تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳
کد خبر: ۱۶۷۲۷۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وقتی مردم پای کار بیایند چهره شهر هم تغییر می‌کند/اقدام پسندیده مردم حمیدیه
اهالی ساکن خیابان 7 کوی انقلاب حمیدیه در اقدامی خودجوش در کنار منازل این خیابان با هزینه‌های خود و کمک‌های شهرداری گل‌کاری و جدول کاری کردند.

کوی انقلاب منطقه‌ای که از بدو پیروزی انقلاب و پس از تبدیل شدن شهرستان حمیدیه از بخش به شهر، نام‌های مختلفی از جمله کوی مستضعفین، کوی کارگران و در نهایت کوی انقلاب را برای خود تجربه کرد، و شهروندان خیابان 7  این منطقه در اقدامی خودجوش به‌وسیله گل‌کاری و احداث باغچه در امتداد منازل خود چهره‌ای زیبا از این خیابان را خلق کردند.

کاشت گل‌های بومی در خیابان 7 کوی انقلاب

گل‌کاری به طول خیابان 7 کوی انقلاب، که حدود 30 تا 40 خانوار در آن زندگی می‌کنند، و به وسیله یک چهارراه از هم جدا می‌شود، در دو طرف خیابان از ابتدا تا انتها به وسیله گلهای بومی برهان گلی، بورینگ و ناز سلولی که اهالی در داخل باغچه‌های سنگ‌کاری  شده کاشته‌اند تزئین شده است.

 ناصر منابی یکی از ساکنان این خیابان است که خود اهالی را در کاشت گل و گیاه و احیای فضای سبز منطقه تشویق کرده است، وی می‌گوید: چهره بی‌روح و نا زیبای خیابان من را بر آن داشت تا به کمک اهالی خیابان محل زندگی خودمان را به وسیله فضای سبز احیاء کنم.

این شهروند می‌افزاید: برای اولین بار که گل کاشتم  گل‌ها خراب شد و تمام زحمتی که کشیده بودم بر باد رفت، پدرم که کارم را دنبال می‌کرد، به من گفت: چرا این‌کار  را انجام می‌دهی، گفتم برای زیبایی خیابان! پاسخ داد: پس عصبانی نشو و یا انتظار تشکر از کسی را نداشته باش و کارت را ادامه بده! همین جمله پدر سبب شد نیروی مضاعف در من ایجاد شود تا کار گل‌کاری خیابان را انجام دهم.

ناصر بیان می‌کند: روز به روز چهره خیابان تغییر می‌کرد و گل‌های رنگارنگ و زیبا اهالی را یکی از پس از دیگری برای کمک و مشارکت تشویق می‌کرد.

ساخت باغچه به وسیله ریگ و سیمان

وی عنوان می‌کند: برای اینکه تحول کلی در خیابان ایجاد شود به کمک آقای سواری که بنا و ساکن این خیابان است تمام پیاده روی منازل را به وسیله سیمان درست کردیم، بعد از آن مقداری "ریگ‌های درشت" که از منطقه‌ای خارج از شهرجمع آوری کرده بودیم در ردیف‌های منظمی کنار هم دورتادور باغچه‌های کوچک کنار منازل و به صورت مربع مانند و یا مستطیل مانند چیدیم تا هم محدوده باغچه‌ها مشخص شود و هم هنگام آبیاری فضای سبز آب هدر نرود و به سمت اطرف پخش نشود.

وقتی مردم پای کار بیایند چهره شهر هم تغییر می‌کند/اقدام پسندیده مردم حمیدیه


منابی بیان می‌کند: بیشتر کارها را شب انجام می‌دادیم چرا که روزها همه سرکار هستند و فرصت نداشتن کاری را انجام دهند.

در این خیابان پیر زنی زندگی می‌کند که اهالی وی را "ام محسن" خطاب می‌کنند ام محسن 65 سال دارد و از قدیمی‌های این منطقه به شمار می‌رود، وی در رابطه با گل‌کاری خیابان می‌گوید: بعد از ظهر که هوا رو به خنکی می‌رود مردان محله تا پاسی از شب کار گل‌کاری و جدول کاری خیابان را انجام می‌دهند.

گل‌کاری خیابان سبب دوستی و نزدیکی اهل محله شد

این پیرزن ساکن این خیابان عنوان می‌کند: از آنجایی که این حرکت سبب دوستی و نزدیکی اهل محله به یکدیگر شد، یکی از اهالی که می‌خواست برای عروسی پسرش تالار بگیرد اهالی مانع شدند و با همکاری یکدیگر دو طرف خیابان و پهن کردن فرش در آن  که به وسیله گل‌کاری چهره زیبایی به خود گرفته است برای عروسی مهیا کردند.

احمد آلبوعبید رئیس شورای شهر حمیدیه با تقدیر از حرکت مردم این منطقه در ایجاد فضای سبز و همکاری با شهرداری اظهارکرد: با توجه به اینکه نهضت فضای سبز را در حمیدیه آغاز کردیم به لحاظ مصالح ساختمانی و تامین برخی نهادها برای محلات شهرداری کمک می‌کند.

وقتی مردم پای کار بیایند چهره شهر هم تغییر می‌کند/اقدام پسندیده مردم حمیدیه

کاشت یک هزار و 300 نهال نخل در ورودی‌های شهر

وی افزود: شهرداری حمیدیه در ابتدای ورودی‌های شهر و پارک‌ها تعداد یک هزار و 300 نهال نخل کاشت که در صدد هستیم نهال نخل را به منظور توسعه فضای سبز در مناطق نیز بکاریم.

رئیس شورای شهر حمیدیه با اشاره به جایگاه شهرستان حمیدیه در برخورداری از فضای سبز و زمین‌های کشاورزی بیان کرد: تاکید ما بر کاشت و پرورش درختان بومی و احیای فضای سبز حمیدیه و رسیدن به شرایط ایده آل است.

لزوم همکاری مردم در توسعه فضای سبز

آلبوعبید گفت: چنانچه شهرداری به تنهایی بخواهد در مقوله فرهنگ‌سازی مناطق در بحث توسعه فضای سبز شهر ورد کند سخت است و در این زمینه مردم باید همکاری و همت کنند.

وی افزود: شهرداری نهایتاً بتواند در فضای سبز پارک‌ها و بلوارها ورود کند اما در بحث مناطق به طور حتم این مردم هستند که باید همیار شهرداری شوند.

آلبوعبید گفت:  به طور حتم هیچ ارگانی بدون مشارکت مردم نمی‌تواندکاری کند بنابراین خودمان باید بستر این مشارکت را ایجاد کنیم و هر کدام از شهروندان باید خود را در این زمینه مسئول بدانند.

آبیاری باغچه‌های خیابان توسط کودکان

از آنجایی که فضای سبز بخشی مهمی از سیمای یک شهر را تشکیل می‌دهد فرهنگ‌سازی در این مقوله بسیار مهم و ضروری است، در این خیابان با توجه به اینکه کودکان شاهد کاشت و نگهداری فضای سبز توسط بزرگترهای خود هستند با حساسیت خاصی از گل‌ها‌ی کاشته شده مراقبت می‌کنند به همین دلیل تمام باغچه‌ها توسط کودکان آبیاری می‌شود و به نوعی این مسئولیت به عهده آنها گذاشته شده است.

وقتی مردم پای کار بیایند چهره شهر هم تغییر می‌کند/اقدام پسندیده مردم حمیدیه

به طور حتم اغلب مردم به نقش فضای سبز و جایگاه آن در بهبود شرایط زیست محیطی واقف هستند اما روش نگهداری و حفاظت از این فضا را شاید نمی‌دانند یا به درستی برای آن آموزش ندیده اند اما بالا بردن آگاهی و مشارکت مردم در مقوله فضای سبز سبب تعلق خاطر شهروندان در حفظ فضای سبز پیرامون خود و پویایی مدیریت فضای سبز می‌شود.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار