تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۱۶۴۰۰۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با حضور وزیر نیرو در ایذه؛
طرح آبرسانی به شهرهای شمال شرق خوزستان کلید خورد
با حضور وزیر نیرو طرح آبرساني به مناطق شمال شرق استان در شهرستان ایذه کلنگ زنی شد. 

امروز 30فروردین ماه با حضور رضا اردکانیان کلنگ طرح آبرساني به مناطق شمال شرق استان در شهرستان ایذه به زمین زده شد تا عملیات اجرایی این طرح آغاز شود.

با وجود منابع عظیم آبی نظیر سد کارون3 در بالادست شهر ایذه، این امکان فراهم شد تا متخصصان و مهندسان داخلی از این پتانسیل آبی استفاده بهینه کرده و با احداث آبگیر و احداث ایستگاه پمپاژ به ظرفیت 11.1 مترمکعب در ثانیه و احداث سه تونل به قطر 3.7 متر مجموعا به طول 5700 متر و با استفاده از لوله های فولادی و جی آر پی و همچنین احداث یک باب تصفیه خانه در بالادست روستای اژگیل، نیاز آب شرب 735 هزار نفر از مردم 7 شهر و 689 روستای شهرستانهای ایذه، باغملک، هفتگل و رامهرمز را تامین کنند.

این طرح امکان توسعه باغات دیم به میزان 40هزار هکتار و آبیاری 18هزار هکتار اراضی کشاورزی دشتهای ایذه و باغملک را فراهم می کند. این طرح همچنین در زمان اجرا اشتغالزایی برای یک هزار نفر به صورت مستقیم و 3هزار نفر به صورت غیر مستقیم خواهد داشت.

ظرفیت تصفیه خانه این طرح 265هزار مترمکعب در شبانه روز است. همچنین طول خطوط انتقال آب شرب در این طرح مجموعا 25 کیلومتر لوله فولادی و طول خطوط انتقال آب کشاورزی آن مجموعا 105 کیلومتر لوله های فولادی و GRP است.

این طرح از محل فاینانس خارجی به میزان 406 میلیون یورو تامین اعتبار و اجرایی خواهد شد.

مشکلات کمی و کیفی تأمین آب شرب و کشاورزی در شهرهای شمال شرق استان خوزستان بویژه شهرستان های ایذه، باغملک و رامهرمز، در کنار مشکلاتی نظیر گرمای روز افزون، کاهش شدید منابع آب زیرزمینی و پدیده ریزگردها، نارضایتی مردمی، بیکاری و از بین رفتن اراضی و باغات کشاورزی و در نهایت مهاجرت به سایر استان ها را، بدنبال داشته است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار