تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸
کد خبر: ۱۵۸۵۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در «تل‎گسر» رامهرمز چه گذشته است؟
درپی اقدام پیمانکاران شرکت گاز رامهرمز در حفاری و لوله‎گذاری منطقه تاریخی تل‎گسر رامهرمز، اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان شکایتی را به دادگستری این شهرستان تقدیم کرد. 
 
مرجان شوشتری، معاون میراث فرهنگی خوزستان، با اشاره به تاریخچه تپه باستانی تل‎گسر اظهار کرد: تل‎گسر، یکی از آثار شاخص استان خوزستان است که به نوبه خود آثاری از دوره‎های پیش از تاریخی و تاریخی را در خود جای داده است.  
 
او ادامه داد: این تپه باستانی در سال 1947 توسط باستان‎شناسی آمریکایی از مؤسسه شرقی دانشگاه شیکاگو مورد کاوش قرار گرفت و طی آن بیش از سی لایه باستانی تا خاک بکر، شناسایی شد که این لایه‎ها به نوعی روند تطور فرهنگی و مادی ساکنین دشت رامهرمز را به اثبات رساند.

 معاون میراث فرهنگی خوزستان افزود: پس از بررسی‎های باستان‎شناسی که توسط باستان شناسان مختلفی از جمله مک‎کاون از مؤسسه شرقی دانشگاه شیکاگو در این منطقه انجام شد، در سال 1963 نیز دانشمند باستان‎شناسی بنام کالدول برای بازنگری و چاپ مطالبی درخصوص کاوش‎های تل‎گسر منطقه را مورد بررسی قرار داد و متعاقب آن در سال 1967 دو باستان‎شناس دیگر به نام‎های الیزابت کارتر و هنری رایت و در سال 1385 خورشیدی هم مؤسسه شرق‎شناسی دانشگاه شیکاگو به صورت مشترک با پژوهشکده باستان‎شناسی به سرپرستی مشترک عباس علیزاده و لیلی نیاکان، دوباره منطقه را بررسی و مقالاتی درخصوص آثار باستانی تل‎گسر منتشر کردند. 
 
 او بیان کرد: در میان تپه‎های باستانی مذکور، روستایی به نام تل‎گسر که در دوره متأخر تشکیل شده است، وجود دارد که ساکنین آن را عرب‎ها و ترک‎ها تشکیل می‎دهند و اغلب نیز به شغل دامپروری و کشاوزی مشغول هستند. با توسعه زیرساخت‎های رفاهی منطقه، شرکت گاز شهرستان به منظور گازکشی، تقاضای صدور مجوز از اداره‎کل میراث فرهنگی استان را کرد که ما باتوجه به این‎که ساکنان روستای تل‎گسر روی عرصه باستانی زندگی می‎کنند، ضمن نامه‎نگاری به مراجع ذیصلاح، پیشنهاد ارائه طرح فنی و کمتر آسیب‎رسان را دادیم و صدور هرگونه مجوز را به بررسی و ارائه راهکار از سوی کارشناسان خبره باستان‎شناس موکول و هرگونه حفاری و پی‎کنی را در منطقه ممنوع اعلام کردیم. 
 
شوشتری خاطرنشان کرد: با این‎حال، شرکت گاز و پیمانکاران آن به صورت خودسرانه به حفاری و لو‎له‎گذاری اقدام کردند که اداره‎کل میراث فرهنگی نیز به محض اطلاع از این اقدام شکایتی را توسط نماینده خود در تاریخ دوم دی‎ماه 1396 علیه پیمانکاران مربوط تنظیم و به دادگستری شهرستان رامهرمز تقدیم کرد. 
 
گفتنی است تپه گسر در ادبیات باستان‎شناسی به 15 "تل قضیر" نامیده شده است که نام صحیح آن "تل‎گسر" است. این تپه در سال 1395 توسط مشاور اداره‎کل میراث فرهنگی استان تعیین عرصه و حریم شد.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: رامهرمز
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
0
0
نام اصلی آن تل قصر میباشد که در طول زمان به تل گسر تغیر پیدا کرده بدلیل تلفظ حرف ق که بزبان عربی به گ تلفظ شده
:
:
:
آخرین اخبار