تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷
کد خبر: ۱۵۹۱۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس مرکز مطالعات کوهورت خوزستان :
بیش از 6000 نفر در مطالعات کوهورت آمارگیری شده‌اند
رئیس مرکز مطالعات کوهورت خوزستان گفت: 10 هزار نفر از جمعیت شهرستان هویزه برای مطالعات کوهورت، درنظر گرفته شده اند و تا امروز 6 هزار و 390 نفر آمارگیری شده‌اند.

نادر صاکی روز یکشنبه در جلسه شورای سلامت استان، با اشاره به درنظرگرفتن 10 هزار نفر از جمعیت هویزه در گروه سنی 35 تا 70 سال برای مطالعات کوهورت، اظهار کرد: تا امروز 6 هزار و 390 نفر آمارگیری شده‌اند و تا خرداد 97 آمارگیری از 10 هزار نفر تکمیل می‌شود.

وی با بیان اینکه مطالعات کوهورت در دانشگاه علوم پزشکی اهواز به‌عنوان یکی از 18 مرکز کشور اجرا می‌شود، گفت: این مطالعات برای 15 سال درنظرگرفته شده است که دو سال از آن گذشته است.

رئیس مرکز مطالعات کوهورت خوزستان بیان کرد: روزی 30 نفر با قرار دادن وسیله نقلیه برای آن‌ها به مدت 3 ساعت به مرکز مطالعات دعوت می‌شوند. پس از اتمام فاز نخست مطالعات در خرداد 97 فاز پیگیری برای کسانی که یک سال از مراجعه آن‌ها گذشته است انجام می‌شود و تمام اتفاقات یک سال اخیر آن‌ها بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه مرکز مطالعات کوهورت یک بیمارستان بدون تخت است، گفت: همه امکانات در اختیار مرکز است تا ضمن دادن خدمات به افراد، داده‌های مورد نیاز را جمع‌آوری کند. از آنجا که افراد در زمان مراجعه باید در حالت ناشتا باشند، بعد از نمونه‌گیری به آن‌ها صبحانه نیز داده می‌شود.

صاکی بیان کرد: نظر وزارت بهداشت این است که اگر ما بتوانیم روی 200 هزار نفر از جمعیت کشور از نژادهای مختلف، مطالعه‌ای روی بیماری‌ها، تغذیه و سلامت انجام دهیم تا حدود زیادی می‌توانیم بار بیماری را مشخص کنیم.

وی با اشاره به افزایش بیماری‌های مزمن به دلیل افزایش عمر و تغییر سبک زندگی، گفت: هدف از اجرای طرح مطالعاتی کوهورت، تشخیص علل بروز بیماری‌های مزمن و پیشگیری از آن‌ها، جلوگیری از مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های مزمن مانند سکته قلبی و مغزی، کاهش و پیشگیری از عوارض و پیامدهای منفی آن به‌ویژه در سنین سالمندی و افزایش کیفیت زندگی در جامعه است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز بابیان اینکه در حوزه سلامت، دیگر بیماری‌هایی از قبیل طاعون، وبا و آبله بحث روز نیست، گفت: ارسال 1990 بیماری‌های غیر واگیر 47 درصد بوده است، این رقم در سال 2015 به 79 درصد و در 2017 به 81 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: اکنون بار بیماری‌های مزمن بیشتر مطرح است و آنچه که مردم را به سمت این بیماری‌ها می‌برد مسائلی همچون قند، فشار، چربی و سرطان است که سال‌ها به‌صورت مخفیانه درون بدن وجود دارد و زمانی که عارضه می‌دهند، برای درمان کار از کار می‌گذرد.

صاکی مطالعات کوهورت را در نهایت موجب کاهش هزینه‌های درمان دانست و گفت: وقتی ما بتوانیم با توصیه‌ها سلامت فرد را در مسیری مشخص کنیم افراد برای درمان بیماری، متحمل هزینه زیادی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مو و ناخن افراد نیز در مرکز نگه‌داری می‌شود، اظهار کرد: بعضی بیماری‌های مزمن به‌ویژه در بحث تغذیه، فلزات سنگین در موارد غذایی در مو و ناخن رسوب می‌کند و در آینده در صورت بروز مشکلی برای افراد تحت مطالعه، با مقایسه با نمونه اولیه مو و ناخن ما می‌توانیم وضعیت بیماری را شناسایی کنیم.

رئیس مرکز مطالعات کوهورت خوزستان بیان کرد: بسیاری از مطالعات و تجویز داروی ما بر اساس مطالعاتی است که در آمریکا و اروپا انجام‌شده است و در کشور ما مطالعه جامعی صورت نگرفته است. به دلیل اهمیت در تحقیقات بین‌المللی، محققین خارج از کشور نیز از ایتالیا، آمریکا و هند نیز از مرکز بازدید کرده و تمایل خود را برای همکاری اعلام کردند.

وی تشخیص به‌موقع بیماری، اندازه‌گیری فشارخون، انجام آزمایش‌ها به‌صورت رایگان (آزمایش قند خون، چربی خون، بررسی کامل گلبول‌های خونی، بررسی آنزیم کبدی و کلیوی، آزمایش کامل ادرار)، ویزیت رایگان توسط پزشکان متخصص با هماهنگی گروه کوهورت، پیگیری سالانه وضعیت افراد توسط کادر پزشکی، تعیین عوامل خطر مؤثر در بروز بیماری‌های مزمن و در نتیجه شروع پیشگیری از ابتلا به بیماری را از مزایای ورود به مطالعه کوهورت برشمرد.

صاکی گفت: بعد از اخذ موافقت از افراد برای ورود به مطالعه و پذیرش آنان، نمونه‌های خون ناشتا و نمونه‌های ادرار، ناخن و مو از افراد گرفته می‌شود، سپس پرسشنامه طرح که شامل معاینه پزشکی، اندازه‌گیری قد، وزن و دور کمر، اندازه‌گیری فشارخون، مشخصات عمومی، وضعیت اجتماعی اقتصادی، سوابق شغلی، وضعیت محل زندگی، سبک زندگی، تاریخچه باروری، سوابق بیماری‌های مزمن، داروهای مصرفی، سوابق خانوادگی، بهداشت دهان و دندان، خواب، فعالیت فیزیکی، عادات فردی و غذایی، مکمل‌های غذایی، نوع آب مصرفی، عادات غذایی و غیره است به‌وسیله پرسشگران تکمیل می‌گردد.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار