تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۶
کد خبر: ۱۶۰۰۷۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر:
فاز اول مهار کانون‌های بحرانی گردوغبار خوزستان به پایان رسید/ اتمام فاز بعدی تا 4 سال آینده
شمایلی افزود: فعلاً مهار 42 هزار هکتار از کانون‌های فوق بحرانی مانند منطقه جنوب و جنوب شرق اهواز انجام شده که اولویت اول ما در سال 96 بود
مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر گفت:‌ فاز اول مهار کانون‌های بحرانی گردوغبار امسال به پایان رسیده و تا چهار سال آینده فاز دوم پروژه برای مهار تمام کانون‌های گردوغبار خوزستان اجرایی خواهد شد.

 یدالله شمایلی  در بازدید از پروژه انتقال آب کارون از طریق کانال به کانون‌های ریزگرد خوزستان که به دستور رئیس جمهور از اسفند سال گذشته و در عرض سه ماه حفر شده است، گفت: بحث مقابله با ریزگردها سالیان سال بود که در خوزستان مطرح بود ولی به دلیل مشکلات دیگر توجه چندانی نمی‌شد اما با وقوع گردوغبار شدید در هشتم بهمن سال گذشته رئیس جمهوری شخصاً دستور رسیدگی فوری دادند.

وی افزود: با بررسی‌های حجتی وزیر جهاد کشاورزی این مهم به مؤسسه جهاد نصر به عنوان بازوی اجرایی محول شد که در ابتدا رضایت اهالی روستای منطقه برای استفاده از زمین‌ها کمی زمان برد و پس از توافق برای بازسازی نهرهای کشاورزی، تقبل خسارت محصولات کشت شده و پرداخت هزینه‌های زمین و خرید آن برای اجرای پروژه از دهم اسفندماه سال گذشته کار را آغاز کردیم.

شمایلی با اشاره به اینکه باید 350 هزار هکتار از کانون‌های بحرانی ریزگردها را احیا کنیم، افزود: فعلاً مهار 42 هزار هکتار از کانون‌های فوق بحرانی مانند منطقه جنوب و جنوب شرق اهواز انجام شده که اولویت اول ما در سال 96 بود.

وی این را هم گفت که هفت کانون بحرانی گردوغبار در خوزستان شناسایی شده است که بزرگترین و خطرناک‌ترین آن کانون شماره چهار و معروف به جنوب شرق اهواز است.

مدیر مؤسسه جهاد نصر با اشاره به این نکته که با توجه به محدودیت‌های آبی توانستیم یک کانال به طول 47 کیلومتر حفر کنیم، افزود: عرض این کانال 30 متر و دبی آب 20 متر مکعب در ثانیه است که از اسفند سال گذشته با بسیج امکانات ظرف سه ماه توانستیم حدود شش میلیون متر مکعب عملیات خاکبرداری انجام دهیم و با توجه به اینکه زمین‌های منطقه خوزستان فرم باتلاقی دارند و پس از حفر دو متر در زمین به آب می‌رسیم کار کمی مشکل‌تر خواهد بود.

وی در مورد جزئیات اجرای 42 هزار هکتار طرح کنترل ریزگردها گفت:‌ کشت نهالی همچون نهال گز و کهور که جزو گیاهان مقاوم به خشکی هستند، قرق مرتع و مرطوب کردن زمین‌ها از جمله کارهایی است که طی یک سال اخیر انجام شده است.

مدیر مؤسسه جهاد نصر از عوامل اصلی ایجاد بحران‌های کانونی گردوغبار را احداث بی‌رویه سدها، کاهش بارندگی، تعلیف بیش از حد دام‌ها و گرمای زیاد سبب شده است که پوشش گیاهی از بین رفته و کانون‌های بحرانی گردوغبار ایجاد شود.

شمایلی همچنین فاز دوم که از سال 97 آغاز خواهد شد، گفت: تا سال 1400 باید تا ظرف چهار سال کانون‌های بحرانی تولید گردوغبار با استراتژی‌های پیش‌بنیی شده در استان خوزستان مهار خواهد شد.

 طی چندسال گذشته خوزستان به طور مداوم شاهد بروز پدیده گردوغبار شدید در شهرهای مختلف به ویژه اهواز است که این مسئله سبب از بین رفتن محصولات کشاروزی، آسیب به افراد به ویژه ایجاد بیماری‌های ریوی و همچنین تعطیلی ادارات و مدارس شده از سال گذشته با دستور ویژه رئیس جمهور و اختصاص بودجه ردیف جداگانه، کانون‌های بحرانی ایجاد گردوغبار در خوزستان شناسایی شد که با اجرای پروژه‌هایی همچون انتقال آب کارون به کانون‌های بحرانی تا سطح نهال‌کاری و احیای زمین‌ها تا حدی گردوغبار در حال مهار شدن است.

مرجع / آراس
برچسب ها: جهاد نصر 96
:
:
:
آخرین اخبار