تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۲۲:۱۹
کد خبر: ۱۵۳۳۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
صالح سواریان: نظارت مردمی راه فساد را می‌بندد/ خرمشهر امروز یک روستای بزرگ است

صالح سواریان کاندیدای جبهه ایستادگی خرمشهر گفت: تنها راه مبارزه با فساد و باندبازی در خرمشهر تشکیل یک تشکل گسترده مردمی و گسترش نظارت عمومی را بستن راه‌های بی‌مبالاتی و فساد است.

خبرگزاری فارس: نظارت مردمی راه فساد را می‌بندد/ خرمشهر امروز یک روستای بزرگ است

به گزارش فارس از آبادان، دفتر خبرگزاری فارس جنوب خوزستان در راستای درک و آگاهی‌بخشی به مردم این خطه درصدد برآمده که نشست‌های اختصاصی و جامعی را در خصوص کم و کیف برنامه‌های در دستور کار نامزدهای انتخاباتی حوزه در حال فعالیت خود در شهرهای آبادان، خرمشهر، ماهشهر، شادگان، بهبهان و ... ترتیب داده و در این مسیر همگام با پیشبرد اهداف متعالی انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی و حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های سه رنگ، سبز و سفید و قرمز رأی، در این خطه گام‌های بلندی را به‌منظور تجدید بیعت با خون شهدا، آرمان‌های ارزشی و انقلابی نظام و همچنین ولایت بردارد. در این زمینه میزبان صالح سواریان کاندیدای جبهه ایستادگی  خرمشهر بودیم و سؤالاتی را در خصوص برنامه‌های این نامزد انتخاباتی و چگونگی ارزیابی فضای انتخابات در آبادان مطرح کرده‌ایم. 

 

فارس: برای اولین سئوال وضعیت فعلی خرمشهر و راه‌های برون رفت این شهر از وضعیت نامناسب کنونی را چه چیزی ارزیابی می‌کنید؟

سواریان: در حال حاضر وضعیت خرمشهر یک وضعیت بسیار اسفناکی دارد، ظرفیت‌های بلااستفاده در این شهر بسیار زیاد است که نیازمند یک برنامه‌ریزی و دقت عمل جدی است. صراحتاً می‌شود ادعا کرد در حال حاضر خرمشهر یک روستای بزرگ است و هیچ مدنیت در آن مشاهده نمی‌شود و مردم از بدیهی‌ترین امکانات شهری محروم هستند.

ما بر این باوریم که مشکلات این شهر باید با یک نگاه ویژه ملی حل کرد.

نگاه ملی و همه جانبه به سرعت وضعیت این عزیز دُردانه یعنی خرمشهر را به وضعیت پیش از جنگ برمی‌گرداند و این انتظار، انتظار معقولی است. چهل‌ و پنج روز مقاومت مردمی در این شهر سبب شد که 70 تا 80 درصد اهداف دشمن محقق نشود و اگر این حماسه 45 روزه نبود خطری جدی خوزستان را تهدید می‌کرد.شما هیچ فرد خرمشهری را پیدا نمی‌کنید که در دوران دفاع مقدس به یکی از این چند حالت دچار نشده باش زمینه عمران و آبادانی دارد.

د، مردم خرمشهر یا ایثارگرند یا اسیر شدند و یا مهاجرت کردند و یا اینکه به شهادت رسیدند و اگر در زمان جنگ در مسافرت به سر می‌بردند مسافرت آنها به نحوی شکل مهاجرت اجباری را به خود گرفت.

 بعداز آزادسازی خرمشهر مردم انتظار داشتند که شهرشان به آنها برگردانده شود چون شاهد فرمان‌های حضرت امام(ره) در مورد مسائل گوناگون جنگ بودند که همه به نحوی محقق شده بودند از جمله در مورد آزادسازی خرمشهر و برطبق همان فرمایش‌ها، بازسازی خرمشهر هم باید توسط مسئولان مانند جنگ جدی گرفته می‌شد  و باید خرمشهر از قبل از جنگ هم بهتر ساخته می‌شد که متاسفانه این امر به فراموشی سپرده شد.

من این موضوع را به کاریکاتور تشبیه می‌کنم، پرونده این شهر را از آرشیوها درآورده‌ و یک تاریخ زیبا با القاب قبل از جنگ از قبیل نجف ثانی، بهشت جویندگان کار و همچنین در دوران جنگ مانند تاریخ ایثار و مقاومت و از خودگذشتگی، بهشتی در جهنم جنگ، در خاکستر سرد ناامیدکننده دوران بازسازی و از این قبیل القاب بعد از خود باقی گذاشتند.

اما دیگر دوره خاکسترپاشی و دوره پرونده‌ بازسازی بسته شده بود و مردم شعار «بندر را آزاد کنید» را سردادند و منطقه آزاد اروند به وجود آمد تا چند مورد اساسی نظیر اشتغال و بازسازی زیرساخت‌ها و سروسامان دادن به وضعیت شهری را محقق سازند که تاکنون هیچ‌یک محقق نشده بلکه نتیجه تمام این تلاش‌ها تنها مهاجرت معکوس از خرمشهر بوده‌است، البته این مسائل به قشر خاصی از مسئولان برنمی‌گردد بلکه همه لایه‌های زیرین مدیریتی شهر را در برمی‌گیرد.

خرمشهر در زمان بازسازی اعتبارات زیادی داشت همان‌طور که کارون جاری بود و هست، خرمشهر نیز زنده است و جریان دارد. خرمشهر شهری است با همان القاب استثنایی قبلی به علاوه القاب جدید که تا امروز هم هر ایرانی را دستخوش احساسات متعالی می‌کند. هیچ شهری در ایران وجود ندارد که روزی مختص به خود داشته باشد اما سوم خرداد علاوه بر اینکه به شهر خرمشهر اختصاص دارد، متعلق به تمام کشور است.

 یادمان شهدا در شلمچه، از جمله دیگر ویژگی‌های مختص خرمشهر است، هزار و چند صد سال پیش، امام رضا(ع) از این مکان وارد خاک ایران‌زمین شده‌اند. این همه اعتبار سوخت و نتیجه‌ این شد که بعد از 23 سال ما خرمشهر را به صورت روستایی بزرگ می‌بینیم که در آن هیچ چیز سر جای خودش نیست و واقعا وارونه است. بازار خرمشهر نمی‌تواند این بازار صفا باشد. خیابان‌هایش که بیش از 800 کیلومتر فاقد پوشش است و این خیابان‌ها در هر شهری می‌توانند باشد جز خرمشهر. حضور 10 هزار نفر بیکار، بیش از هفت هزار نفر تحت‌پوشش بهزیستی، بیش از 10 هزار نفر تحت‌پوشش موسسات خیریه، ماتمکده‌ای به نام خرمشهر را ساخته‌است. اینها سیاه‌نمایی نیست، واقعیات مردمی است که همه به نوعی ایثارگر و مرزنشین و محافظ ولایت و خاک کشورشان هستند. این شهر، شایسته این مردم ولایت‌مدار خرمشهر نیست. یک دلیل اوضاع نابسامان خرمشهر، برمی‌گردد به مسئولان اما دلیل دوم متوجه مردم می‌شود. من که می‌خواهم نماینده این مردم باشم، به هیچ‌وجه نمی‌خواهم با کسانی که مرا انتخاب می‌کنند رودربایستی داشته باشم. ما کار تیمی بلد نیستیم، سازمان‌یافته کار نمی‌کنیم. و چون مطالبات ما به صورت فردی است، به نتیجه نمی‌رسد.

فارس: یکی از مسائلی که متاسفانه در خرمشهر خیلی متداول است نگاه فردی به مسائل و مشکلات است در این خصوص چه نظری دارید؟

*سواریان: فردی بودن مطالبات ما، دلیل دارد و برمی‌گردد به تخریب بافت شهری در دوران جنگ که این بافت بعداز جنگ باید ترمیم می‌شد و نشد. ترکیب فعلی جمعیتی خرمشهر همان ترکیب قبل از جنگ است و در عین حال نمی‌شود کل شهر را از نو ساخت و شهر مثل بیماری شده که خون زیادی از بدنش رفته و تزریق هم دیگر دردی را دوا نمی‌کند، باید خون را به جسم آن پمپاژ کنیم. برای جبران این خلأ باید سازمانی طراحی می‌شد که ما این امر را انجام دادیم.

فارس: یکی از شعارهای اصلی جنابعالی تشکیل سازمان 5 هزار نفره در خرمشهر است جزئیات این تشکل چیست؟

سواریان: سازمان ما در حال حاضر 5 هزار جوان، حوزوی، دانشگاهی و... در دل خود دارد. این سازمان به کمیته‌های مختلف تقسیم شده است. هر کمیته پیگیر مشکلات صنف و گروه جداگانه‌ای در شهر است. از ویژگی‌های چندگانه این سازمان این است که مردم خرمشهر الان به سهولت تحقیر می‌شوند درحالیکه این سازمان به آنان هیبت می‌دهد. مردم، مطالبات فردی‌شان را در قالب اقدامات جمعی سازمان، دنبال می‌کنند. سازمان، فاصله تاریخی 31 ساله را  پر می‌کند و می‌شود گفت این پنج هزار نفر هم وجود خارجی دارند و هم ندارند چون خارج از مطالبات مردم عمل نمی‌کنند.

این سازمان، غیر از موسسه‌ای است که بنده به عنوان مدیرعامل آن هستم و شامل همه اقشار جامعه می‌شود. مثلا همین الان، قشر و صنف هنرمندان را داریم، همچنین فرهنگیان، بازاریان و... این‌ها خودشان هیأت امنایی را انتخاب می‌کنند و وظیفه‌ این هیأت امنا تنها پیگیری مطالبات قشر و صنف خودشان، همچنین نظارت بر حسن انجام امور، توسط مجریان است. اما مهم‌تر از همه این موارد، ارتباطات است. ارتباط دائم داشتن، اصل این روش است. این روند به حساب بنده، حدود پنج شش سال طول می‌کشد تا به نتیجه مطلوب برسد تا این تشکل‌ها به مرور جذب شهر شوند.

فارس: این سازمان از چه زمانی کار خود را آغاز خواهد کرد؟

سواریان: شروع کار این سازمان به امید خدا 13 اسفندماه 1390 خواهد بود.

فارس: علاوه بر تشکیل این سازمان دیگر نیاز خرمشهر در چه می‌بینید؟

سواریان: برای حسن انجام امور، دو اصل باید محقق شود: یکی تشکیل یک سازمان مردمی است و دیگری انتخاب نماینده اصلح. این نماینده در حقیقت پیشانی سیاسی تشکل‌های این سازمان خواهد بود. سازمانی که کلاسه‌کننده مشکلات و معضلات و برای در چرخه‌ درآوردن امور است. آن زمان، نماینده نمی‌نشیند و تک‌تک برگه‌ها را امضاء کند، این کمیته‌ها مثلا کمیته اشتغال، بررسی می‌کند و فرصت‌های شغلی را می‌یابد و به نماینده و مسئولان، ارائه می‌دهد.

مثلا چرا نباید از شلمچه سالانه 20 تا 30 میلیون دلار صادرات داشته باشیم؟ همشهریان ما در خرمشهر یک دوره در انتظار خواهند بود تا بعداز یک سال تا یک سال و نیم ترمیم‌ها انجام گیرد و لقب بهشت جویندگان کار به خرمشهر بازگردد.

اصلا کسی که الفبای اقتصاد را بلد باشد و مختصات خرمشهر را ببیند امکان ندارد به فکر سرمایه‌گذاری نیفتد. مطمئنا می‌شود و می‌توان از گنج‌های آشکار شلمچه، بندر صادراتی، شهرک صنعتی، خط راه‌آهن، فرودگاه بین‌المللی، راه‌های مواصلاتی آبی و دریایی و... استفاده کرد.

فارس: به نظر جنابعالی دغدغه اصلی مردم در حال حاضر چیست؟

سواریان: یکی از دغدغه‌های مردم، عدم اتکا به نیروهای بومی در مسئولیت‌ها و مدیریت‌های کلان است. خیلی‌ها پشت قرآن نوشتند و قول دادند ولی هیچ‌کدام ضامن این کار نشد. من هیچ تضمینی در این زمینه نمی‌دهم چون خود مردم تضمین‌کننده این امر هستند. تمام این مشکلات به خاطر عدم حضور مردم پیش آمده است. اگر مردم تشکل پیدا کنند، حق‌شان را می‌توانند بگیرند. وقتی مردم به صورت سازمان‌یافته حاضر و ناظر باشند، مسئول و پیمانکار فرصت پیدا نمی‌کند غیربومی را بیاورد. سازمان مردمی ضامن دریافت فرصت‌های شغلی و عدم مصادره آنها توسط افراد غیربومی خواهد بود.

 

فارس: آقای سواریان یکی از مسائل مهم کشور بحث فعالیت‌های زیرزمینی جریان فتنه و انحراف جهت تفرقه‌افکنی و همچنین سوق دادن کشور به مسیرهای انحرافی و مخرب است اساساً جنابعالی به این موضوع اعتقاد دارید؟

سواریان: اگر کسی جریان فتنه را بخواهد منکر شود و جریان انحرافی را کم‌رنگ جلوه بدهد، یا شم سیاسی ندارد یا با این جریانات مرتبط است. جریان فتنه و جریان انحرافی دو سر یک چوب هستند. البته اینها رقمی نیستند که بتوانند جایگاه رهبری و ولایت فقیه را تضعیف کنند و ملت نشان داده‌اند که ولایت‌مدارند به خصوص مردم خرمشهر و خوزستان که به فرمایش حضرت آقا، ایران، تشیع‌اش را مدیون خوزستان است که یکی از مناطق اصلی آن خرمشهر می‌باشد.

فارس: یکی از دغدغه‌های جدی مردم و نخبگان شهر خرمشهر وجود باندبازی و نگاه منفعت‌طلبان در شهر و عدم استفاده واقعی از ظرفیت نیروهای بومی است در این خصوص چه نظری دارید؟

سواریان: نگاه انحصاری ناشی از منفعت‌طلبی و زیاده‌خواهی است. کسانی دنبال این راه را می‌گیرند که می‌خواهند اموال عمومی را ملک خاص خودشان کنند. این باعث تخریب فرهنگ مردم می‌شود. آنها بر طبل قومیت‌ها و مسائل مذهبی می‌کوبند اما ما شعارمان، این است که نظارت مردمی، راه بی‌مبالاتی و فساد را می‌بندد.

خرمشهر واقعا شهر استثنایی است و برای این شهر استثنایی باید قوانین استثنایی تصویب شود. مردم خرمشهر صاحب بصیرت و تشخیص هستند و در برهه‌های مختلف تاریخ انقلاب اسلامی، وقت‌شناس بوده‌اند و اکنون که می‌بینند در تحریم قرار داریم، قطعا با حضور میلیونی خودشان نابود‌گر آمال و آرزوهای آمریکا و رژیم صهیونیستی خواهند بود.

خرمشهر همیشه زنده است.

در پایان شعار اصلی شما در این دوره از انتخابات؟

سواریان: سه شعار اصلی: نظارت مردمی، کادرسازی (تشکل 5 هزار نفری)، اشتغال.

:
:
:
آخرین اخبار