تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۸
کد خبر: ۱۵۸۳۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون مطالعات پایه آب و برق خوزستان:
حجم آب ذخیره شده در سدهای خوزستان تنها 11 درصد ظرفیت مخازن است
حجم آب ذخیره شده در سدهای خوزستان تنها 11 درصد ظرفیت مخازن استمعاون مطالعات پایه آب و برق خوزستان خشکسالی رودخانه کارون در 50 سال گذشته را بی سابقه دانست و گفت:حجم آب ذخیره شده در سدهای خوزستان تنها معادل 11 درصد ظرفیت این مخازن است.

هوشنگ حسونی زاده شنبه در جلسه ستاد بحران و رسیدگی به مشکلات کشاورزان حوضه زهره و مارون در استانداری خوزستان افزود: رودخانه مارون رتبه دوم و کرخه رتبه سوم خشکسالی رودخانه های استان را دارند. شرایط رودخانه زهره نیز اسفناک است و هیچ آورد آبی ندارد.

وی خاطر نشان کرد: در مجموع طی 10 سال گذشته شاهد کاهش ورودی آب به کارون بوده ایم به طوریکه میانگین ورود آب به این رودخانه 181 مترمکعب بر ثانیه بوده اما در سال جاری این رقم به 106 مترمکعب کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه شرایط ذخایر آبی خوزستان فوق بحرانی است اظهار کرد: در سال 1387 شاهد خشکسالی بی سابقه ای بودیم اما شرایط در سال زراعی جاری به مراتب از آن سال هم بدتر است.

وی با بیان اینکه علاوه بر حوضه های استانی میزان بارش در بالادست هم کاهش داشته خاطر نشان کرد: طی سال های گذشته در شهرستان حمیدیه 77درصد، شادگان 70 درصد و کارون 78 درصد کاهش بارندگی داشته اند.

وی ادامه داد: میانگین بارش باران در خوزستان نسبت به سال گذشته 52 درصد و نسبت به دراز مدت 281 درصد کاهش یافته است.

معاون مطالعات پایه آب و برق خوزستان گفت: طبق بررسی مدل های مختلف پیش بینی می شود از اوایل دی تا 10 اسفندماه پدیده خشکسالی تداوم داشته باشد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار