تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۱۶۳۰۰۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان گردی در نوروز؛
رامهرمز چشم به راه مسافران نوروزی است
اگر قصد دارید ایام نوروز به یک شهر با ویژگی‌ها و آثار تاریخی، مذهبی و طبیعی سفر کنید رامهرمز در جنوب شرق اهواز از جمله این شهرهاست.

رامهرمز چشم به راه مسافران نوروزی است

وجود آثار تاریخی و تفرجگاه های طبیعی و مکان های مذهبی در این شهرستان فضایی مناسب را برای گذراندن چند روز خوب و آرام در این شهر برای گردشگران مهیا کرده است.

رامهرمز یکی از شهر‌های خوزستان است که با شهر اهواز حدود 100 کیلومتر فاصله دارد و آثار باستانی در این شهرستان نشانگر قدمت بالای آن است.

** باغ اصیل ایرانی صمیمی

عمارت صمیمی (باغ صمیمی) یا باغ امیر سپهدار از جمله مکان های دیدنی این شهر است، که این روزها لباس نو برتن کرده و میزبان مسافران نوروزی شده است.

این عمارت از سه بخش تشکیل شده است که ساختمان ضلع شمالی متعلق به دوره صفویه، کوشک میانی متعلق به دوره قاجاریه و ضلع جنوبی آن متعلق به دوره پهلوی دوم است.

این بنا دارای یک باغ اصیل ایرانی است که 200سال قدمت دارد و در سطح 16 هزار متر مربع که در سال 1378در فهرست آثار ملی ثبت شده است. این باغ تنها باغ سنتی در خوزستان است که به ثبت رسیده است.

درختان پرتقال، نارنج، لیمو شیرین، لیمو ترش، انار، توت (فرنگی و وحشی)، کاج، زیتون، انجیر، بید، ون، کنار، نخل خرما و انواع مختلف گل‌ها، زیبایی و طراوات خاصی به این باغ بخشیده است که دیدنش خالی از لطف نیست.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رامهرمز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: عمارت صمیمی رامهرمز یکی از مکان های است که برای ایام نوروز آماده بازدید مسافران نوروزی و گردشگران شده و در برنامه نوروزگاه قرار دارد.

محمد محمدعلی‌نژاد افزود: برای روزهای نوروز، غرفه های صنایع دستی، حاصل تلاش 20 صنعتگر بومی رامهرمز در این عمارت برپا می‌شود. از جمله صنایع دستی بومی رامهرمز می‎توان به کپو بافی، رویگری، مسگری، گلیم بافی، سفالگری، گیوه‌دوزی و چلنگری را نام برد.

وی بیان کرد: صنعت چلنگری تنها در شهرستان رامهرمز فعال است و جزو رشته های منسوخ شده صنایع دستی به حساب می آید که پارسال توسط اداره میراث فرهنگی رامهرمز احیا شد. 

چلنگری نوعی آهنگری سبک و محلی است که در قدیم با این هنر ابزار آلات کشاورزی مورد نیاز ساخته می‌شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رامهرمز ادامه داد: از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده در عمارت صمیمی، اجرای نمایش قدیمی، راه اندازی عکاسی برای مسافران با لباس محلی رامهرمز، ارایه دمنوش‌های گیاهان بومی منطقه مانند دمنوش گل گاوزبان،گل بابونه و عرقیات طبیعی، ارایه غذاهای محلی رامهرمز، پخت نان و کلوچه محلی رامهرمز و پهن کردن سفره هفت سین بومی از مجموعه برنامه های نوروزی در عمارت صمیمی است.

وی ادامه داد: سوغات اصلی رامهرمز سیر و سبزیجات آن هستند که بسیار نیز معروف می باشند.

** گردشگاه های مذهبی رامهرمز

محمدعلی‌نژاد توضیح داد: پیشنهاد می شود گردشگران نوروزی از آثار تاریخی و مذهبی مانند علمدار (سید محمد صالح) واقع در مرکز شهر، امامزاده بی بی تاج واقع در پنج کیلومتری رامهرمز، امامزاده سیدفرج پس از فلکه سیلو ابتدای جاده رامهرمز ـ ماهشهر، زیارتگاه حوری نعمت ابتدای جاده رامهرمز ـ ایذه جنب دانشگاه آزاد اسلامی رامهرمز، زیارتگاه پیرسیدعزیز، جنب پلیس راه رامهرمز ـ اهواز، زیارتگاه عباس سه پیرون پس از روستای بایمان عریض (فاصله تا شهر 9 کیلومتر)، زیارتگاه علی مخلط به روایتی قدمگاه امام رضا(ع) در 15 کیلومتری جاده رامهرمز ـ رامشیر، زیارتگاه سیدحسین زاهدون پس از پل اله ابتدای جاده رامهرمز ـ بهبهان دیدن کنند. 

وی ادامه داد: تفرجگاه کنارستان، قلعه تاریخی دا و دختر، منطقه های گردشگری مانند سد جره، سد زیرزرد، منطقه گردشگری چم اندیشان، روستای گردشگری شاردین در رودزرد، آبشار گدار پهن در بخش ابولفارس، از دیگر مناطق گردشگری رامهرمز هستند.

وی بیان کرد: مهمتر از همه اینها 2 پدیده طبیعی و منحصربه فرد به نام های چشمه‌های قیر روان ماماتین و تشکوه در بخش رود زرد از توابع بخش رامهرمز که ثبت در فهرست آثار طبیعی نیز هستند آماده بازدید گردشگران هستند و برای سال 97 10 میلیارد ریالی از سوی تملک دارای و ماده 180 برای ایجاد امکانات رفاهی مانند ایجاد نمازخانه، آلاچیق و سرویس بهداشتی و... در این 2 منطقه در نظر گرفته شده است.

** قلعه دا و دختر

قلعه‌ای در سه کیلومتری شمال شهر رامهرمز،که به دوران ساسانیان تعلق دارد، این قلعه شبیه دژی است که در روزگار ساسانیان برای حفاظت راه تجاری و نظامی شوش، واجار، اصفهان یا برای نگهبانی کاخ و خزاین رامهرمز یا نظارت بر جلگه زراعی، باغها، مزارع و انبارهای غله ساخته شده و رومی‌ها در ساختن یا در طرح و نقشه آن دخالت داشته اند.

** تشکوه

تشکوه یا کوه آتشین رامهرمز از جاذبه‌های گردشگری رامهرمز است که در فهرست میراث ملی ثبت شده است. این کوه در جاده رامهرمز به سمت رود زرد و پس از روستای گنبد لران قرار دارد و از گذشته‌های دور تاکنون شبانه روز می‌سوزد، از قدیم مردم محلی به این کوه 'تشکوه' می‌گویند.
به گفته کارشناسان زمین شناسی دلیل شعله ور شدن آتش کوه، گوگرد موجود در زمین و متصاعد شدن گاز طبیعی از عمق زمین به سطح است. 

در شب، نور سوختن این گاز جلوه خاصی دارد و گردشگران بسیاری برای دیدن این اتفاق طبیعی هر ساله از سراسر کشور و حتی خارج از کشور به این منطقه می آیند.

** چشمه‌های قیر ماماتین

چشمه های قیر ماماتین از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهرستان به شمار می روند. این چشمه‌ها که به شکل تنورهای نانوایی می‌باشند و در 2 طرف یک مسیل کم‌آب با مصالحی مانند قلوه سنگ و ملات ساروج، در 25 کیلومتری شمال شرق شهر رامهرمز واقع شده‌اند. 

این چشمه که به باور اساطیری مردم رامهرمز خون اژدهایی است که در جنگ با اسفندیار رویین‌تن به هلاکت رسید، از چشمه‌های آن قیر ماماتین می‌جوشد. بررسی لوح‌هایی که درتخت‌جمشید به دست آمده نشان می‌دهد هخامنشیان از این چشمه‌های قیر ظروف خود را می ساختند. 

ده چشمه قیر با مصالحی مانند قلوه ‌سنگ و ملات ساروج‌ در 2 طرف یک مسیل کم آب قرار دارند. آب با نفت ترکیب شده از چشمه‌های سیاه رنگ می‌جوشد و با آب رودخانه‌ای به نام رود زرد رامهرمز ترکیب می‌شود.

** راه اندازی موزه مردم شناسی رامهرمز در سال 97

رییس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری رامهرمز بیان کرد: تلاش می کنیم موزه مردم شناسی و تاریخی عمارت صمیمی، در سال 97 با همکاری دوستداران میراث فرهنگی، مردم و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری راه اندازی شود.

پیش از این اعلام شد که قرار است آثار کشف شده در تپه باستانی جوبجی در رامهرمز که پس از کشف به تهران منتقل شد ، در این موزه به نمایش گذاشته شود.

در سال 1386 هنگام حفاری عمرانی در یک تپه در روستای جوبجی از توابع رامهرمز،گنیجینه با ارزش طلایی و مفرغی حاکم ایلامی رامهرمز کشف شد که قدمت آثار کشف شده به 600 تا 700 پیش از میلاد تعلق دارد.

وی در ادامه بیان کرد: نوروزگاه در رامهرمز از 26 اسفند تا 16 فروردین سال 97 در رامهرمز اجرا می شود که با وجود راهنمایان گردشگری، هیات کوهنوردی، نیروهای یگان حفاظت و اعضای هلال احمر سعی می شود نوروزی به یاد ماندنی برای مسافران سراسر کشور رقم بزنیم.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار