تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۸
کد خبر: ۱۵۴۶۲۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان:
زهاب نیشکر با شرایط تالاب شادگان همخوانی دارد
شوره زار شدن بخشی از تالاب شادگان مربوط به یک یا چند سال اخیر نیست و سالیان سال بر مبنای طبیعت منطقه ، همین گونه بوده و تصاویر ماهواره ای نیز گویای این امر است. این فرآیند طبیعی هر ساله تکرار می شود. امسال از این فرآیند طبیعی منطقه ، فیلم و تصاویری با ادعای اینکه زهاب نیشکر تالاب شادگان را به شوره زار تبدیل کرده است ، منتشر شد حال آنکه بر اساس توضیحات ارائه شده این ادعا درست نیست و شوره زار شدن بخشی از تالاب شادگان هیچ ارتباطی با زهاب نیشکر ندارد
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در حاشیه افتتاح نمایشگاه تخصصی بهداشت ، ایمنی ، محیط زیست و انرژی ، با اشاره به انتشار تصاویر و فیلم هایی از تالاب شادگان و ادعای تبدیل تالاب به شوره زار ، گفت: چندی پیش تصاویری از مرگ پرندگان و همچنین فیلمی از نمکزار شدن تالاب شادگان با ادعای سرازیر شدن زهاب نیشکر ، منتشر شد که ادعای نادرستی است.

لاهیجان زاده ادامه داد: اگر به سوابق سازمان محیط زیست مراجعه شود تا قبل از سال 1379  و پیش از ورود زهاب نیشکر به تالاب شادگان ، محیط زیست مجوز برداشت نمک در این منطقه صادر می کرد چرا که معدن نمک در این منطقه وجود دارد و افرادی با مراجعه به محیط زیست مجوز یک یا دو ماهه برای برداشت نمک دریافت می کردند. این اتفاق در حالی بود که زهاب نیشکر به تالاب وارد نمی شد و حتی کشور و استان در وضعیت پر آبی قرار داشت.
 
شوره زار شدن بخشی از تالاب شادگان یک فرایند طبیعی است
وی با بیان اینکه طبیعت فرآیند شوره زار شدن بخشی از تالاب شادگان ، بر مبنای طبیعت این منطقه است ، گفت: حدالمرز تالاب شادگان تا بخش جزر و مد دریا ، محل ارتباط میان آب دریا و بخش‌های شیرین و مایل به شیرین تالاب است. ارتباط سطحی آب در این بخش که در واقع ناشی از جزر و مد دریا است، به علت کاهش جزر و مد در برخی نقاط کاملا قطع یا کمرنگ شده است. ارتباط زیرزمینی آب در این بخش، با دریا بسیار زیاد است. این مساله و همچنین تبخیر سطحی بسیار شدید آب در این بخش موجب شده که در مرداد ، شهریور و مهر ماه هر سال از طریق آب‌های زیرزمینی، نمک ‌ها به بالا و سطح تالاب انتقال یابند و تبدیل به شوره زار شوند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در ادامه افزود: شوره زار شدن بخشی از تالاب شادگان مربوط به یک یا چند سال اخیر نیست و سالیان سال بر مبنای طبیعت منطقه ، همین گونه بوده و تصاویر ماهواره ای نیز گویای این امر است. این فرآیند طبیعی هر ساله تکرار می شود. امسال از این فرآیند طبیعی منطقه ، فیلم و تصاویری با ادعای اینکه زهاب نیشکر تالاب شادگان را به شوره زار تبدیل کرده است ، منتشر شد حال آنکه بر اساس توضیحات ارائه شده این ادعا درست نیست و شوره زار شدن بخشی از تالاب شادگان هیچ ارتباطی با زهاب نیشکر ندارد.
 
انتقاد از اظهارنظرهای بدون تخصص و بی پشتوانه علمی
لاهیجان زاده با انتقاد از اظهارنظرهای بدون تخصص و بی پشتوانه علمی در موضوعات مختلف از جمله تالاب ها ، گفت: افرادی که متخصص واقعی تالاب ها هستند باید در این رابطه اظهارنظر کنند. برای اینکه بتوان درباره یک تالاب اظهارنظر کرد باید سالیان سال درس خواند و تحقیق کرد و در دل طبیعت تالاب ها قرار گرفت . آن وقت شاید بتوان در مورد یک تالاب اظهارنظر کرد. متاسفانه در حال حاضر همه خود را صاحب نظر در امور تالاب می دانند و اظهارنظر می کنند. این در حالی است که تالاب در علوم طبیعی ، یکی از پیچیده ترین اکوسیستم های دنیاست و هیچ کسی حتی متخصصین به خودشان اجازه نمی دهند که به راحتی در مورد تالاب سخن بگویند.
 
زهاب نیشکر با شرایط تالاب شادگان همخوانی دارد
انتقال زهاب نیشکر مصوبه شورای تامین استان است
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با سرازیر شدن زهاب نیشکر در تالاب شادگان ، گفت: در سال 1379  زهاب زهکش واحدهای جنوبی طرح توسعه نیشکر در شرق کارون به تالاب شادگان هدایت می شد. در آن مقطع زمانی ، ای سی خروجی این زهکش بین 40 تا 50 هزار میلی موس بود. این میزان شوری آب بسیار مخرب بود و می توانست صدمات جدی به محیط زیست وارد نماید. در حال حاضر هنوز این تصور وجود دارد که ای سی زهاب نیشکر مخرب است حال آنکه از آن زمان تاکنون نزدیک به 17 سال می گذرد و ای سی زهاب نیشکر به 450 میلی موس رسیده است.
وی افزود: در سال 79 ، به دلیل مشکلاتی که در آبادان ایجاد شد شورای تامین خوزستان تصمیم گرفت تا زهاب نیشکر وارد تالاب شاگان شود. پس از آن نیز شرکت توسعه نیشکر مکلف شد تا برای انتقال زهاب به دریا کانالی احداث نماید . این کانال نیز با صرف هزینه های میلیاردی احداث و زهاب به سمت دریا هدایت شد. در سال 88 یا 89 به تدریج که ای سی زهاب نیشکر پایین آمد به خاطر خشکسالی های سالیان اخیر و بنا بر تقاضای مردم محلی و به منظور احیای تالاب ، بخشی از زهاب نیشکر به تالاب شادگان سرازیر شد و حتی بخش هایی از زهکش نیز توسط مردم تخریب گردید تا زهاب نیشکر وارد تالاب شود.  
 
زهاب نیشکر با شرایط تالاب شادگان همخوانی دارد
لاهیجان زاده با بیان اینکه زهاب نیشکر با شرایط تالاب شادگان تطابق دارد ، اظهار کرد: در حال حاضر ای سی زهاب نیشکر به 450 میلی موس رسیده و شرایط زهاب با شرایط تالاب تطابق دارد و می تواند در پوشش بخش جنوبی تالاب از آن بدون هیچ مشکل زیست محیطی استفاده شود. بنابراین نمی توان این ادعا را پذیرفت که زهاب نیشکر عامل شوری و نابودی تالاب شادگان است./توسعه نیشکر
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ایرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
0
1
شما طرفداری رییس های تهرانیت رو بکن تا حداقل از صندلیت برکنار نشی...ادمین جان لطفا سانسور نکن
خوزستانی
|
UNITED STATES
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
0
1
تو رو خدا ادم دیگه به جوک و فیلم طنز احتیاج نداره تو ایران.

زهاب توسعه نیشکر با تالاب شادگان همخوانی دارد.!!!!

بله درسته عزیز برای همین مدیریتهاست که کشورهای دیگه کجا رسیدن و ما کشور و محیط و زیست و گردوغبار داخل استان به کجا رسیدیم.
:
:
:
آخرین اخبار