تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۱۶۳۹۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جزئیات طرح بزرگ انتقال آب از سد کارون 3 به 7 شهر و 679 روستای خوزستان
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در مراسم کلنگ زنی طرح انتقال آب از سد کارون 3 به ایذه جزئیات این طرح را توضیح داد.

محمدرضا شمسایی پیش از ظهر امروز در مراسم کلنگ زنی انتقال آب از سد کارون ۳ به شرق استان خوزستان با بیان اینکه تامین آب شرب، بهداشت و کشاورزی از طریق این پروژه است، اظهار کرد: مطالعات این طرح از دو سال پیش شروع و بعد از مناقصه بین‌المللی به این مرحله رسید.

وی افزود: این طرح برای ۷۵۳ هزار نفر برای مناطق ایذه، باغملک، هفتکل تا رامهرمز انتقال می‌یابد و ۷ شهر و ۶۷۹ روستا برای مدت ۳۰ سال از طریق این پروژه تامین خواهد شد.

مدیر آب و برق خوزستان اضافه کرد: هزینه که توسط یک شرکت چینی تامین شد ۴۰۶ میلیون یورو است و این رقم تنها برای بخش سامانه است. یک‌هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان با دلار دولتی هزینه طرح است.

شمسایی گفت: ۸۰۱ متر مکعب حجم آب برای تامین دشت‌های مورد نظر است. ۲۰ هزار هکتار در این طرح تامین آب خواهد شد.

وی ادامه داد: با این کار رونق قابل توجه در بخش کشاورزی انجام می‌شود؛ برای ۴۰ هزار هکتار مطالعه کشاورزی و ۲۰۰ هزار هکتار گلخانه کار انجام می‌شود.

شمسایی با بیان اینکه این پروژه می‌تواند برای رفع مشکل چاره ساز باشد، افزود: ۵۸۰۰ متر تونل حفاری صورت می‌گیرد که با استفاده از لوله‌های فلزی انتقال آب انجام می‌شود و طی این کار ۱۰۵ کیلومتر خطوط انتقال آب برای کشاورزی دشت‌های اطراف تالاب میانگران و بندون صورت می‌گیرد.

این مسئول ادامه داد: این طرح بزرگترین پروژه وزارت نیرو در خوزستان است؛ علاوه بر ۹۵۰ میلیارد تومان این طرح، مبلغ انتقال به رامهرمز نیز اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه نهایت این پروژه ۲۸۰۰ میلیارد تومان برای نهایی شدن کار هزینه می‌شود، بیان کرد: طرح کلنگ‌زنی شده در دوره قبل کارشناسی نشده و مطالعات آن انجام نشده بود و این پروژه کار اصلی است.

شمسایی با اشاره به اینکه این پروژه در زمان ساخت ۴ هزار نفر را مشغول به کار می‌کند، گفت: همزمان با این طرح پروژه فاضلاب شهر ایذه نیز آغاز می‌شود.
مرجع / فـارس
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امیر چراغی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
0
1
بیش از 13 سال از آبگیری سد کارون 3 گذشته است و در حالی که یکی از اهداف ساخت این سد تامین آب دشت های پایین دست و روستاهای همجوار بود اما این مهم تاکنون صورت نگرفته است. امیدوارم آغاز این طرح بزرگ نوید بخش پایان زجرهای مردم شهرهای ایذه، باغملک، صیدون، میداود، هفتگل و رامهرمز باشد. نمی دانم چرا وقتی نام سد کارون 3 را می شنوم ناخودآگاه یاد حادثه ی گدار شهپیر و دریا می افتم! مردم حاشیه رود کارون 3 همچنان در محاصره آب و تشنه لب هستند! کاش آن پل رویایی نیز ساخته شود! کاش دیگر دریایی در دریای فراموشی غرق نشود....
:
:
:
آخرین اخبار