تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۴
کد خبر: ۱۶۰۳۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کشاورزی هندیجان براثر مدیریت نادرست توزیع آب نابود شد
کشاورزی هندیجان براثر مدیریت نادرست توزیع آب نابود شدخوزنیوز:  اسلامیان مدیرجهادکشاورزی هندیجان گفت: در صورت عدم تامین آب حداکثر تا 10روز آینده بیش از 24000 هکتار مزارع کشت پاییزه هندیجان نابود می شود. آنچه در چند سال گذشته  در موضوع آب کشاورزی در  هندیجان اتفاق افتاد تاریخ کشاورزی وتمدن این شهر را که برپایه رودخانه زهره بنا نهاده شده بود را روبه نابودی برد .

به گزارش خوزنیوز؛ مدیرجهادکشاورزی هندیجان اظهار کرد: رویکرد وزارت نیرو در دو دهه گذشته در کل کشور و علی الخصوص خوزستان موجب تغییرات عمیق بر روی اکوسیستم و زیست بوم و  در خوزستان بطور خاص بر روی شهرستان هندیجان شد.

اسلامیان با بیان اینکه سد های بالادست چه برسر حق آبه تمدن خیز هندیجان آورده است؛ عنوان کرد: اقدام  وزارت نیرو در احداث سدکوثر و چم شیر شهرستان هندیجان را در مقطع فعلی بدون توجه به معیشت جمعیت کشاورز محور به بهانه بهینه سازی مدیریت آب به ورطه نابودی کامل کشانده است. 

مدیر جهادکشاورزی هندیجان ادامه داد: در برنامه ریزی این کار کلان که به تعبیر وزارت نیرو اصلاح ساختاری است باید همه جوانب و اثرات اقتصادی و زیست محیطی تا زمان بهره برداری درنظر گرفته شود و مجریان این طرح ها با نظر گرفتن این مسئله که اجرای این ساختارها طولانی مدت است ؛ باید مابه ازای نیاز مردم سیاست های جبرانی  متعادل کننده در دستور کار قرار دهند تا به بهانه نیل به هدف اصلاح مدیریت آب، روستاهای این شهرستان از جمعیت روستایی و کشاورز که سربازان تولید و اقتصاد کشور هستند تخلیه نشود.

وی همچنین در ادامه افزود: آینده ای که وزارت نیرو برای آینده هندبجان ترسیم کرده است برای کدام مردم  است؛ آیا نسل فعلی مردم هندبجان را باید فدای ایده آل های مبهم آینده وزارت نیرو کرد؟ اتفاقی که در هندیجان افتاده است با هیچ دلیل و منطق اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی، امنیتی و شرعی توجیه نمی شود.

 اسلامیان درادامه گفت: نابودی کامل کشاورزی در هندیجان نزدیکترین گزارش واقعیت فعلی است. صاحبان  اصلی هندیجان کشاورزان این شهرستان هستند و اصلیترین محور اقتصاد و معیشت این مردم رودخانه زهره است. حتی صید و صیادی نیز در تغییر ساختاری حادث شده به ورطه نابودی کشانده شده است.  زیرا حتی فرصت و محیط  مناسب نیمه شور پایین دست رودخانه زهره که محل تخمگذاری ماهیان منطقه صید خیز دریایی هندیجان است دراثر تغییر اکوسیستمی اجباری نابود شده است.

وی گفت: وزارت نیرو شبکه های آینده و کشاورزی پبشرفته را پس از نابودی نسل فعلی برای کدام مردم و کدام نسل میخواهد؟ وقتی مدیریت برداشت کنترل نشده مصرف آب حتی کشت زمستانه را از هندیجان گرفته است و آن همه سرمایه به زیرخاک رفته کشاورز که اکثرا از تسهیلات بانکی تامین شده است و به همین راحتی تبدیل به بدهی های معوق بانکی میشود فدای برنامه های مدیریت نشده وزارت نیرو می‌شود؛ چه باید کرد؟

بجز مهاجرت کدام گزینه برای کشاورز باقی میماند

مدیر جهادکشاورزی هندیجان عنوان کرد: سیر چند ساله گذشته اقدامات خزنده در تغییر ساختار مدیریت آب در خوزستان و هندیجان اکنون به مرحله آخر خود رسیده است. در یک جمله  هندیجان در شرف نابودی است.چون کشاورزی هندیجان نابود شد، چون اقتصاد هندیجان نابود شد، چون مردم هندبجان مجبور به ترک تمدن و ماوای باستانی خود شده اند، چون زیست بوم هندیجان تبدیل به کانونهای بحرانی زیست محیطی شده است. 

اسلامیان گفت: قبل از شروع سال زراعی جاری اخبار و گزارشات هواشناسی رسمی و غیررسمی و تجربی حکایت از سالی پربارش می داد اما علیرغم این گزارشها مدیریت جهاد کشاورزی هندیجان بالحاظ جمیع شرایط  سفارش توسعه کشت را در دستور کار قرار نداد و بلعکس برخورد محطاطانه را به کشاورزان پبشنهاد کرد اما نهاده های تعهد شده کشاورزی (بذر وکود)  بنا به رسالت سازمانی تهیه شد که تهیه آن نیز در اثر پیگیریهای مجدانه همه عوامل بود از تعاونی روستایی برای تهیه کود وبذر تا بانک کشاورزی برای تامین اعتبار بانکی . تهیه نهاده های ذکرشده از دیرباز از اقدامات مجموعه های مرتبط ذکرشده بوده و در سال زراعی جاری نیز به روش سالهای گذشته عمل شد و همه کشاورزان همانند سالهای گذشته به تکرار تاریخچه و تقویم سالیانه زراعی خود  اقدام کردند.

وی ادامه داد: اما اتفاقی که در سال زراعی جاری افتاد نه تنها در 70سال آمار ذکرشده در وسایل ارتباط جمعی بلکه در تاریخ تمدن هندیجان بی سابقه است ... اما آنچه این بی سابقگی را در هندیجان معنای واقعی داده است اثرات انسانی و دخالتهای مدیریت نشده در وزارت نیرو است. سالهای بی بارش را هندیجان چندین بار تجربه کرده است اما آنچه بی سابقه و تجربه نشده توزیع نا عادلانه آب است که موجب تضییع حق قانونی 21000هکتار اراضی کشاورزی بدون رضایت صاحبان آن است مصادره کردن حق آبه سندی کشاورزان هندیجانی به پشت سدها را چه کسی پاسخگوست ؟ این ضایعه با هیچ منطقی و قانونی وضابطه ای و شریعتی  و برنامه ای جز بی مدیریتی متولی قانونی مدیریت توزیع آب توجیه نمی شود.

 مدیرجهادکشاورزی هندیجان درادامه افزود: اکنون چه باید کرد خسارت کشاورزی در هندبجان به حدی است که جز اقدامات فوری زیر هیچ گزینه ای رانمیشود تصور کرد:

-آزاد سازی  فوری آب از سد کوثر برای 40درصد کشت که احتمال بازگشت دارد از سوی سازمان آب وبرق خوزستان و وزارت متبوعش

-بستن سردهنه های انهار بالادست ازسوی سازمان آب وبرق خوزستان برای عبور از انها

-اعلام رسمی خسارت کشاورزی از سوی مبادی رسمی سیاسی وامنیتی کشاورزی برای سازماندهی خسارت کشتهای نابود شده

- پرداخت خسارت بیمه سال قبل زیرا کشاورزان بطور کلی دچار فقر وتنگدستی در هزینه های معیشتی گردیده اند

-استمهال حداقل دوساله تسهیلات وبخشودگی وسود وجرایم تسهیلات  مصرف شده برای کشت پاییزه

اقدامات فوق ضرورت کوتاه مدت و فوری و اورژانسی است که باید سریعا عملیاتی شود.

برخی اقدامات نیز که به لحاظ فوریت در برنامه بعدی است؛ بشرح زیر است:

-احداث سدهای رودخانه ای زنجیره ای برای مهار سیلابهای زمستانه برای استفاده کشاورزی کما اینکه آثار باستانی این سدها نیز در برخی از مناطق جنوبی هندیجان قابل مشاهده است .

- تعین تکلیف حق آبه رودخانه و شبکه هایی که از سد آسک تغذیه می شوند  این امر باید بدینگونه ادامه یابد که اگر قرار باشد سد چم شیر تامین کننده حق آبه شبکه باشد این کانالها بجز نهر ملا که سابقه تاریخی دارد وبخشهایی از هندیجان را نیز پوشش میدهد بقیه (شهید رجایی وشبکه های زیر سد آسک)کشت آنها درسالهای آتی تعطیل شود و تا زمان تامین مطمئن از سدچم شیر به شرط تامین آب رودخانه مستقل از شبکه به تعویق افتد.
برچسب ها: هندیجان
:
:
:
آخرین اخبار