تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶
کد خبر: ۱۵۷۸۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اختصاص یک ردیف خاص برای رفع مشکل کمبود نیروی انسانی در خوزستان
اعزام بازرس به استان خوزستان برای بررسی استخدامی‌ها
وزیر آموزش و پرورش قول اختصاص یک ردیف خاص برای حل مشکل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش خوزستان ظرف مدت زمان کوتاهی را داد. 

سید محمد بطحایی، در نشست صمیمی با فرهنگیان، اولیا و دانش آموزان شهرستان اندیمشک که بعد از ظهر روز جمعه، 24 آذرماه در سالن ورزشی شهدای معلم اندیمشک برگزار شد، اظهار کرد: آموزش و پرورش گسترده ترین دستگاه اجرایی کشور است. 107 هزار مدرسه و 760 منطقه آموزشی در کشور وجود دارد و 13 میلیون و 200 هزار دانش آموز در کلاس ها مشغول به تحصیل هستند.

وی ادامه داد: یک میلیون معلم شاغل و 700 هزار بازنشسته فرهیخته فرهنگی در خانواده بزرگ آموزش و پرورش کشور وجود دارد و در هر سال، نزدیک به 138 میلیون جلد کتاب درس منتشر می شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: بخشی از مسائلی که در آموزش و پرورش کشور تنها منحصر به آموزش و پرورش است، ناشی از گستردگی و وسعت فعالیت ها و برنامه های آموزش و پرورش می شود. یکی از برنامه هایی که در سال جاری به دنبال اجرای آن هستیم، ایجاد ارتباط و تعامل بین اعضای بزرگ خانواده آموزش و پرورش کشور است.

بطحایی ادامه داد: نزدیک به 20 میلیون نفر در ایران به صورت مستقیم در آموزش و پرورش مداخله دارند و به صورت غیرمستقیم نیز تقریبا همه جمعیت کشور در برنامه های آموزش و پرورش تأثیر می گذارند و از آن تأثیر می پذیرند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بنابراین در چنین فضایی حتما باید یک سیستم و نظام تعاملی وجود داشته باشد تا بتوانیم حرف هایمان را با همدیگر در میان بگذاریم و به حرف های یکدیگر گوش بدهیم.

بطحایی افزود: شاید یکی از عللی که امروز و در این نشست، جمعی از همکاران ما پلاکارد به دست گرفتند، به دلیل نبود نظام تعاملی باشد تا این عزیزان بتوانند حرف ها و مطالبات خود را با من به عنوان وزیر آموزش و پرورش در میان بگذارند و بنابراین تنها راهی که دارند این است که وقتی می شنوند وزیر آموزش و پرورش به اندیمشک می آید، مطالبات و مشکلات خود را روی پلاکاردهایی بنویسند و آن ها را در دست بگیرند تا وزیر از دور، آن ها را ببیند.

وی بیان کرد: از طرفی شاید به دلیل نبود همین سیستم تعاملی، خیلی از شما از محدودیت ها آگاهی نداشته باشید. به هر حال رفتار و نگاه یک معلم در کلاس درس، آینده ساز است و طرح یا نوع نگاه معلم به دانش آموز می تواند آینده دانش آموز را تحت تأثیر قرار دهد، چه رسد به حرف ها و رفتارهای این معلم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برای رسیدن به جایگاه واقعی معلم باید با برنامه حرکت کنیم و دائما فاصله خود را با سطح مطلوب کاهش دهیم. یعنی امروزِ ما بهتر از دیروز باشد و فردای ما نیز بهتر از امروز.

بطحایی ادامه داد: یکی از مسیرهایی که می تواند دستیابی به این امر را محقق کند، ایجاد یک سیستم و نظام تعاملی است. به لطف خدا، طی ماه هایی که از سال تحصیلی جاری می گذرد، شبکه ملی آموزش و پرورش را در دست تهیه داریم و این شبکه به زودی افتتاح و به اجرا گذاشته خواهد شد.

وی بیان کرد: با اجرای شبکه ملی آموزش و پرورش، دیگر همکاران مان و برای نمونه مربیان پیش دبستانی و معلمان حق التدریس که نسبت به وضعیت استخدام خود مطالباتی دارند، می توانند این حرف ها و مطالبات خود را از طریق سامانه مذکور به راحتی به وزیر بگویند و همچنین در مقابل می توانند از محدودیت ها و مسائل موجود آگاهی یابند. ان‌شاءالله ظرف دو هفته آینده، این شبکه به اجرا گذاشته می شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه خوزستان نه تنها به گردن بخش حوزه آموزش و پرورش حق دارد بلکه به گردن تمام ایران حق دارد، تصریح کرد: با وجود مقاومت خوزستان در مقابل هجمه های گوناگون و صبر و شکیبایی این مردم در طول هشت سال جنگ تحمیلی، امروز نباید در حوزه نیروی انسانی آموزش و پرورش خوزستان، با مشکل مواجه باشیم. البته این مشکل چیزی نیست که بتوان به سرعت آن را حل کرد، بلکه باید به تدریج در حل این مشکل حرکت کنیم.

بطحایی ادامه داد: ظرف یکی دو ماه اول از آغاز سال تحصیلی جاری، توانستیم با همکاری آموزش و پرورش خوزستان، قدم های بسیار خوبی برای حل مشکل کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش استان برداریم و من همین جا این قول را می دهم که تمام همت و نیروی خود را بکار بگیرم تا ظرف مدت کوتاهی با اختصاص یک ردیف خاص بتوانیم به صورت سریع تر، مشکل نیاز و کمبود نیروی انسانی را در استان حل کنیم.

وی ادامه داد: در این راستا تلاش خواهیم کرد؛ به ویژه آنکه طی سال های آینده با همکاری‌ای که سازمان های برنامه و بودجه و امور استخدامی با ما خواهند داشت، بتوانیم سهمیه هایی برای جذب نیروی انسانی و آموزش پرورش به استان ها اختصاص دهیم و سهمیه ویژه ای را نیز برای استان خوزستان در نظر بگیریم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در این سهمیه ویژه، همکاران عزیز ما که بصورت حق التدریس فعالیت کرده اند، خاک آموزش و پرورش را خورده اند و زمانی که به آن ها نیاز داشتیم اجازه ندادند کلاس های درس خالی شود و همچنین همکاران ما در نهضت سوادآموزی که بار بزرگی را متحمل می شدند، در صورت داشتن صلاحیت های لازم، حتما در اولویت جذب خواهند بود.

بطحایی بیان کرد: به طور کلی پیامک های بسیار زیادی از جانب شما برای من ارسال می شود که عدم پاسخگویی من به این پیامک ها حاکی از کم محلی به پیامک های مذکور نیست. برخی دوستان گمان می کنند که وزیر می تواند به تمام پیامک هایی که دریافت می کند، یکی یکی پاسخ دهد اما اگر بخواهم به همه این پیامک ها پاسخ دهم، باید تمام کار آموزش و پرورش را کنار بگذارم.

وی ادامه داد: از زمانی که برنامه سفر من به خوزستان مطرح شد، پیامک های زیادی از طرف نیروهای حق التدریس و مربیان نهضت سوادآموزی استان دریافت کردم که برخی می گفتند در خوزستان اجحاف هایی نسبت به حق برخی صورت می گیرد و برخی می گفتند که در فرایند جذب، رفاقت بازی هایی وجود دارد که من همین جا قول می دهم بازرس ویژه خود را برای بررسی این موضوعات خدمت آقای تقی زاده، مدیرکل آموزش و پرورش استان اعزام کنم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: قبلا نیز این کار را انجام داده ایم و سه نفر از کارشناسان به خوزستان آمدند و به صورت موردی بر فرایند جذب و بکارگیری نیروهای حق التدریس و مربیان نهضت سوادآموزی نظارت و یکی یکی، تمام موارد را مورد بررسی قرار دادند. اما باز هم بازرس ویژه ای را برای بررسی این موضوع به خوزستان اعزام می کنم تا با بررسی موارد، گزارش کاملی را به من بدهند.

بطحایی بیان کرد: قراردادی با بانک ملی در زمینه اعطای تسهیلات کم بهره به نیروهای آموزش و پرورش داریم که قول می دهیم سهمیه ویژه ای را از این تسهیلات به پاس زحمات و تلاش های آموزش و پرورش اندیمشک، به این شهرستان اختصاص دهیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار