تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۱۶۷۶۶۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس سازمان دانش‌آموزی استان:
فعالیت 80 درصد بوفه‌های مدارس خوزستان بدون مجوز است
رییس سازمان دانش‌آموزی خوزستان با اشاره به اینکه سازمان دانش‌آموزی مرجع صدور مجوز پایگاه تغذیه سالم است، گفت: حدود 20 درصد مدارس مجوز فعالیت پایگاه تغذیه سالم دریافت کرده‌اند و بوفه‌های 80 درصد مدارس بدون مجوز درحال فعالیت هستند و دستگاه‌های نظارتی نیز با این بوفه‌ها برخورد نمی‌کنند.
علیرضا مسرور  اظهار کرد: زمانی که بوفه‌های مدارس از سازمان دانش‌آموزی مجوز فعالیت دریافت می‌کنند به آن‌ها پایگاه‌های تغذیه سالم گفته می‌شوند. به همین دلیل سازمان دانش‌آموزی تنها به مدارسی مجوز فعالیت پایگاه تغذیه سالم می‌دهد که بوفه مدرسه علاوه بر توزیع مواد غذایی استاندارد از نظر فیزیکی نیز شرایط مناسبی داشته باشند.

وی افزود: حدود 20 درصد مدارس مجوز فعالیت پایگاه تغذیه سالم دریافت کرده‌اند و دارای شرایط مناسب ارائه خدمات غذایی هستند و بوفه سایر مدارس بدون مجوز، فعال هستند. اگر اتفاقی برای دانش‌آموزان رخ دهد، مدیران مدارس در این باره مسئولیت دارند.

رییس سازمان دانش‌آموزی خوزستان گفت: متاسفانه به نظر می‌رسد دستگاه‌های نظارتی نسبت به سلامت غذایی دانش‌آموزان حساسیت لازم را ندارند؛ در حالی که یکی از جاهایی که در بازدیدهای خود از مدارس باید نسبت به آن به طور ویژه توجه داشته باشند، بوفه مدارس است. باید بدانند پایگاهی که در مدرسه غذا توزیع می‌کند مجوز دارد یا نه اما متاسفانه چنین چیزی وجود ندارد. بوفه‌های 80 درصد مدارس بدون مجوز درحال فعالیت هستند و دستگاه‌های نظارتی با این بوفه‌ها برخورد نمی‌کنند.

مسرور تاکید کرد: یک دستورالعمل برای ارائه مواد غذایی در پایگاه‌های تغذیه سالم وجود دارد. توزیع کلیه غذاهایی که دارای بسته‌بندی هستند و در آن‌ها مواد افزودنی و نگهدارنده وجود دارد، در مدرسه ممنوعیت قانونی دارد. همچنین ارائه لقمه‌هایی که هر نوع مواد غیرمجاز داشته باشند، در مدارس ممنوع است اما در بسیاری موارد به دلیل اینکه مدیر مدرسه این محدودیت‌ها را به بوفه‌دار تحمیل نمی‌کند، شاهد توزیع اینگونه مواد غذایی در مدارس هستیم.

وی افزود: مواد غذایی سالم مانند پسته، گردو، بادام، پنیر و... که با رژیم غذایی کودکان تناسب دارند، باید در مدارس ارائه شوند و توزیع ساندویچ‌های متداول در جامعه مانند سمبوسه، فلافل و... ممنوعیت جدی دارند اما می‌بینیم که مسئولان حساسیت لازم را نسبت به این مساله نشان نمی‌دهند.

رییس سازمان دانش‌آموزی خوزستان در خصوص نحوه دریافت مجوز فعالیت پایگاه تغذیه سالم در مدارس، گفت: مدرسه باید از سازمان دانش‌آموزی منطقه خود درخواست مجوز فعالیت پایگاه تغذیه سالم کند. نمایندگان سازمان دانش‌آموزی از مدرسه بازدید می‌کنند و پس از آن اگر بوفه مدرسه شرایط مناسبی داشت، برای فعالیت بوفه مدرسه یک مجوز یک ساله صادر می‌شود. سال آینده دوباره صلاحیت بوفه بررسی می‌شود و درصورت داشتن شرایط لازم این مجوز تکرار خواهد شد.

مسرور افزود: سازمان دانش‌آموزی مرجع صدور مجوز پایگاه تغذیه سالم است. سازمان دانش‌آموزی معتقد است که که پایگاه تغذیه سالم باید برای دانش‌آموزان کلاس درس باشد. بوفه مدرسه باید رژیم غذایی مناسب را نمایندگی کند و به دانش‌آموزان این نوع تغذیه را بیاموزد. فعالیت بوفه‌های مدارس باید به عنوان یک فعالیت آموزشی و فرهنگی در نظر گرفته شود نه یک فعالیت صرف اقتصادی.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار