تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۱۶۹۱۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دود خودسوزی هورالعظیم 6 شهرستان را فراگرفت
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: دود غلیظ ناشی از آتش سوزی در بخش عراقی هورالعظیم امروز 6 شهرستان را در خوزستان فرا گرفت.

احمدرضا لاهیجان زاده دوشنبه با اشاره به دود غلیظی که در روزهای گذشته برخی شهرهای استان را فراگرفته اظهار داشت: وزش باد، باعث شده دود ناشی از آتش سوزی در هور در شهرستان های هویزه، دشت آزادگان، حمیدیه، اهواز، باوی و کارون منتشر شود.

وی افزود: این دود کیلومترها فرارفته و چند روز پیش حتی به ماهشهر که 150 کیلومتر با هورالعظیم فاصله دارد، هم رسیده بود.

لاهیجان زاده همچنین درباره روند عملیات اطفای حریق در بخش عراقی هورالعظیم گفت: این عملیات با استفاده از دو بالگرد آبپاش امروز و در چهارمین روز متوالی در حال اجراست.

وی اضافه کرد: با وزش باد و خاک و دمای بالا، شرایط برای بالگردها و عملیات اطفای حریق بسیار دشوار است و هنوز نمی توانیم از میزان پیشرفت عملیات نتیجه ای اعلام کنیم، البته بر اساس گزارش هایی که رسیده دیگر از بخش هایی از محدوده درگیر آتش سوزی، دود بلند نمی شود.

این مقام مسئول با اشاره به وسعت و پراکندگی اظهار داشت: این حجم از آتش سوزی کار وسیع تری را می طلبد به همین دلیل در تلاش هستیم یک هواپیمای آبپاش با ظرفیت 40 تن آب را از فردا برای کمک به تیم اطفای حریق بکاربگیریم.

ستاد بحران خوزستان امروز ادارات و دستگاه های دولتی شهرستان های هویزه، دشت آزادگان و حمیدیه را به دلیل دود غلیظ ناشی از آتش سوزی در هورالعظیم تعطیل اعلام کرد.

شهروندان خوزستانی از صبح امروز با انتشار تصاویر مختلف از محل سکونت خود در فضای مجازی نسبت به آلودگی شدید هوا و دودگرفتگی اعتراض کردند.

دود ناشی از این آتش سوزی در حالی این شهرستان ها را فراگرفته که هورالعظیم حدود 100 کیلومتر با برخی از این شهرها از جمله اهواز فاصله دارد.

بخش عراقی تالاب هورالعظیم بیش از 15 روز است که دچار آتش سوزی وسیع شده و بیش از 16 هزار هکتار از آن را درگیر کرده است. حدود 2 هزار هکتار از بخش ایرانی هور نیز در روزهای گذشته دچار حریق شده بود، که خودبخود خاموش شده بود.

ستاد بحران خوزستان مقرر کرده است که از بالگردهای آبپاش برای خاموش کردن این آتش سوزی استفاده شود که این بالگردها از پنجشنبه وارد خوزستان شده و عملیات اطفای حریق از صبح جمعه آغاز شده است. البته به دلیل اینکه این بالگردها امکان پرواز در دمای بالای 40 درجه وجود ندارد، عملیات از ساعت 7 تا 11 انجام می شود. 

آنطور که مسئولان محیط زیست استان گفته اند، اگر چه تامین حقابه تالاب بهترین راه خاموش کردن آتش است اما با توجه به کاهش شدید حجم آب رودخانه های کرخه در ایران و دجله در عراق که منابع اصلی تغذیه کننده تالاب هستند، در حال حاضر امکان تامین آب مورد نیاز هور وجود ندارد و اطفای حریق به وسیله بالگرد آبپاش در شرایط فعلی تنها راهکار به شمار می آید. 

بخش ایرانی تالاب هورالعظیم از یک طرف با کاهش شدید آب روبه روست و از سوی دیگر با اکتشافات نفتی دچار خسارت شده است. 

این تالاب از زمان خشک شدن به عنوان یکی از کانون های اصلی تولید گرد و غبار معرفی شده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار