تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۱۶۴۲۲۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تجار خرمشهری خواستار شدند :
مصوبه اسقاط خودروهای خارجی لغو شود
 جمعی از تجار و ترخیص کاران کالای گمرک و صاحبان خودروهای وارداتی برای چندمین بار در سه ماه گذشته، خواستار لغو مصوبه واردات خودروهای جدید در قبال اسقاط خودروی وارداتی شدند .

مصوبه اسقاط خودروهای خارجی لغو شود

بیش از 50 نفر از این افراد روز دوشنبه با حضور در مقابل ساختمان گمرک خرمشهر و طرح این خواسته خود گفتند: حدود 2 هزار خودروی سفارش شده از سوی صاحبان خودرو، بنگاهها و شرکت های خصوصی در محوطه بندری خرمشهر به دلیل تصویب مصوبه اسقاط خودروها بیش از چهار ماه در محوطه بندر این شهر نگه داشته شده و منتظر ترخیص مانده اند.

یکی از تجار واردکننده در خرمشهر می گوید: از اواخر دی ماه سال گذشته تاکنون خودروهای وارداتی که به سفارش صاحبان کالا وارد گمرک خرمشهر شده اند، به دلیل اجرای مصوبه اخیر هیات وزیران، ترخیص نشده اند و این امر علاوه تحمیل هزینه های انبارداری، احتمال بروز هر نوع حوادثی که منجر به از بین رفتن این خودروها می شود را به شمار نمی آورد.

رسول طیبی افزود: در چند روز گذشته آتش سوزی که در نوار مرزی رودخانه اروند اتفاق افتاد تمام خاکسترهای این آتش سوزی بر روی بدنه این خودروها نشست و در صورت بروز حوادث دیگر مشخص نیست چه کسی جوابگوی تامین امنیت اموال مردم باشد.

یکی از سفارش دهندگان این خودروها در این باره گفت: حدود چهار ماه از ورود خودروهای سفارشی در پارکینگ های محوطه بندری می گذرد و خودروهای سفارشی ما زیر خاک، باران و آفتاب بلاتکلیف هستند.

محمد محبی افزود: مصوبه اسقاط خودرو ها که در سال 96 از سوی هیات وزیران به تصویب رسید به ضرر همه صاحبان خودروها و تجار شده است.

وی گفت: با پیگیری های انجام شده از طریق نماینده های مجلس شورای اسلامی در جلسه کمیسیون اقتصادی به لغو این مصوبه رای داده شد ولی در جلسه بعدی قرار شد که هیات وزیران با حضور همان کسانی که این مصوبه را اجرایی کردند، رای گیری کنند.

وی ادامه داد: خیلی از صاحبان خودروها به رای گیری در جلسه آتی هیات وزیران درباره این مصوبه خوشبین نیستند و نگرانند که همان افرادی که این مصوبه را اجرایی کردند مجدد به تایید آن رای بدهند ومانع لغو آن شوند.

اسماعیل زمانی در این خصوص گفت: با پیگیری صورت گرفته لغو مصوبه سال گذشته دولت درخصوص واردات خودرو در صورت اسقاط، منتظر تصویب نهایی در هیات دولت است.

وی اظهار کرد : در مناطق آزاد کشور به ویژه منطقه آزاد اروند، اساسا خودروی فرسوده با کارکرد 15 سال نداریم و قانون اسقاط خودرو شامل مناطق آزاد نمی شود.

زمانی گفت: مصوبه جدید کمیسیون زیربنایی دولت تا 15 روز آینده در هیات دولت مورد بررسی قرار می گیرد و پس از تصویب در جلسه هیات وزیران و ابلاغ لازم الاجراست و پس از آن نیازی به اسقاط خودرو در مناطق آزاد و واردکردن خودروی جدید بر اساس این قانون وجود ندارد.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: با تصویب نهایی این قانون تکلیف یک هزار و 400 خودرو پس از چهار ماه سرگردانی مالکان آنها در گمرک بندر خرمشهر مشخص می شود. 

طبق مصوبه موضوع این گفت وگو ، از میان خودروهایی که در هر صد کیلومتر پنج الی 6 لیتر بنزین مصرف می کنند به ازای واردات هر 2 عدد خودرو ، یک خودروی فرسوده اسقاط می شود. 

همچنین به ازای خودروهایی که در هر صد کیلومتر 6 تا هفت لیتر بنزین مصرف کنند چهار دستگاه ، هفت تا هشت لیتر بنزین 6 دستگاه و هشت لیتر به بالا 10 دستگاه خودروی فرسوده اسقاط خواهد شد.

طبق این مصوبه همچنین 10 درصد ارزش گمرکی از خودروهای جدیدی که وارد منطقه آزاد کشور می شوند ، به حساب خزانه دولت واریز می شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار