تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۱۵۸۱۱۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برگزاری دومین المپیاد علمی دانشجویی دانشگاه چمران
مدیر دفتر شناسایی، حفظ و هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران اهواز از برگزاری دومین المپیاد علمی دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز در 12 و 13 بهمن‌ماه خبر داد. 

محمدرضا سیاه‌پوش اظهار کرد: دومین المپیاد علمی دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز در 40 رشته، 12 و 13 بهمن‌ماه برگزار می‌شود. در دوره اول این المپیاد که سال گذشته برگزار شد، 18 رشته وجود داشت اما امسال با تلاش‌های دانشگاه، تعداد رشته‌ها به 40 رشته ارتقا پیدا کرده است. 

وی افزود: تمام دانشجویان سال سوم و چهارم می‌توانند در المپیاد شرکت کنند. با این کار تلاش کردیم فضایی را باز کنیم تا تمام دانشجویان امکان شرکت در المپیاد را داشته باشند و بتوانند تلاش خود را انجام دهند؛ شاید این المپیاد یک شروع مجدد برای دانشجویان باشد. همان طور که در سال گذشته برخی دانشجویان که فعالیت‌های چندانی نداشتند توانستند در المپیاد موفق عمل کنند.

مدیر دفتر شناسایی، حفظ و هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: دانشجویان می‌توانند تا ششم دی‌ماه برای ثبت‌نام به گروه‌های آموزشی مربوط در دانشکده خود مراجعه کنند. سال گذشته مرحله کشوری المپیاد، 19 رشته کشوری داشت اما امسال رشته‌های مهندسی صنایع و روانشناسی نیز به مرحله کشوری المپیاد افزوده شده است. 

سیاه‌پوش در خصوص هدف دانشگاه از گسترش رشته‌های المپیاد علمی دانشجویی، تصریح کرد: در یک فضای رقابتی و با انگیزه، شور و نشاط میان دانشجویان موجب ارتقا دانشگاه می‌شود. باید انگیزه، شور و نشاط لازم را برای دانشجویان ایجاد کرد و آن‌ها را در مسیری قرار دهیم که موجب رغبت و تلاش دانشجویان شود.

وی ادامه داد: در دانشگاه به شدت نیاز به برگزاری المپیادهای علمی می‌شد. با هدف تزریق این شور و نشاط به دانشجویان دانشگاه، در سال اول برگزاری المپیاد 18 رشته انتخاب شدند. با توجه به اینکه قصد گسترش رشته‌های دانشگاه را داشتیم، تصمیم گرفتیم امسال رشته‌های المپیاد را به 40 رشته ارتقا دهیم.

مدیر دفتر شناسایی، حفظ و هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: نتایجی که از برگزاری نخستین دوره المپیاد در دانشگاه به دست آمد، بسیار فراتر از انتظارات ما بود. المپیاد تاثیرگذاری بالایی میان دانشجویان داشت و موجب ایجاد فضایی رقابتی و همچنین ایجا یک ارتباط تنگاتنگ میان اساتید و دانشجویان شد. 

سیاه‌پوش ادامه داد: امیدواریم به این ترتیب بتوانیم ارتقایی در سیستم آموزشی دانشگاه ایجاد کنیم. پایه پیشرفت دانشگاه از آموزش آغاز می‌شود؛ هر قدر دانشگاه را در آموزش ارتقا دهیم، دانشگاه قطعا می‌تواند در حوزه پژوهشی نیز ارتقا پیدا کند اما بدون درنظر گرفتن بحث آموزش، ارتقا پژوهشی ثباتی نخواهد داشت. تمام دانشجویان دانشگاه مخاطب ما هستند. امیدوارم بتوانیم از پتانسیل‌های دانشجویان به خوبی بهره‌برداری کنیم. همچنین امیدواریم با چنین برنامه‌هایی دانشجویان نخبه در دانشگاه بیشتر جذب شوند. 

وی درباره رشته‌های دومین المپیاد علمی دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز، گفت: رشته‌های مختلفی در این المپیاد وجود دارند، تمام رشته‌های مقطع کارشناسی دانشکده فنی و مهندسی، رشته‌های علوم تربیتی، روانشناسی، مشاوره، علم اطلاعات و دانش‌شناسی، مدیریت، اقتصاد، حسابداری، حقوق، زراعت و اصلاح نباتات، باغبانی، خاک شناسی، الهیات، فقه، زبان فارسی، ترجمه و ادبیات زبان انگلیسی، ادبیات فرانسه، دامپزشکی، فیزیک، شیمی، گرایش‌های مختلف زیست‌شناسی، گرافیک و نقاشی، برخی از رشته‌های این المپیاد هستند.

مدیر دفتر شناسایی، حفظ و هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: لیست کامل رشته‌های المپیاد به دانشجویان اعلام شده است اما به زودی در سایت دانشگاه نیز اعلام می‌شود. بنرهایی هم به همین منظور در نظر گرفته شده است که به زودی در سطح دانشگاه نصب می‌شوند. دانشجویان از طریق گروه‌های مربوطه نیز از برگزاری المپیاد و رشته‌های آن مطلع می‌شوند. 

سیاه‌پوش تصریح کرد: براساس شیوه‌نامه برگزاری المپیاد، برخی تسهیلات و جوایز برای دانشجویان برتر درنظر گرفته شده است. علاوه بر جوایز نقدی، یکی از مهم‌ترین جوایز، عضویت در دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه است. عضویت در این دفتر امروزه برای جوانان ما بسیار با اهمیت است؛ چراکه تمام قوانین کشور به گونه‌ای درحال تنظیم هستند تا این استعدادهای درخشان در مسایلی از قبیل استخدام، وام‌های تحصیلی و... در اولویت قرار گیرند.

وی افزود: بر اساس شیوه‌نامه، جوایز المپیاد به پنج دانشجوی برتر تعلق می‌گیرد اما مشروط بر اینکه دانشجویانی که رتبه‌های دوم تا پنجم را به دست آورده‌اند، حداقل 60 درصد نمره دانشجوی اول را کسب کرده باشند. هزینه‌های راه یافتگان به مرحله نیمه‌نهایی و نهایی المپیاد نیز از سوی دانشگاه پرداخت می‌شود.

مدیر دفتر شناسایی، حفظ و هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران اهواز تاکید کرد: مدتی است که به دنبال این هستیم تا به یک قطب مستقل المپیاد کشوری تبدیل شویم. در این راستا مکاتبات و تلاش‌های زیادی انجام شده است. من امیدوارم هستم که دانشگاه بتواند امسال یا سال آینده به یک قطب مستقل تبدیل شود. چون در هیچ دانشگاه دیگری در کشور المپیاد به این شکل گسترده برگزار نمی‌شود و همچنین دانشگاه پتانسیل‌های لازم را در این زمینه دارد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار