تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۱۵۷۸۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تنها 18 درصد زمین های خوزستان مستعد کشاورزی است
 عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه 2.3 میلیون هکتار از زمین های خوزستان مستعد کشاورزی است گفت:در مجموع 18 درصد زمین های خوزستان وضعیت مناسبی برای کشاورزی دارند.

احمد لندی  در همایش منابع خاک ایران، فرصت ها و تهدیدات در دانشکده کشاورزی شهید چمران افزود: تنها 69 هزار هکتار زمین در خوزستان بدون هیچ محدودیتی مستعد کشاورزی است.

وی گفت: 323 هزار هکتار زمین قابل کشت با محدودیت کم در بخش کشاورزی خوزستان وجود دارد.

لندی با بیان اینکه 64درصد زمین های خوزستان دارای محدودیت شدید برای کشاورزی هستند خاطر نشان کرد: در بخش زراعی و باغی خوزستان 65 رقم محصول تولید می شود.

وی جمعیت روستاییان خوزستان را یک میلیون و 42 هزار نفر عنوان کرد و افزود: این عدد معادل 33 درصد جمعیت خوزستان است. تعداد بهره برداران حوزه کشاورزی نیز 190 هزار نفر است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: متوسط بارندگی خوزستان در خوش بینانه ترین حالت 255 میلیمتر است این درحالیست که متوسط تبخیر 2هزار و 100 میلیمتر در سال است. 

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران سرانه هر ایرانی از کل زمین ها را کمتر از 2 دهم درصد دانست و یادآور شد: با توجه به تغییرات صورت گرفته و نابودی خاک این سرانه به شدت درحال کاهش است. طبق اطلاعیه سازمان فائو سرانه هر فرد از زمین 14دهم درصد است.

لندی افزود: بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب شاید مشکل حفاظت از منابع آب و خاک باشد اما خاک مهمتر است زیرا به دلایل مختلف از جمله وسعت و حجم زیاد نمی توانیم آن را منتقل کنیم.

وی با انتقاد از اینکه مدیریت یکپارچه ای در حوزه کشاورزی وجود ندارد ادامه داد: در ایران سالانه بالغ بر 56 میلیارد دلار به ذخایر خاک خسارت وارد می کنیم که این رقم حتی از درآمدهای نفتی هم بیشتر است.

وی درخصوص اهمیت نقش خاک در استقلال غذایی مردم اظهار کرد: بیش از 95درصد مواد غذایی از خاک تامین می شود از همین رو امنیت ملی کشور وابسته به امنیت غذایی است.

لندی گفت: یکی از سیاست های آمریکا وابسته کردن کشورها در تامین مواد غذایی است که این سیاست را نخستین بار در ایران و پس از آن در کشورهای عربی اعمال کرد.

سالانه حدود 14.5میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی در خوزستان تولید می شود که رتبه نخست کشوری را دارد.حدود 15درصد گندم تولیدی کشور در خوزستان به دست می آید.

با این وجود زمین های خوزستان با پدیده فرسایش خاک دست به گریبان هستند. نرخ فرسایش خاک در خوزستان چهار تا 20 تن در هر هکتار گزارش شده است که بسته به مناطق مختلف، متفاوت است.

بعضی از زمین های خوزستان به دلیل نبود مدیریت منابع آب به کانون های داخلی شکل گیری گرد و غبار تبدیل شده اند و برخی زمین های کشاورزی نیز به دلیل کاهش منابع آب رها شده اند که می توانند بخشی از توفان های گرد و غبار را تولید کنند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار