تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۳
کد خبر: ۱۶۳۵۳۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان:
خشکسالی بسیار شدید در حوضه‌های کارون و دز
در پایین دست حوضه ها در سال جاری دو حوضه مهم کارون و دز دچار خشکسالی بسیار شدید و نادر است و در یک ماه اخیر EC بین 6000 تا 7000 میکروموس متغیر بوده است / در حوضه کارون بر اساس شرایط و میزان آب موجود پیشنهاد ما عدم کشاورزی است
خوزنیوز: معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: بالغ بر 85 درصد منابع آبی را بخش کشاورزی مصرف می کند و باید در این شرایط بحرانی تصمیم جدی گرفته شود و برای اجرایی شدن برنامه نیازمند هماهنگی همه دستگاه ها از جمله قضایی، انتظامی و غیره هستیم. 

خشکسالی بسیار شدید در حوضه های کارون و دز

به گزارش خوزنیوز؛ مصطفی شبه در نشست خبری بحران خشکسالی و کمبود آب در خوزستان که امروز، 21 فروردین ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه سازمان آب و برق متولی برنامه ریزی منابع و مصارف آبی است، تصمیم اینکه چه برنامه ای در این زمینه مورد اجرا قرار بگیرد، بر عهده ستاد خشکسالی استان گذاشته شد اما ما نیز بر اساس علم و تجربه ای که در بحث آب داریم مجبور و مکلف هستیم توصیه های لازم را ارائه دهیم که با این منابع موجود چه میزان برنامه ریزی می توان انجام داد.

شبه با بیان اینکه منابع آبی در سدها کفاف تامین انرژی مورد نیاز برنامه ریزی شده در شرایط عادی را نمی دهد و با کاهش تولید در این زمینه مواجه خواهیم شد، گفت: این کاهش تولید رابطه مستقیمی با منابع آبی استان دارد. برای مثال برای نیروگاهی مانند نیروگاه رامین که جهت تولید انرژی از رودخانه استفاده می کند، تامین آب یک مساله اساسی برای تولید انرژی است و به این دلیل تامین آب صنعت نیز در اولویت ما قرار دارد و میزان حجم آب تعیین شده را به ستاد خشکسالی اعلام تا بر اساس آن میزان مصرف را در بخش های مختلف معین کنند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان افزود: در پایین دست حوضه ها در سال جاری دو حوضه مهم کارون و دز دچار خشکسالی بسیار شدید و نادر است و در یک ماه  اخیر EC بین 6000 تا 7000 میکروموس متغیر بوده است و با توجه به وجود حدود 70هزار هکتار کشت های دائمی در سطح استان، نمی توان آب مورد نیاز این کشت ها را قطع کرد. این بخش ها به جز در بحث مشکلات کمی آب با مشکلات کیفی آب نیز رو به رو هستند.

وی در ادامه گفت: نخیلات شادگان یک آستانه تحملی در مقابل شوری آب دارند و پس از آن از بین خواهند رفت و در این زمینه باید کاری کنیم که شوری آب از آستانه تحمل نخیلات در استان بالاتر نرود و این موضوع باید یکی از پاشنه های آشیل در برنامه ریزی هایی باشد که در سال جاری در خصوص منابع آبی اعمال خواهیم کرد.

شبه با اشاره به اینکه در حوضه زهره و هندیجان حدود 10 سال است که با خشکسالی مواجه هستیم؛ گفت: سد کوثر کاربری آن برای شرب است و اگر زمانی بخواهیم آبی از سد کوثر رهاسازی کنیم فقط برای شرب است. سد کوثر سال گذشته 100 میلیون متر مکعب کاهش آورد داشته است. در حوضه زهره یکی از شهرهایی که مشکل دارد شهرستان هندیجان است؛ در فصل زمستان بهترین دبی آب در حوضه زهره شاید به 10 متر هم نمی رسد.در حوضه مارون 320 میلیون متر مکعب آب مصرف کردیم تا بتوانیم به نخیلات شادگان آب برسانیم. در حوضه مارون مهم ترین بحث ما تامین آب نخیلات شادگان است و باید برای حوضه مارون کشت های غیر دائم صفر شود.

وی با بیان اینکه سازمان آب و برق، آب تولید نمی کند و فقط مدیریت و توزیع آن را به عهده دارد؛ اظهار کرد: در حوضه کارون بر اساس شرایط و  میزان آب موجود پیشنهاد ما عدم کشاورزی است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه در حوضه کرخه شرایط مساعدتری نسبت به مابقی حوضه ها داریم، افزود: برنامه ریزی برای این حوضه نیز انجام و به ستاد خشکسالی ابلاغ می شود.

وی با اشاره به ممنوعیت کشت برنج افزود: این موضوع که بخواهیم در سال جاری و در این فصل برنج کشت کنیم را باید از مخیله خود دور کنیم. همانطور که وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده به جز دو استان شمالی در کشور، کشت برنج در سایر استان ها ممنوع است، ما نیز به عنوان سازمان آب و برق خوزستان اعلام می کنیم به هیچ عنوان زیر بار کشت برنج نمی رویم.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
0
1
کشاورزان حوزه عمل رود اعلا درروستاهای بالا دست کشت برنج دارند وباعث خشک شدن رودخانه درمیداود میشن
پاسخ ها
مختار
| United States of America |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
اینقدر کوته بین نباشید و به شهر و دهات خودتون فقط فکر نکنین
به استان و کارون و کل خوزستان و نجات اون از دست کسانی فکر کنین که دارن خرده خرده اینجا رو از جمعیت خالی و خشک میکنن
:
:
:
آخرین اخبار