تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۱۵۴۱۷۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان:
"آبگیری مقطعی" معضلات تالاب هورالعظیم را بیشتر کرد
هورالعظیم نیازمند آبگیری مدون و مدام و برنامه‌ریزی شده است و نه آبگیری مقطعی. آبگیری مقطعی تنها معضلات هورالعظیم را بیشتر کرده است
معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه مشکلات حادی در تالاب هورالعظیم وجود دارد، اظهار کرد: هورالعظیم نیازمند آبگیری مدون و مدام و برنامه‌ریزی شده است و نه آبگیری مقطعی. آبگیری مقطعی تنها معضلات هورالعظیم را بیشتر کرده است.
 
عادل مولا با اشاره به آبگیری این تالاب در سال گذشته اظهار کرد: اینکه ما یک مرتبه با آبگیری این تالاب خوشحال شویم، اما این آبگیری تداوم نداشته باشد، خوشایند نیست. متأسفانه اکنون با کمبود آب در تالاب هورالعظیم مواجه هستیم که مشکلات حادی را در این تالاب رقم زده است.
 
وی ادامه داد: کمبود آب در هورالعظیم، تبخیر بالا، پس‌روی آب و کمبود آکسیژن موجب شده که بسیاری از آبزیان و ماهیان این تالاب در حال اتلاف باشند و ما اکنون شاهد مرگ و میر ماهیان در این تالاب باشیم.
 
معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: آنچه تالاب هورالعظیم به آن نیاز دارد و برای آب‌دار شدن این تالاب مدنظر ما است، آبگیری این تالاب به صورت مدون، مدام و برنامه‌ریزی شده است تا این زیستگاه حفظ شود.
 
مولا ادامه داد: اما اینکه این تالاب یک بار با ورودی 50 یا 60 مترمکعب در ثانیه آبگیری شود و بعد تا چندین ماه آب به این تالاب وارد نشود، تنها معضلات ما را در این تالاب افزایش خواهد داد و باعث می‌شود که مشکلات گذشته در این تالاب تشدید و بیشتر شود.
 
وی با انتقاد از شیوه مدیریت منابع آب در استان خوزستان بیان کرد: مشکل ما در خوزستان عدم مدیریت صحیح آب و منابع آبی است. فرقی نمی‌کند چه تالاب هورالعظیم و چه تالاب شادگان، بامدژ، میانگران یا بندون، هر کدام از این تالاب‌ها با این وضیعت و این شیوه مدیریت منابع آبی می‌تواند به کانون اصلی ریزگردها تبدیل شود.
 
معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: تنها راه نجات تالاب‌های خوزستان برنامه‌ریزی صحیح برای مدیریت منابع آبی است در غیر این صورت با چالش‌های جدی در مورد این پنج تالاب مواجه خواهیم شد به طوری که رفع این مشکلات بعدها مشکل خواهد بود.
 
مولا با اشاره به مشکلات ناشی از فعالیت شرکت‌های نفتی در اکوسیستم تالاب هورالعظیم گفت: بحث نفت و فعالیت‌های نفت در هورالعظیم مساله پیچیده‌ای است. ابتدای امسال ضرب‌الاجلی برای شرکت‌های نفتی مستقر در این تالاب تعیین شد تا موانع آبگیری در قسمت‌های باقیمانده از تالاب را رفع کنند.
 
وی ادامه داد: اما مشکل این است که اگر این شرکت‌ها یک مانع آبگیری را رفع کنند، 10 مانع جدید دیگر ایجاد می‌کنند. این مشکلات لاینحل بوده و تاکنون بارها و بارها ضرب‌الاجل برای شرکت‌های نفتی مستقر در این تالاب تعیین شده اما هیچکدام از آنها محقق نشده است.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
0
2
سلام آقای مولا به به کجا بودی؟کجا بودی اونم زمان که خانم ابتکار به دروغ آمار آبگیری هور العظیم رو می داد و آقای لاهیجان زاده تایید میکرد!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
0
0
خوزستان نابود شده فقط صداش هنوز در نیامده ، سد گتوند ، انتقال آب به اصفهان از کارون و به قم از کرخه ، تا 3سال آینده دمای هوا رو به 70درجه میرسونه ، تابستان امسال اولین شاهد ماجراست ، مهاجرت شدید شروع شده امسال 3برابر شد توی کرج هرسال 2تا3 خانواده به محله مون اضافه میشد خوزستانی ولی امسال 7خانه اضافه شد فکر کنم تا 10سال دیگه کمتر کسی خوزستان بتونه زندگی کنه .
:
:
:
آخرین اخبار