تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۳
کد خبر: ۱۵۹۸۳۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جولان دستفروشان دوره گرد در خیابان های آبادان
فعالیت دستفروشان در خیابان های اصلی آبادان بیش از پیش افزایش یافته ، به طوری که خیابان های اصلی این شهر در تسخیر دستفروشان درآمده و جمع آوری و ساماندهی آنها به یک خواسته عمومی مبدل شده چرا که قربانیان اصلی این معضل، بازاریان و عابران پیاده و رانندگان هستند.

طراحی پیاده رو در این شهر از نظر کارشناسان شهرسازی به عنوان نمادی پرنقش در پویایی زندگی اجتماعی و تعمیق بخشی به تعاملات اجتماعی دارد اما متاسفانه این نقش به واسطه جولان دادن دستفروشان و پهن شدن بساط دستفروشی در آبادان کمرنگ شده به نحوی که در زمان های پرتردد شهروندان به سختی می توانند معبری برای رفت و آمد داشته باشند. 

وعده های ایجاد شغل در این شهر نه تنها عملی نشده بلکه در سایه بی تدبیری، خیابان ها مملو از جوانان دستفروشی شده که برخی از آنها تحصیل کرده هستند که به اجبار به این شغل روی آورده اند. 

وقتی در شهری شغل کاذب دستفروشی اساس کار بازار می شود، تمامی معادلات شهر نیز در بعد اجتماعی و اقتصادی به هم می خورد. 

لین یک احمد آباد، ذولفقاری، کوی بهار، بیمارستان شهید بهشتی و... به محل تجمع دستفروشان و فروشندگان ماهی تازه و تره بار تبدیل شده است؛ وضعیتی که سلامت شهروندان را از سویی به مخاطره انداخته و افزایش ترافیک را در این مناطق ایجاد کرده است. 

صدای دستفروشان با بلندگو از گوشه و کنار خیابان به گوش می رسد، یکی از حراج میوه ها می گوید و دیگری از تره بار، ماهی ، میگو و انواع کیف و کفش و لباس زمستانه. 

بازار بساطی ها و دستفروشانی که حتی جوانانی را از سرتاسر خوزستان به این شهر سوق داده گویی قانونی نمی شناسد؛ بساطی هایی که خیابان های شهر را زخمی کرده و هر روز تعدادشان افزوده می شود. 

دستفروشی را شغلی کاذب به حساب می ‌آورند که علاوه بر پنهان کردن بسیاری از آسیب های اجتماعی در خود، معضلی به نام سد معبر مهمترین ثمره آن است. سد معبر در خیابان های آبادان به گونه ای است که اگر حادثه ای در مرکز شهر رخ دهد، خودروهای امدادی مثل آتش نشانی ، آمبولانس و یا پلیس به سختی می توانند به محل حادثه برسند.

** شهرت آبادان به دستفروشی 

منصور غانمی یکی از شهروندان آبادانی می گوید:اصالت شهر آبادان زیر سوال رفته است بسیاری از مردمی که آبادان را نمی شناختند آبادان را امروز به بازار دستفروشان ته لنجی می شناسند.
 
وی افزود:قدمت این شهر به بازارهای محلی آن، بازار کویتی ها و حاشیه خیابان امیری است که شهرهای دیگر از آن الگو می گیرند نه دستفروشانی که چهره شهر را مخدوش کرده اند. 

این شهروند آبادانی اظهار کرد:شهرداری باید برای ساماندهی دستفروشان اقدامات لازم را انجام دهد تا وضعیت شهر از این حالت خارج شود. 

مریم سلاماتی دیگر شهروند آبادانی نیز می گوید:تردد در خیابان هایی که در اختیار دستفروشان قرار گرفته سخت است و ورود نکردن مسئولان شهری به این موضوع کمی سوال بر انگیز است. 

وی اظهار کرد: آبادان دارای چند بازار تره بار و ماهی فروشی است، ولی حضور پر رنگ خرده فروشی در گوشه کنار شهر را شاهد هستیم. 

وی افزود: تردد در خیابان هایی که در اختیار دستفروشان است برای هر شهروندی سخت است زیرا هم گره ترافیکی ایجاد شده و هم از نظر بهداشتی، سلامت شهروندان را به خطر انداخته است. 

صادق خلفیان دیگر شهروند آبادانی نیز گفت:جمعیت بساطی ها در شهر خیلی زیاد است و جایی برای عبور و مرور در پیاده روهای کم عرض شهر نیست. 

وی افزود: برخی افراد با وانت از کردستان و کرمانشاه و سایر نقاط خوزستان به آبادان می آیند و به فروش برخی اقلام مبادرت می کنند و در کمال تعجب برخوردی از سوی شهرداری با آنها نمی شود. 

** ساماندهی دست فروشان 

حمید کوراوند عضو شورای شهر آبادان در این خصوص اظهارکرد: پدیده دستفروشی که از صنوف مزاحم تلقی می شوند به مشکلی جدی در این شهر تبدیل شده است. 

وی افزود: با برخورد غیر کارشناسانه به این معضل، احتمال تبعات اجتماعی ببیشتری وجود دارد.
 
وی گفت:ابتدا برای دستفروشان باید محل و مکانی مناسب تعریف کرد و سپس نسبت به جابجایی و حذف آنها از مرکز شهر اقدام کرد. 

وی اظهار کرد:برای جمع آوری دستفروشان، شهرداری تنها نمی تواند وارد عمل شود بلکه فرمانداری، دادستان و نیروی انتظامی هم باید همراه شهرداری باشند. 

عضو شورای شهر آبادان افزود:شهرداری چند بار نسبت به جمع آوری دستفروشان از خیابان ها اقدام کرد، ولی به دلیل اینکه اقدام اساسی در این خصوص صورت نگرفته است، حضور آنها در را برخی خیابان های این شهر شاهد هستیم. 

کوراوند گفت: با راه اندازی بازارچه های محله ای می توانیم مانع حضور دستفروشان در شهر باشیم هر چند که دستفروشان باید شناسنامه دار شوند. 

**ساماندهی دستفروشان در چهارچوب نظام صنفی 

رسول قنواتی یکی از کارشناسان امور شهری در آبادان نیز گفت:دستفروشانی که در کنار خیابان ها فعالیت می کنند در محدوده و چارچوب نظام صنفی قرار ندارند. 

وی اظهار کرد:این دستفروشان مالیات، عوارض شهرداری و غیره پرداخت نمی کنند و باید از سوی شهرداری جمع آوری و یا ساماندهی شوند. 

وی از بین بردن تثبیت قیمت کالا در مناطق مختلف شهری با توجه به پایین بودن قیمت انواع کالاهای عرضه شده در این بازارها، افزایش شلوغی و حتی ترافیک برای وسایل نقلیه و عابران، نبود امکان اعمال نظارت سریع، دقیق و گسترده بر کار دستفروشان، عرضه کالا به قیمت ارزان و بدون همراه بودن اطلاعات کالا نظیر وزن، تاریخ تولید و انقضا، نبود وجود امکانات و تسهیلات رفاهی در هنگام خرید (نظیر کارت اعتباری) را از جمله معایب کار دستفروشان می داند. 

حسن کمری رییس شورای اسلامی شهر آبادان اظهارکرد: دستفروشی در آبادان به معضل جدی تبدیل شده و متاسفانه آنها در تمامی نقاط شهر حضور دارند. 

وی افزود:شورای ترافیک، شورای آموزش و پرورش، شورای تامین، شورای بهداشت و شورای فرهنگی شهر به دلیل آسیب های اجتماعی که دست فروشان ممکن است داشته باشند مخالف حضور چشمگیر آنها در سطح شهر هستند. 

وی اظهار کرد:مشکلات اقتصادی، تاثیرات منفی دستفروشان به شکل های مختلف در شهر نمود دارد که مهم ترین آنها تخریب نما و زیبایی شهر، نبود آرامش برای شهروندان، ایجاد ترافیک، مزاحمت برای پیاده ها و تشدید بی اعتمادی از جمله معضلات حضور دست فروشان در شهر است. 

رییس شورای شهر آبادان گفت:برای ساماندهی و جمع آوری دستفروشان به ویژه خودروهای دوره گرد باید شورای تامین، فرمانداری، دادگستری و نیروی انتظامی با شهرداری همکاری کنند. 

به گزارش ایرنا دستفروشی نه تنها در این شهرستان بلکه در کل کشور به شغلی کاذب و خوش درآمد تبدیل شده که با آن برخورد جدی صورت نمی گیرد. راه قانونی برای برخورد و شکایت از این افراد چندان ساده نیست. ایجاد مزاحمت در معابر عمومی باعث به وجود آمدن بار ترافیکی و در نهایت نارضایتی شهروندان می شود و وضع نابسامانی را در شهر پدید می آورد که مستلزم برخوردی قانونی است. 

برخورد قانونی با دستفروشی باید جنبه ساماندهی داشته باشد زیرا در صورتی که بدون برنامه ریزی و آینده نگری اقدام به جمع آوری این افراد شود پس از مدت کوتاهی باز هم در نقطه ای دیگر از شهر شاهد حضور آنها خواهیم بود. 
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار