تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۹
کد خبر: ۱۶۷۰۹۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وزیر جهاد کشاورزی در اهواز:
95 میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض بیابانی شدن است
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه حدود 95 میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض بیابانی شدن هستند، گفت: آنچه که در بحث مقابله باریزگردها در حال انجام است بر اساس آخرین یافته های متخصصان و کارشناسان است و اگر فردا شخصی حرف جدیدی بزند و مورد تایید اهل فن باشد، به آن عمل می کنیم. 

95 میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض بیابانی شدن است

محمود حجتی در همایش مقابله با بیابان زایی خوزستان که روز دوشنبه 28خردادماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: ما بیشتر زمان ها تحت تاثیر آب قرار میگیریم و خاک را فراموش می کنیم. اگر از آب به خوبی بهره بگیریم تا اندازه ای تجدید شونده است و خداوند نعمت آب را بر ما نازل می کند اما خاک تجدیدشونده نیست.

وی با بیان اینکه خاک از حساسیت بالایی برخوردار است، افزود: باید نسبت به این سرمایه ای که خداوند به ما داده توجه داشته باشیم و خاک و زمین را ارج بنهیم. ما هرچه داریم از آب و خاک و هوا داریم که سرمایه عظیمی هستند که خدواند به وفور در کشور به ما داده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بشر باید کاری کند که حداقل آسیب به محیط زیست وارد شود، تصریح کرد: خاک هرچه قدر که ضعیف و فقیر باشد بازهم بسیار ظرفیت دارد. خداوند در دل طبیعت نعمت فراوان گذاشته است و ما باید رمز و راز طبیعت را پیدا کنیم و سازگار با آن رفتار کنیم و بهترین بهره را ببریم.

حجتی با اشاره به نهال های کشت شده در کانون های ریزگرد اهواز عنوان کرد: در این زمینه ما یک قدم با طبیعت همراهی کردیم و طبیعت ده ها قدم با ما همکاری کرد به شکلی که اکنون پوشش بسیار خوبی در منطقه از نهال های غرس شده وجود دارد.

وی ادامه داد: ما می توانیم بر مشکلات فایق بیاییم زیرا خداوند ظرفیت های فراوانی را در دل طبیعت قرار داده است که ما باید از آن ها بهره بگیریم تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم. در این زمینه هر زمان که به استفاده از این ظرفیت ها روی آورده ایم، جواب مثبت گرفته ایم.  

وزیر جهاد کشاورزی گفت: مشکلاتی که در عرصه های وسیع وجود دارد، جزء با حضور و مشارکت مردم و انجمن های مردم نهاد قابل حل نیستند. آنچه که در بحث مقابله با ریزگردها در حال انجام است بر اساس آخرین یافته های متخصصان و کارشناسان است و اگر فردا شخصی حرف جدیدی بزند و مورد تایید اهل فن باشد، به آن عمل می کنیم.

حجتی با بیان اینکه در حدود 15هزار هکتار نهال کاری انجام گرفته است، اظهار کرد: 22میلیون هکتار در کشور بیابان داریم و همچنین حدود 95 میلیون هکتار از اراضی نیز در معرض بیابانی شدن هستند. در این زمینه می توان با اقدامات صحیحی که انجام میگیرد مانع گسترش این بیابان ها در کشور شد.

به کشاورزی صرفا برای امنیت غذایی توجه کنیم

رییس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با بیان اینکه ایران در کمربند خشک دنیا قرار دارد، گفت: باید در رویکرد توسعه خود تغییر اساسی ایجاد کنیم. رویکرد ما باید مبتنی بر عدم وابستگی به زمین و آب باشد و باید به کشاورزی صرفا برای امنیت غذایی توجه کنیم. سایر شاخص‌های اقتصادی را بر عهده سایر بخش‌های اقتصادی در کشور قرار دهیم.

عادل جلیلی در همایش مقابله با بیابان‌زایی استان اظهار کرد: از بهمن‌ماه سال 95 با تشکیل پنج کارگروه هیدرولوژی، اقلیم‌شناسی، کشاورزی و مدیریت آب، پوشش گیاهی، خاک و پتانسیل ریزگردها عملیات مطالعه خوزستان شروع شد، به طوری که حدود 60 نفر از بهترین محققان در سراسر کشور در این کارگروه‌ها مشغول بکار شدند.

وی افزود: در ابتدا به دلیل حساسیتی که کانون جنوب شرق اهواز داشت تمرکز ما بر این کانون بود که حدود 90 هزار هکتار کانون گرد و غبار را تشکیل می‌دهد و بر اساس این مطالعات اداره‌کل منابع طبیعی فعالیت‌های خود را در جنوب شرق اهواز آغاز کرد با این کار به نوعی طرح جامع خوزستان آغاز شد. در این طرح جامع مطالعات ما عمدتا در دو مقیاس راهبردی برای مدیریت عرصه‌ها و تهیه روش‌های عملیاتی در 350 هزار هکتار در حال انجام است. عملیات صحرایی نیز در شرف انجام است. در این کار وزارت نیرو، سازمان هواشناسی، بخش‌های مختلف وزارت جهاد کشاورزی و... کمک ویژه‌ای به ما داشته‌اند. 

رییس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: تمام اطلاعات مربوط به هیدرولوژی و اقلیم 60 سال گذشته کشور در حال بررسی هستند. آنالیز اطلاعات آغاز شده است و براساس این آنالیزها بحث‌های جدی در حال مطرح شدن هستند. نتایج این بررسی‌ها بزودی ارائه می‌شود و پس از آن نیز قابل نقد خواهد بود. 

جلیلی تصریح کرد: در بازدیدهایی که داشتم دیدم که نتایج کارهای انجام شده فوق‌العاده است. مهم‌ترین تاثیری که کاملا مشاهده می شد، بازگشت گونه‌های بومی بود. همچنین پایداری اکوسیستم در طبیعت کاملا مشهود است. تمرکزی که در یک سال گذشته در این طرح بوده، می‌تواند هم از نظر اجرایی و هم از نظر مطالعاتی آن را علاوه بر یک ظرفیت استانی به یک ظرفیت ملی تبدیل کند. با آرامشی که در منطقه ایجاد می‌شود امیدواریم بتوانیم به کشورهای همسایه نیز کمک کنیم.

وی خاطرنشان کرد: موسسه ما همزمان با مطالعه خوزستان، کنترل بیابان‌زایی در کشور را در قالب سه طرح ملی آغاز کرده است. تحلیل‌های این سه طرح به ما نشان می‌دهند که باید موضوع مدیریت سرزمین را جدی بگیریم. با توجه به تمرکزی که بر روی کانون جنوب شرق اهواز داشته‌ایم به دلیل وسعت سرزمین امکان این وجود ندارد که چنین توجه و تمرکزی برای تمام کانون‌ها در کشور وجود داشته باشد.

رییس موسسه تحقیقات و جنگل‌ها و مراتع کشور ادامه داد: با توجه به اینکه ایران در کمربند خشک دنیا قرار دارد، باید در رویکرد توسعه خود تغییر اساسی ایجاد کنیم. باید رویکردی داشته باشیم که مبتنی بر عدم وابستگی به زمین و آب باشد و باید به کشاورزی صرفا برای امنیت غذایی توجه کنیم و سایر شاخص‌های اقتصادی را بر عهده سایر بخش‌های اقتصادی در کشور قرار دهیم.

جلیلی گفت: مساله دیگر پذیرش رویکرد حفاظت است. رویکرد حفاظتی قرق نیست بلکه یک رویکرد محافظه کارانه بین انسان و طبیعت است. حدود 90 میلیون هکتار و برابر 55 درصد سرزمین اکوسیستم بیابانی هستند. اکوسیستم بیابانی خود دیکته می‌کند و عکس العمل خود را به عنوان ریزگرد نشان میدهد و ما باید خود را با آن سازگار کنیم. 

وی تصریح کرد: گونه‌های گیاهی باید به تناسب محلی که استفاده می‌شوند، مورد توجه قرار گیرند. در مدیریت عرصه‌های طبیعی، توسعه جنگل، بیابان‌زدایی و تثبیت تپه‌های شنی، زراعت چوب و ... هر کدام رویکرد ما متفاوت است. به طور مثال درخت کهور در خوزستان اصلا رفتار تهاجمی ندارد و یکی از نعمت‌هایی است که در پنجاه سال گذشته در استان از آن استفاده شده است.

رییس موسسه تحقیقات و جنگل‌ها و مراتع کشور افزود: همچنین یکی از مزایای ابتدایی سدسازی، کنترل سیلاب است. دشت‌های سیلابی خود یک اکوسیستم هستند. کنترل سیل موجب از بین رفتن دشت سیلابی می‌شود. وقتی آب را از این دشت می‌گیریم، آن را به یک دشت غیرقابل کنترل تبدیل می‌کنیم. تنها راه کنترل آن نیز استفاده از آب و رطوبت است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار