تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲
کد خبر: ۱۶۸۱۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برگزاری یادواره سردار سرلشکر شهید علی هاشمی در اهواز
برگزاری یادواره سردار سرلشکر شهید علی هاشمی در اهوازبا حضور اقشار مختلف مردم و خانواده‌های شهدا یادواره سردار سرلشکر شهید علی هاشمی فرمانده قرارگاه سری نصرت و سپاه ششم امام جعفرصادق(ع) و 400 شهید کوی ابوذر(حصیرآباد) اهواز برگزار می‌شود.

یادواره سردار سرلشکر شهید علی هاشمی فرمانده قرارگاه سری نصرت و سپاه ششم امام جعفرصادق(ع) و 400 شهید کوی ابوذر(حصیرآباد)  اهواز برگزار می‌شود.

این برنامه روز جمعه 22 تیر ماه مقارن با 29 شوال سال 1439 هجری قمری و در آستانه ولادت باسعادت حضرت فاطمه معصومه(س) بعد از نماز مغرب و عشا آغاز می‌شود که خانواده‌های معظم شهدا، ایثارگران، رزمندگان اسلام، مدافعان حرم، بسیجیان، طلاب، علما و روحانیون، دانش‌آموزان و دانشجویان به همراه بسیجیان سلحشور یاد و خاطره سردار سرلشکر شهید علی هاشمی فرمانده قرارگاه سری نصرت و سپاه ششم امام جعفرصادق(ع) و 400 شهید کوی ابوذر(حصیرآباد)  اهواز را گرامی می‌دارند.

یادواره سردار سرلشکر شهید علی هاشمی فرمانده قرارگاه سری نصرت و سپاه ششم امام جعفرصادق(ع) و 400 شهید کوی ابوذر در مسجد امام حسن مجتبی(ع) اهواز واقع در شهید علیرضا نظرآقایی(خیابان 5 حصیرآباد) انجام می‌شود که جمعی از خانواده‌های معظم شهدای مدافع حرم نیز در آن حضور می‌یابند.

در این برنامه سردار سرتیپ حسن شاهوارپور فرمانده سپاه حضرت ولیعصر(عج) استان خوزستان به سخنرانی می‌پردازد و به سردار سرلشکر شهید علی هاشمی فرمانده قرارگاه سری نصرت و سپاه ششم امام جعفرصادق(ع) و 400 شهید کوی ابوذر ادای احترام می‌کند.

همچنین در یادواره سردار سرلشکر شهید علی هاشمی فرمانده قرارگاه سری نصرت و سپاه ششم امام جعفرصادق(ع) و 400 شهید کوی ابوذر اهواز سردار کریم شالباف از رزمندگان دوران هشت سال دفاع مقدس و جانباز مدافع حرم نیز روایت گری می‌کند و به بیان خاطراتی را از حضور در جمع نیروهای مقاومت می‌پردازد.

مصطفی مروانی از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت خوزستان نیز در این برنامه به مرثیه سرایی و نوحه خوانی و اشعاری حماسی را نیز به یاد سردار سرلشکر شهید علی هاشمی فرمانده قرارگاه سری نصرت و سپاه ششم امام جعفرصادق(ع) و 400 شهید کوی ابوذر  قرائت می‌کند.

فرمانده قرارگاه سری نصرت

یکی از شهدای والامقام کوی ابوذر اهواز سردار سرلشکر شهید علی هاشمی فرمانده قرارگاه سری نصرت و سپاه ششم امام صادق(ع) در سال 1340 هجری شمسی دیده به جهان گشود.

با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 به عضویت کمیته انقلاب اسلامی درآمد و در سال 1359 پس از حمله کشور متجاوز عراق به خاک ایران، علی هاشمی به همراه 40 نفر از نوجوانان و جوانان محله های حصیرآباد و آخر آسفالت اهواز به حمیدیه عزیمت کرده و در نهایت تیپ 37 نور را تشکیل دادند.

سردار سرلشکر شهید علی هاشمی، بعد از عملیات بیت المقدس با حکم فرماندهی وقت کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مأمور به تشکیل قرارگاه سری نصرت به منظور شناسایی منطقه عمومی هورالهویزه (جزایر مجنون) شد.

پس از این انتصاب، کار خود را به منظور شناسایی منطقه عمومی هورالهویزه (جزایر مجنون) آغاز کرد که این شناسایی‌ها منجر به اجرای عملیات های خیبر و بدر شد.

با توجه به لیاقت و شایستگی سردار سرلشکر شهید علی هاشمی در سال 1365 به فرماندهی سپاه ششم امام صادق(ع) منصوب شد.

در چهارم تیرماه سال 67 دشمن بعثی اقدام به انجام تک شدیدی در جزایر مجنون می‌کند که سردار سرلشکر شهید علی هاشمی تا آخرین لحظه در کنار سایر رزمندگان اسلام در مقابل متجاوزان می‌ایستد و از خاک کشور دفاع می کند.

پس از یک نبرد نابرابر سرانجام شهید هاشمی به همراه چند تن از یارانش به نام‌های سردار شهید مهدی نریمی مسئول مخابرات قرارگاه سری نصرت و سپاه ششم امام جعفر صادق(ع)، سردار شهید حسن بهمنی فرمانده مخابرات قرارگاه تاکتیکی خاتم 4 و مسئول ارتباطات رادیویی مخابرات سپاه ششم امام جعفرصادق(ع) و سردار شهید محمود نویدی مسئول ادوات جنگی قرارگاه سری نصرت به شهادت می رسند که پیکر پاکشان در جبهه ماند.

پیکر سه تن از این شهدا پس از سال ها غربت و بی نشانی به زادگاهشان بازگشت ولی پیکر پاک سردار شهید محمود نویدی هنوز شناسایی نشد و بی نشان است.

فرمانده محور عملیاتی حمیدیه

سردار شهید مجید سیلاوی از بنیانگذاران سپاه حمیدیه و فرمانده این محور عملیاتی از دیگر شهدای کوی ابوذر اهواز است که در تاریخ ششم بهمن ماه سال 1340 در محله چهار راه زند اهواز دیده به جهان گشود.

وی به همراه سردار سرلشکر شهید علی هاشمی فرمانده قرارگاه سری نصرت و سپاه ششم امام جعفر صادق (ع) و چند تن دیگر از دوستانشان در اوایل جنگ سپاه حمیدیه را تشکیل دادند.

سرانجام سردار شهید مجید سیلاوی از بنیانگذاران سپاه حمیدیه و فرمانده این محور عملیاتی در تاریخ 12 شهریور ماه سال 1360 در عملیات شهید رجایی و شهید باهنر در منطقه عملیاتی کرخه به شهادت رسید.

پیکر پاک سردار شهید مجید سیلاوی با حضور اقشار مختلف مردم اهواز تشییع شد و در قطعه یک گلزار شهدای اهواز و در کنار دیگر شهیدان والامقام آرام گرفت.

غواص شهید عملیات کربلای 4

همچنین غواص شهید عبدالکریم کجبافی(کجباف) فرزند محمدمهدی از رزمندگان اهوازی یکی دیگر از یکی دیگر از شهیدان والامقام کوی ابوذر اهواز است که در 4 دی ماه سال 1365 در عملیات کربلای 4 به شهادت رسید و پیکر مطهرش تا کنون به وطن بازنگشته بود.

پیکر مطهر این دلیرمرد خوزستانی که در 18 دی ماه سال 1346 در اهواز دیده به جهان گشود در منطقه عملیاتی ام‌الرصاص تفحص شد و عصر روز دوشنبه 26 تیر ماه سال 1396 از طریق فرودگاه بین‌المللی اهواز به زادگاهش منتقل می‌شود.

آئین تشییع پیکر مطهر شهید عبدالکریم کجبافی(کجباف) روز پنجشنبه 29 تیر ماه سال 1396 همزمان با سالروز شهادت امام جعفرصادق(ع) برگزار شد و این دلیرمرد در قطعه 2 گلزار شهدای اهواز در نزدیکی مزار شهدای غواص از جمله شهید منوچهر (محمد) تنگسیری، شهید علی نبوی و شهید عیسی جابری آرام گرفت.

هنرمند مدافع حرم

یکی دیگر از شهیدان والامقام کوی ابوذر اهواز هنرمند بسیجی شهید عبدالکریم اصل‌غوابش فرزند علاوی از شهدای مدافع حرم خوزستان و اهواز است که در بیست و پنجم دی ماه سال 1348 به دنیا آمد.

این رزمنده دلیر پس از هجوم تکفیری‌ها به سوریه به صف نیروهای مقاومت پیوست و به مبارزه با دشمنان اهل بیت(ع) پرداخت.

سرانجام شهید عبدالکریم اصل‌غوابش در تاریخ 19 تیرماه سال 1394 در دفاع از حرم حضرت زینب کبری(س) و حضرت رقیه خاتون(س) به فیض شهادت نائل شد و نام خود را در دفتر شهدای اسلام ثبت کرد.

شهید اصل‌غوابش در سن 46 سالگی در منطقه عملیاتی تدمر کشور سوریه به شهادت رسید و مزارش در قطعه 2 گلزار شهدای اهواز در کنار شهدای مدافع حرم زیارتگاه عاشقان راه ایثار و شهادت است.

سردار شهید سید طاهر موسوی، شهید حسین غلامی، شهید احمد خوشنودی‌فر، شهید پرویز بدری، شهید علی عسکر بختیاری، شهید غلامعلی مصطفایی، شهید سید جلال جزایری، شهید سعید دلفی، شهید سید طاهر جزایری، شهید امیر عساکره، شهید مسعود خوشنودی و شهید کریم مروتی از جمله دیگر شهدای کوی ابوذر اهواز هستند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار