تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۱۶۲۷۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک استاد دانشگاه :
بدن انسان در زمان بروز ریزگرد مستعد جذب عفونت می‌شود
یک استاد دانشگاه گفت: با جذب ذرات گردوخاک در بدن انسان، بدن فرد برای عفونت‌های ریوی مستعد می‌شود و ابتلا به هر بیماری تنفسی را محتمل می‌کند.

ابوالفضل مظفری صبح امروز با تأکید بر خطر ابتلا به انواع عوارض روحی و جسمی در پی بروز پدیده گردوخاک، اظهار کرد: با جذب ذرات گردوخاک در بدن انسان، بدن فرد برای عفونت‌های ریوی مستعد می‌شود و ابتلا به هر بیماری تنفسی را محتمل می‌کند.

وی یکی از پیامدهای گردوخاک را عارضه مغزی دانست و افزود: به دلیل اختلالات ریه و کاهش ورود اکسیژن به سیستم تنفسی، انواع اختلالات مغزی همچون بدخلقی، افسردگی، کاهش ضریب هوشی در کودکان، عصبانیت، کاهش تمرکز و بی خوابی را به دنبال دارد. بسیاری از اختلافات خانوادگی شاید به همین دلیل باشد. اگر بتوان مدارس مناطق مختلف را مقایسه کرد قاعدتاً باید تأثیر گردوخاک مشاهده شود.

این فوق تخصص ریه با اشاره به تقسیم بندی ذرات ریزگرد از نظر اندازه به سه دسته کمتر از 2.5 میکرون، 2.5 تا 10 میکرون و ذرات بالای 10 میکرون، عنوان کرد: ذرات بالای 10 میکرون غالباً پایین تر از حلق نمی‌روند یا از طریق دهان یا گوارش دفع می‌شوند. ذرات با اندازه 2.5 تا 10 میکرون وارد مجرای هوایی می‌شوند و ذرات کمتر نیز از 2.5 میکرون نیز به انتهای ریه می‌رسند.

وی گفت: گردوخاک مواد آلی، شیمیایی و رادیواکتیو و باکتری‌ها را با خود منتقل می‌کند و علاوه بر انسان‌ها بر گیاهان نیز آثار مخربی دارد.

مظفری گردوخاک بر چند نقطه از جمله چشم و پوست انسان تأثیرگذار است، گفت: مهم‌ترین عوارض گردوخاک در سلامتی انسان، عوارض ریوی و قلبی است. این پدیده موجب تنگی مجاری تنفسی و بالا بردن احتمال ابتلا به آسم می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه احتمالاً آمار ابتلا به آسم در خوزستان بالاتراست، اظهار کرد: آمار ابتلا به آسم در کشور 10 درصد است اما در مورد خوزستان به صورت خاص اطلاعی ندارم.

وی مهم‌ترین عامل ابتلا به سرطان ریه را آلاینده‌های محیطی دانست و افزود: سرطان ریه خطرناک‌ترین و کشنده‌ترین نوع سرطان است و احتمالاً در چند سال آینده در خوزستان شاهد شیوع آن خواهیم بود.

مظفری گفت: کودکان، سالمندان، افرادی که زمینه بیماری ریوی و قلبی دارند، بانوان و به ویژه زنان باردار بیش از همه از پدیده گردوخاک آسیب پذیر هستند.

وی گردوخاک را از آلودگی‌های صنعتی خطرناک تر عنوان کرد و گفت: در آلودگی‌های صنعتی ذرات آلی و غیرآلی وجود دارد اما برخلاف ریزگرد حاوی باکتری، قارچ، جلبک و مواد شیمیایی و رادیواکتیو نیست.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار