تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۱۵۶۷۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تاکید نمایندگان خوزستان بر کنترل کانون‌های بحرانی جهت جلوگیری از ورود گرد و غبار
نماینده اهواز تاکید کرد که با کنترل کانون‌های داخلی گردوغبار به خوزستان شاهد کاهش این پدیده خواهیم بود که قرار است براساس برنامه‌ای دولت تا پایان امسال ۴۲ هزار هکتار از کانون‌های فوق بحرانی خوزستان را با کاشت نهال‌هایی کنترل کند. 

همایون یوسفی و هدایت الله خادمی نمایندگان استان خوزستان در حاشیه جلسه علنی امروز (چهارشنبه) در نشست خبری درباره وضعیت گردوغبار در این استان و بروز مشکلاتی برای مردم به ارائه توضیحاتی پرداختند. 

همایون یوسفی نماینده اهواز، کمبود آب را ریشه اصلی مشکلات خوزستان دانست و گفت: با کمبود آب رطوبت خاک کم شده و به دنبال آن میزان کشاورزی پایین آمده و در نهایت زمینه‌های محل کشت و زرع تبدیل به کانون‌های گردو غبار می‌شود. 

وی با بیان اینکه برای ورود گردوغبار دو کانون داخلی و خارجی وجود دارد، افزود: بیشتر مشکلات مردم با کانون‌های داخلی است که باعث ایجاد گردوغبار با شدت بیشتر و ماندگاری بالا می شود. کانون‌هایی که در نزدیکی شهرها هستند و باعث ورود گردوغبار با سرعت بیشتری می شوند. 

یوسفی با تاکید بر اینکه انتظار مردم کنترل کانون‌های داخلی گردوغبار است، گفت: از سال ۹۳ هفت منطقه بحرانی شناسایی شد که به مرحله اجرا نرسید. البته با اهتمام نمایندگان و دولت کار کنترل کانون‌ها از اسفند ۹۵ شروع شده و طبق برنامه ششم توسعه همه کانون‌های داخلی باید تا پایان برنامه کنترل شوند. 

نماینده اهواز در توضیح چگونگی کنترل کانون‌های داخلی گردوغبار گفت: در برنامه ششم اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار برای کنترل این کانون‌ها دیده شده به همین دلیل از اسفند ۹۵ کار کنترل کانون‌ها در حوزه فوق بحرانی آغاز شد که در امتداد جاده اهواز - ماهشهر نهال‌کاری و در برخی حوزه‌های آبگیری صورت گرفت. همین اقدامات باعث شد که در روز گذشته این مناطق با پدیده گردوغبار مواجه نشوند و منشاء داخلی از امتداد جاده اهواز – رامهرمز بود که در آن منطقه کاری صورت نگرفته بود به همین دلیل به فاصله زمانی کوتاه گردوغبار به اهواز منتقل شد. 

وی با تاکید بر لزوم کنترل کانون‌های گردوغبار گفت: براساس برنامه ششم دولت باید ۳۵۰ هزار هکتار کانون فوق بحرانی خوزستان را کنترل کند که امسال کنترل ۴۲ هزار هکتار در برنامه دولت است. البته چون فصل کاشت در خوزستان محدود است، این کار از اسفند ۹۵ تا فروردین ۹۶ ادامه پیدا کرد و تقریبا شش هزار هکتار کنترل شد از مهرماه نیز مجددا کار کشت نهال‌ها آغاز شد که تا پایان ۹۷ ادامه پیدا می کند و طبیعتا باید حدود ۴۲ هزار هکتار مراکز فوق بحرانی کنترل شوند. 

یوسفی با اشاره به قول وزیر کشاروزی به مردم خوزستان برای بهبود وضعیت این استان از لحاظ ورود گردوغبار در دو سال آینده، اظهار کرد: امیدواریم با کنترل کانون‌ها و آبگیری تالاب‌ها گردوغبار کمتر شود و مردم بتوانند از هوای سالم برخوردار گردند. 

هدایت الله خادمی نماینده ایذه و باغملک نیز در توضیحاتی گفت: به دلیل از بین رفتن و فرسوده شدن خاک خوزستان و رسیدگی نشدن تالاب‌ها و همچنین احداث سدهای غیراصولی شاهد وضعیت آب و خاک خوزستان  و ورود گردوغبار هستیم. بی توجهی به خوزستان مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده که نتیجه آن را می توان در مهاجرت افراد نخبه به خوبی دید. 

وی با بیان اینکه در صورت عدم کنترل وضعیت خوزستان شاهد ورود گردوغبار به کل این استان خواهیم بود، خاطرنشان کرد: اگر این وضعیت کنترل نشود شمال شرقی این استان همانند غرب و مرکز این استان نیز با پدیده گردوغبار مواجه خواهند شد که قطعا در این شرایط گردوغبار راحت تر به تهران می رسد پس باید اقدامات فوری برای جلوگیری از این اتفاق انجام شود. 

این عضو مجمع نمایندگان خوزستان با بیان اینکه روز گذشته حداکثر دید در اهواز ۱۰۰ متر بود، گفت: به دلیل گردوغبار ادارت و مدارس تعطیل شد و با شروع بارندگی مردم روانه بیمارستان شدند. تعطیلی مدارس و کاهش ساعت اداری بزرگترین ضربه به اقتصاد کشور است این پدیده زنجیره‌ای از مشکلات را به وجود آورده، انتظار می رود که دولت هرچه سریعتر برای حل مشکلات خوزستان تلاش کند. 

خادمی در پایان تاکید کرد که باید مدیرانی کارآمد در خوزستان باشند تا مشکلات این استان حل شود نه اینکه مسئولانی با تجربه کمتر در این استان حضور داشته باشند. قطعا حل مشکلات خوزستان به نفع امنیت کشور خواهد بود. 
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار