با این مطلع قرایت کرد: "ای هم کنام خشم پلنگان/ با شانه های گر گرفته آتش/ اینجا منم تندیس سرد سایه و باران/آینه ی غروب سیاوش..."

در ادامه این آیین شاعران پیشکسوت خوزستان در سخنانی شعرهای خود را هم قرایت کردند.

* توجه خاص حوزه هنری به هنرمندان

"قاسم آهنین جان" گفت: من ابتدا فکر کردم که این مراسم تجلیل هم مثل دیگر مراسم تجلیل است که بر اساس آمار و عملکرد است اما با دیدن کارهای صورت گرفته از جمله عکس ها و بنرهای مختلفی که حاوی عکس های شاعران پیشکسوت بود و حتا در بیرون از سالن مراسم هم نصب شده بود دریافتم که واقعن این جلسه بر اساس "مهربانی" است و جدن هم نام زیبایی برای انجمن شعر حوزه هنری استان- که هر هفته در اهواز برگزار می شود- در نظر گرفته شده است.

وی از الطاف بی کران آقای ناصری پور مدیر تالار کتابخانه علوم بابت در اختیار گذاشتن سالن برای مراسم شعر و ادبیات قدردانی کرد.

وی حوزه هنری اهواز را یکی از مظلوم ترین و صادق ترین مراکز هنری برشمرد که دارای نیروهای فداکار و ایثارگر است و خاطر نشان کرد: همه ی عزیزان حوزه هنرمند و اهل فضل هستند و به هنر توجه خاص دارند.

آهنین جان سپس شعری با این مطلع خواند: "چه در میانه باشد و/ چه نه این آتش/ تو خود گُلی باش/کودکم!..."

* هنر، تلطیف دهنده روح و احساسات بشری است

سپس "حفیظ اله ممبینی" در سخنانی گفت: همان طور که معاون فرهنگی حوزه هنری گفتند: فرهنگ پا نمی گیرد و اعتلا پیدا نمی کند؛ مگر با همکاری سه رکن اساسی. آقای غدیر زاده به یک رکن که هنرمند یا فرهیخته است اشاره کرد و من به دو رکن دیگر- که جامعه و مسوولان است- اشاره می کنم. وقتی این سه رکن دست به دست هم بدهند، مطمینن بالندگی به وجود می آید.

شاعر و نویسنده خوزستانی گفت: از این که در یک مجمع هنری کسی مثل بنده بخواهد ایفای هنر کند و بگوید هنر چه قدر خوب است و چه قدر فایده دارد فکر کنم تکراری باشد. هنر در یک جمله: "تلطیف دهنده روح و احساسات بشری است" در جامعه ای که هنر رشد پیدا کند، خلاف، جرم، جنایت و کلن تمام عوامل ناهنجاری خود به خود محو می شود.

وی خاطر نشان کرد: پایه تمام پیشرفت های یک جامعه به فرهنگ مربوط می شود. فرهنگ واژه ساده ای نیست. البته من از این نظر هم خیلی خوش حالم که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مان شاعر است؛ جرا که در رشد فرهنگ می تواند تاثیر گذار باشد. من به سهم خود از تمام زحمت کشان، برگزار کنندگان و حامیان چنین برنامه هایی تشکر می کنم. این عزیزان نزد خدا و جامعه عزت و سربلندی دارند؛ من هم برای آنان آرزوی سلامتی می کنم.

ممبینی ادامه داد: افتخار می کنم امروز در محضر شاعران و نویسندگان هستم. بنده با 55 سال سابقه در شعر و داستان و پژوهش و فرهنگ مردم باید اعتراف کنم: از شما عزیزان و جوانان خیلی چیزها یاد گرفته ام. ما باید همیشه سعی کنیم خود را دانش آموز و دانشجو به حساب آوریم. خداوند در خلقت خود یک زبان داد و دو گوش که معانی بسیاری دارد. یعنی همواره یکی بگو و دوتا بشنو. همیشه متکلم وحده نباش که مخاطب هم باش. این عمل موجب می شود که اگر شما یک کلام به مخاطب یاد دادید، دو کلام از او یاد می گیرید؛ اما اگر همیشه متکلم وحده باشید، گرفتار غرور می شوید. ممکن است معروف شوید، اما هرگز محبوب نخواهید شد.

وی سپس شعری زیست محیطی با عنوان در سوگ خاک- که به دوستداران زیست محیط تقدیم شده بود- با این مطلع خواند: "وای بر ما که بر کجا تکیه داده ایم/ سست ترین توده زوال پذیر/ خاک..."

* حرکت رودخانه ای هنر و ادبیات خوزستان

"مصطفی اسماعیلی" سومین شاعر پیشکسوت خوزستان بود که در سخنانی گفت: خوزستان خوش بختانه حرکت خوبی را بعد از چندین سال رکود شروع کرده است و من این کار را حرکت رودخانه ای نام نهاده ام. چرا رودخانه ای؟ چون آهسته می آید و مرز نمی شناسد و یک قوم خاص را در نظر نمی گیرد و همه ی جامعه را در نظر می گیرد و سیراب می کند و ثمر می دهد. امیدواریم جهشی که به همت مدیریت فرهنگی و هنری استان از اداره کل فرهنگ و ارشاد گرفته تا حوزه هنری و ... آغاز شده و داریم از استان به سراسر کشور می رویم و حتا به بیرون از مرزها هم می رسیم؛ ان شاا... فرهنگ ما در خیلی از بلاد توسعه یابد. امیدوارم خداوند به همه ما توفیق دهد.

وی سپس شعری با بیت: "به شاعران بسپارید نظم دنیا را/ که انسجام ببخشند نسل فردا را/ خواند."

* بهار فرهنگ و هنر خوزستان

"عباس‌مسعود ریخته گر" هم در سخنانی گفت: خوش حالم و افتخار می کنم به ادبیات خوزستان که چنین فرهیختگانی دارد و این آیین ها مانند یک نوید بهاری برای فرهنگ و هنر استان ما ست که باید خیلی زودتر این ها اقدام می شد.

وی افزود: بارها و بارها این موضوع را تذکر داده و گفته بودم: باید از شاعر تا زنده است تجلیل شود نه وقتی درگذشت یادبود و یادمان و مراسم بگیرند. چرا که دیگر به دردش نمی خورد. شاعر رفته است. البته نه این که فکر کنید که چون اسم من هم در میان این جمع هست این حرف ها را می گویم. اصلن من فکر نکنم لیاقت این تجلیل را داشته باشم. در حقیقت جای کسان دیگری در این جا خالی است که ای کاش بودند.

وی فرصت را غنیمت شمرد و به "علیرضا شکریز" شاعر معاصر که به علت درگذشت برادرش در میان جمع نبود تسلیت گفت و برای شادی روح برادرش صلواتی فرستاد و فاتحه ای قرایت شد.

ریخته گر در پایان شعری با مطلع: "انتظار نداشته باش که دلم برای خودم تنگ نمی شود حتا..." قرایت کرد که مورد تحسین حاضران قرار گرفت.

*خس و خاشاک خوراکی!

"حبیب اله بهرامی" پنجمین پیشکسوت شعر خوزستان در سخنانی از برگزار کنندگان، حامیان و تلاشگران چنین آیین نکوداشتی قدردانی کرد و چند دوبیتی با چاشنی طنز قرایت کرد:" اگر یار مرا دیدی که خاکی است/ نگو از دولت تدبیر شاکی است/ نمایش می دهد، دولت بداند/ خس و خاشاک یارم هم خوراکی است"

این گزارش حاکی است: در پایان این آیین از مصطفی اسماعیلی(سینا)، حفیظ اله ممبینی(آبگینه)، حبیب‌اله بهرامی"شهنی"، قاسم آهنین‌جان و عباس‌مسعود ریخته گر تجلیل شد.




:
:
:
آخرین اخبار