تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۱۵۶۷۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آبگیری سد گتوند در خوزستان با موفقیت اجرا شد
مجری طرح سد و نیروگاه گتوند علیا گفت: آبگیری این سد به عنوان بزرگترین سد خاکی کشور در استان خوزستان تا تراز 165 متر با موفقیت اجرا شد.

به گزارش خوزنیوز، کریم شیبانی در گفتگو با  مهر اظهار کرد: آبگیری از سد گتوند از یک ماه گذشته آغاز شد و با افزایش تدریجی حجم ذخیره آب روزانه بین 40 تا 60 متر ، روز گذشته( سه شنبه) به تراز تعیین شده (165 متر) رسید.

وی با اشاره به اینکه تراز قبلی این سد 140 متر بود، افزود: در این مرحله حجم ذخیره آب در مخزن سد گتوند به یک میلیارد متر مکعب رسید. این مرحله از آبگیری به منظور پایداری و افزایش کیفیت آب کارون اجرا شده است.

شیبانی ادامه داد: برای رسیدن به این تراز و اجرای این طرح تاکنون دو هزار و 150 میلیارد تومان هزینه شده است. آبگیری سد گتوند به منظور راه اندازی چهار واحد نیروگاه برق آبی این سد با هدف تضمین امنیت شبکه برق کشور به کنترل فرکانس و پایداری شبکه سراسری است.
 
وی تصریح کرد: قرار است مرحله سوم آبگیری سد گتوند 31 فروردین ماه سال 91 صورت گیرد.

سد گتوند، دومین مخزن آبی ایران (پس از کرخه) و بزرگترین مخزن آبی بر روی کارون است. این سد در بین سدهای ساخته‌شده بر روی کارون، از همه پائین دست‌تر قرار دارد.

ساخت این سد با اعتباری بیش از هزار و 500 میلیارد تومان از سال 1376شروع شده است. نوع سد گتوند علیا، سنگریزه ای با هسته رسی (خاکی) است و دریاچه ای که از ساخت سد گتوند علیا تشکیل می شود، 96 هزار و 500 مترمربع در تراز 244 متر بالاتر از سطح دریا مساحت داشته و طول آن 90 کیلومتر است.
 
دریاچه این سد توانایی ذخیره چهار میلیارد و 500 میلیون متر مکعب آب را خواهد داشت. مرحله نخست آبگیری سد گتوند علیا مرداد ماه امسال با حضور رئیس جمهور انجام شد .
 
سد گتوند علیا که در 25 کیلومتری شمال شرق شوشتر قرار دارد ، یکی از بزرگترین سدهای ایران با تولید چهار هزار و 250 میلیون کیلووات ساعت انرژی برق آبی است که بر روی رودخانه کارون ساخته شده است.
:
:
:
آخرین اخبار