تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۱۶۸۳۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شنا در رودخانه دز تفریحی که بوی مرگ می دهد
گرم شدن هوا استقبال گردشگران از رودخانه دز را دو چندان کرده و این در حالی است که اکثر گردشگران اطلاع چندانی از نقاط حادثه خیز این رودخانه نداشته و تفریح آنها بعضا به حادثه ای مرگبار ختم می شود.

ساحل رودخانه دز در فصول گرم سال مملو از گردشگرانی است که از شهرهای مختلف استان خوزستان به دزفول سفر کرده و برای فرار از گرما اقدام به شنا در آن می کنند.

علاوه بر نا آشنایی به فن شنا ، شنا در نقاط حادثه خیز رودخانه دز که با تابلو مشخص شده و بی توجهی به هشدار گروه های نجات غریق تاکنون ده ها حادثه را در رودخانه دز رقم زده است.

به گفته عظیم رضای مرساق رئیس جمعیت هلال احمر دزفول از اردیبهشت ماه تاکنون 300 حادثه در رودخانه دز و تنها در بوستان ساحلی کنار دز - علی کله دزفول رخ داده که بیشتر افراد حادثه دیده مسافر و گردشگر می باشند.

وی افزود: امدادگران پایگاه امداد ساحلی در علی کله در فصل شنا بیشترین مواردی را که امداد رسانی می کنند به افراد حادثه دیده در رودخانه دز می باشد.

این در حالی است که علاوه بر نیروهای نجات غریق ، شناگران محلی نیز روزانه چندین فرد حادثه دیده در رودخانه دز در بوستان علی کله ، اطراف پل شناور ، پل باستانی و اطراف آسیاب های آبی از مرگ حتمی نجات می دهند که آمار افراد نجات یافته توسط افراد محلی در جمع بندی آمارهای نجات غریق دستگاه های متولی محاسبه نمی شود.

بروز حادثه برای اعضای یک گروه 19 نفره در منطقه چال کندی دزفول در مردادماه پارسال و غرق شدن پنج نفر از آنها مهمترین حادثه ای بود که توجه بسیاری از مردم کشور و دستگاه های متولی نجات غریق را به خود جلب کرد.

حوادث رودخانه دز همه ساله با آغاز سفر مسافران نوروزی از اواخر اسفند ماه هر سال آغاز و تا اواخر شهریورماه در این رودخانه رخ می دهند . این در حالی است که در تمام تعطیلات ایام طول سال نیز به واسطه سفر گردشگران و مسافران به دزفول این حوادث مرتب تکرار می شوند.

ناآشنایی به رودخانه، عمده ترین علت بروز حادثه در رودخانه دز

رئیس هیات قایقرانی شهرستان دزفول در خصوص بروز حوادث مرگبار در رودخانه دز گفت:اکثر گردشگرانی که در این رودخانه غرق می شوند غیربومی هستند که به علت ناآشنایی به مناطق مختلف رودخانه و ناآگاهی از عمق و شدت جریان آب رودخانه دچار حادثه می شوند.

غلامحسین حسن پور افزود:در فصل گرما در حالیکه دمای بیرون آب در ساعات ظهر بالای 50 درجه است این دما در درون آب حدود 20 درجه است که این اختلاف بسیار زیاد 30 درجه ای برای شناگران مشکل ساز شده و برخی افراد که نسبت به این موضوع آگاهی ندارند هنگام شنا در آب سرد رودخانه دز به علت اختلاف دما دچار گرفتگی عضلات ،بی حسی و خستگی ،سنگ کوب و حادثه می شوند.

وی با بیان اینکه برخی افراد نیز بعد از خوردن غذا و با شکم پر اقدام به شنا می کنند و دچار حادثه می شوند ادامه داد:اکثر گردشگران ساحل رودخانه دز در محدوده بوستان ساحلی علی کله بساط کباب راه انداخته و بعد از خوردن غذا اقدام به شنا در آب سرد رودخانه می کنند که معمولا با حادثه همراه است.

حسنپور اظهار داشت:متاسفانه برخی گردشگران در مناطق کم عمق آب اقدام به شنا می کنند و دچار حادثه می شوند بطوری که در روزهای اخیر یک گردشگر جوان به علت ناآشنایی به نقاط مناسب برای شنا و شیرجه اقدام به شیرجه غیراصولی در منطقه کم عمق رودخانه کرد که دچار حادثه ناگوار نخاعی شد.

رئیس هیات قایقرانی دزفول همچنین گفت:در برخی نقاط رودخانه که عمق آب زیاد می شود و یا شدت جریان آب زیاد است تابلوی هشدار شنا نصب شده ولی گردشگران هیچ توجهی به این علائم نمی کنند و در همان مناطق اقدام به شنا می کنند که دچار حادثه می شوند.

وی با بیان اینکه چندین نقطه دیگر رودخانه دز نیازمند نصب تابلوی هشدار دهنده هستند گفت:با وجود هشدار افراد نجات غریق ، نگهبانان و تابلوهای نصب شده گردشگران هیچ توجهی به هشدارها نکرده و در مکان های دلخواه اقدام به شنا می کنند.

حسنپور با تاکید بر ضرورت افزایش نگهبان و نجات غریق در رودخانه همچنین راه اندازی سیستم صوتی هشدار دهنده در بوستان های ساحلی دزفول برای اطلاع رسانی به گردشگران اضافه کرد:سلفی گرفتن گردشگران برای خودنمایی نیز بارها به حوادث مرگباری منجر شده به طوری که سه نفر از افرادی که از فروردین ماه تاکنون در رودخانه غرق شده اند هنگام گرفتن سلفی بوده است .

وی به دیگر عوامل حادثه خیز در رودخانه دز نیز اشاره کرد کرد و افزود:بعد از سیل فروردین ماه سال 1395 قطعاتی از پل شناور در بخش های مختلف رودخانه رها شده که حادثه خیز بوده و باید برای جلوگیری از حوادث مرگبار در رودخانه جمع آوری شوند.

وی با اشاره به اینکه این موضوع بارها به مسئولان ذیربط گوشزد شده اما اقدامی صورت نگرفته است گفت:هشت لوله بتنی بدون درپوش در مسیر رودخانه دز در بستر رودخانه در تفریحگاه علی کله وجود دارد که این لوله ها فقط زمانی که عمق آب کم می شود قابل رویت هستند و همین لوله ها بارها حادثه ساز شده اند و شناگران وارد این لوله ها شده و گیر افتاده اند زیرا به علت فشار آب فردی که وارد آن ها می شود توانایی خروج ندارد لذا باید این لوله های بتنی سریعا جمع آوری شوند.

وی به کمبودهای پایگاه غریق نجات دزفول نیز اشاره کرد و گفت:در پایگاه غریق نجات بوستان ساحلی علی کله دزفول در مواردی از افرادی به عنوان نجات غریق استفاده می شود که هیچ آموزش تخصصی در این خصوص ندیده اند.

حسنپور افزود:رسیدگی به افراد حادثه دیده و غرق شده نیازمند افراد آموزش دیده حرفه ای است.
از ابتدای امسال تاکنون 6 نفر در رودخانه و کانالهای آبیاری دزفول غرق شده اند.

سالانه بیش از 20 نفر در رودخانه دز و کانالهای آبیاری شمال خوزستان دچار حادثه شده و غرق می شوند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار