تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۱۷۳۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
لاك پشت فراتی در پارك ملی دز دزفول رها شد
http://img.irna.ir/1391/13910202/80090328/80090328-2475187.jpg

رییس اداره محیط زیست رامهرمزگفت: یك قطعه لاك پشت فراتی در زیستگاه اصلی خود در حاشیه پارك ملی دز در شهرستان دزفول رهاسازی شد.

حسن آقاشیرمحمدی اظهار داشت: این لاك پشت فراتی به دست یكی از افراد محلی در این شهرستان كشف شده بود.

وی گفت: پس از كسب خبر مبنی بر وجود این گونه نادر در معرض انقراض با مراجعه و ارائه راهنمایی‌های لازم در خصوص اهمیت این گونه در طبیعت، لاك پشت برای بازگرداندن به طبیعت در اختیار ماموران محیط زیست شهرستان دزفول قرار گرفت.

وی تصریح كرد: بعد از انجام مطالعات و بیومتری و علامت‌گذاری توسط كارشناسان محیط زیست استان، این لاك پشت در زیستگاه اصلی در حاشیه پارك ملی دز رهاسازی شد.

لاك پشت فراتی یا لاك پشت لاك نرم گونه‌ای در خطر انقراض است كه فقط در رودخانه‌ها و تالاب‌های استان خوزستان زندگی می‌كند . این گونه كه در گویش محلی به «رفیش» معروف است در لیست سرخ IUCN در طبقه EN با عنوان گونه‌های « در معرض انقراض» قرار دارد .

لاك پشت فراتی در فصل بهار برای تخم گذای به حاشیه رودخانه‌ها می‌آید و در ماسه‌های نرم اطراف رودخانه تخم گذاری می‌كند. در این زمان جانور آسیب پذیر است و باعث تلفات این خزنده با ارزش می‌‌شود. از جمله عوامل تهدید كننده دیگر این لاك پشت، صید به وسیله قلاب ماهیگیری است كه معمولاً به قلاب ماهیگیران گرفتارمی شوند.
:
:
:
آخرین اخبار