تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱
کد خبر: ۱۵۶۴۰۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مرگ آبزیان در بالادست رودخانه دز
تعدادی از آبزیان در بالادست رودخانه دز در بخش شهیون دزفول تلف شدند
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول روز چهارشنبه در این خصوص گفت: تعدادی از آبزیان واقع در سد پالنگان در جاده میانه بخش شهیون تلف شده اند که باید از محل بازدید و علت بررسی شود.

فرهاد قلی نژاد افزود: ممکن است کم آبی و خشکسالی علت تلف شدن آبزیان منطقه باشد ولی باید از منطقه بازدید و موضوع بصورت کارشناسی بررسی شود.

وی گفت:موضوع بررسی و اقدامات لازم جهت جلوگیری از مرگ و میر آبزیان انجام خواهد شد.

رودخانه دز با رشد انبوه جلبک ها و خزه ها در نقاط مختلف آن این روزها حال و روز خوبی ندارد. در روزهای اخیر دبی رودخانه دز کاهش چشمگیری داشته است.

رودخانه دز از سوی دوستداران محیط زیست به عنوان سومین رودخانه با کیفیت و پاک جهان معرفی شده است.

این رودخانه به عنوان سومین رودخانه پرآب کشور و شاهرگ حیات اقتصادی شمال خوزستان نقش اساسی و مهمی در پویایی اکوسیستم و محیط زیست منطقه و نیز تولید بیش از پنج میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در شمال استان خوزستان دارد.

رودخانه دز با آبی سرد و زلال علاوه بر پتانسیل گردشگری ، زیستگاه انواع آبزیان بومی و بعضا منحصر بفرد است.

انواع آبزیان رودخانه و پستانداران آبی رودخانه در اکوسیستم شیرین رودخانه دز زیست می کنند که شامل انواع ماهیان رودخانه از جمله ماهی شیربت،برزم و کپور ماهی و انواع دیگر موجودات ریز آبی و کف آبزی است .

علاوه براین آبزیان ،گونه هایی از پستانداران آبی دیگر نظیر ریزآبزی و کف آبزی از جمله شنگ (از جمله پستانداران آبی)،خزندگان آبزی نظیر لاک پشت خزری و گونه مهم و در خطر انقراض لاک پشت فراتی نیز در رودخانه دز زندگی می کنند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار