تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۸
کد خبر: ۱۶۳۹۴۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان:
نگاهمان در اجرای طرح ها، منطقه ای نیست
نگاه به اجرای طرح ها منطقه ای نیست و طرح ها بر اساس کیفیت خاک، آب و حوضه آبریز در دستور کار وزارت نیرو و سازمان آب و برق قرار گرفته و اجرایی می شوند.
نگاهمان در اجرای طرح ها، منطقه ای نیستمدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: نگاه به اجرای طرح ها منطقه ای نیست و طرح ها بر اساس کیفیت خاک، آب و حوضه آبریز در دستور کار وزارت نیرو و سازمان آب و برق قرار گرفته و اجرایی می شوند. 

محمدرضا شمسایی در مراسم راه اندازی دریچه های اولین قفل کشتیرانی ایران در سد سلولی بالا دست بهمنشیر که روز چهارشنبه 29فروردین ماه در آبادان برگزار شد، اظهار کرد: مطالعات اجرای این طرح پیش از انقلاب آغاز و پس از پیروزی انقلاب عملیاتی شد.

وی افزود: این طرح با نام جزیره آبادان و خرمشهر شناخته شده و با هدف احیای ۳۲ هزار هکتار از اراضی نخیلات این دو شهر اجرایی شده است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: پیش از انقلاب پیش بینی شده بود آب رودخانه اروند شور شده و نخیلات منطقه را از بین ببرد.

شمسایی عنوان کرد: این طرح بر این اساس طراحی شد که طی آن ارتباط دریا با رودخانه های بهمنشیر، اروند و کارون قطع شود و از طریق انتقال آب شیرین کارون توسط ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۱۲۰‌مترمکعب بر ثانیه و احداث کانال، آب بهمنشیر به مخزن ۸۰ کیلومتری تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: دو سد که امروز شاهد افتتاح یکی از آن‌ها بودیم و با سد احداث شده در منطقه چوئبده، ارتباط آب مد دریا که به بالادست اروندرود وارد می‌شد، قطع می‌شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان بیان کزد: کلنگ زنی احداث سد مارد بر روی رودخانه کارون و انتهای رودخانه بهمنشیر نیز حدود ۶ ماه پیش انجام و اعتبار احداث این سدها با موافقت مقام معظم رهبری، از صندوق اعتبارات توسعه ملی تامین شده است.

شمسایی اظهار کرد: پیش بینی می‌شود کار احداث این دو سد تا چهار سال آینده به اتمام برسد و با بهره برداری از این سدها به طور کامل ارتباط آب دریا با کارون و بهمنشیر قطع شود و آب شیرین کارون از طریق ایستگاه پمپاژ و کانال احداث شده، به این اراضی منتقل شود.

وی عنوان کرد: ایجاد شبکه های آبیاری و زهکشی در خرمشهر نیز جزء برنامه های وزارت نیرو و سازمان اب و برق استان است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: البته نگاه به اجرای طرح ها منطقه ای نیست و طرح ها بر اساس کیفیت خاک، آب و حوضه آبریز در دستور کار وزارت نیرو و سازملن آب و برق قرار گرفته و اجرایی می شوند.

شمسایی تصریح کرد: از ۳۲ هزار هکتار نخیلات موجود در منطقه تنها در ۶۷۰۰ هکتار هنوز شبکه های اصلی احداث نشده است که پس از احداث شبکه های اصلی در این اراضی که در دو طرف رودخانه‌ بهمنشیر هستند، وارد فاز بهره برداری در منطقه خواهیم‌ شد.

وی افزود: هشت سال جنگ تحمیلی خسارت های زیادی را به اراضی نخیلات این‌ منطقه وارد کرده بود و کشاورزان که عمدتا از اقشار ضعیف جامعه هستند، متضرر شدند. از این رو اجرای این طرح در منطقه برای ما خوشایند است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: شبکه اجرا شده سیستم جدیدی است و پیش از این مردم از طریق جزر و مد دریا نسبت به آبیاری اراضی خود اقدام می‌کردند. 

شمسایی اظهار کرد: در نظر داریم با راه‌اندازی تعاونی‌های آب بران، بهره برداری از طرح را به مردم منطقه واگذار کنیم.

وی ادامه داد: هفته گذشته نخستین تشکل در این خصوص ایجاد شد و امیدواریم تا سال ۹۷ بخش های بیشتری از اراضی را به مردم واگذار کنیم. البته به ازای نگهداری از اراضی هزینه ای به کشاورزان پرداخت‌ می شود و امیدواریم با سپردن کار به کشاورزان و مردم منطقه، مشکلات موجود در برخی بخش های بهره برداری را رفع کنیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار