تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۱۷۴۹۷۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نشست مشترک هیات های عراقی و ایرانی در آبادان برگزار شد
نشست مشترک هیات های عراقی و ایرانی با موضوع سفر بدون روادید اتباع عراقی به منطقه آزاد اروند روز یکشنبه در آبادان برگزار شد.
  مدیرعامل منطقه آزاد اروند در این نشست در سخنانی گفت: منطقه آزاد اروند امکانات لازم را برای از سرگیری ورود اتباع عراقی به شهرستان‌های آبادان و خرمشهر را طبق قانون مناطق آزاد کشور فراهم کرده است.
اسماعیل زمانی ضمن تشکر از کشور عراق به خصوص مرزبانی شلمچه این کشور برای همکاری خوب در ایام اربعین حسینی گفت:در ایام اربعین امسال و به منظور تسهیل در تردد زائران اربعین حسینی ورود اتباع عراقی بدون روادید به صورت موقت متوقف شد و اینک آماده ازسرگیری ورود اتباع عراق بدون روادید به منطقه آزاد اروند هستیم.
وی اظهار داشت:برای کاهش ترافیک در مرز زمینی شلمچه بندر خرمشهر نیز آماده ورود اتباع عراقی از طریق دریاست و همچنین در صورت فراهم شدن امکانات و توافق دو کشور بندرهای آبادان و اروندکنار نیز برای ورود اتباع عراق بدون روادید از طریق بصره و فاو آماده هستند.
زمانی گفت:زیرساخت و امکانات لازم برای ورود اتباع کشور عراق با خودرو شخصی به منطقه آزاد اروند فراهم شده و اتباع عراقی می‌توانند از این مزیت برای سفر به شهرهای آبادان و خرمشهر استفاده کنند.
وی از تشکیل کمیته مشترک همکاری برای بررسی مشکلات مرزی و امنیتی ورود اتباع عراق به منطقه آزاد اروند به ریاست فرماندار ویژه خرمشهر خبر داد و اظهار داشت: برای تسهیل در سفر اتباع عراقی به منطقه آزاد اروند در حال رایزنی با دولت عراق هستیم.
مدیر مجتمع شلمچه عراق نیز در این جلسه گفت:سفر اتباع عراقی به ایران و بخصوص منطقه آزاد اروند بدون روادید بستگی به نظر دولت مرکزی عراق دارد و در حال حاضر خروج اتباع عراقی از مرز شلمچه به ایران تنها با رواید امکان‌پذیر است.
عقیل قصی الشاوی فراهم نبودن زیرساخت‌ لازم در مرز شلمچه عراق را از دیگر مشکلات تردد اتباع عراقی به منطقه آزاد اروند برشمرد و گفت:شلمچه مرز دوستی 2 کشور ایران و عراق است و همکاری خوب مرزبانی و عوامل منطقه آزاد اروند در برگزار مراسم اربعین شایسته تقدیر است.
مدیر مجتمع شلمچه عراق نبود گیت‌های ورود و خروج متناسب با حجم بالای متقاضیان سفر به منطقه آزاد اروند، نبود پارکینگ مناسب در شلمچه عراق و مشخص نبود میزان و نوع کالای همراه مسافر را از دیگر مشکلات خروج اتباع این کشور از مرز شلمچه عراق اعلام کرد.
وی افزود:دولت مرکزی عراق طرح جامعه ساخت سالن جدید گمرک شلمچه را پیش‌بینی و تامین اعتبار کرده و منتظر معرفی پیمانکار و آغاز عملیات اجرایی است.
به گزارش ایرنا در این نشست کلانتر مرزی عراق، مدیرعامل منطقه آزاد اروند، فرماندار خرمشهر و جمعی از فرماندهان مرزی و مسئولان گمرک خرمشهر و بصره عراق حضور داشتند.
تشکیل کارگروه برای بررسی مشکلات ورود اتباع عراقی بدون رواید به شهرستان‌های آبادان و خرمشهر و فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای تسهیل ورود و خروج اتباع عراقی در این دیدار مورد بحث و تبادل‌ نظر قرار گرفت.
ورود اتباع عراقی بدون روادید از مرز شلمچه 9 آذر 1396 اجرایی شد و تا 14 مهرماه امسال ( 1397) 500 هزار نفر با بهره مندی از این امتیاز بدون روادید به منطقه آزاد اروند سفر کردند.
ورود اتباع عراقی به منطقه آزاد اروند از مرز شلمچه پیش از اربعین امسال تاکنون متوقف شده است.
منطقه آزاد اروند با مساحت 37 هزار و 400 هکتار در شمال غربی خلیج فارس قرار گرفته و شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) است.
این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت با داشتن ظرفیت هایی نظیر حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
گذرگاه مرزی شلمچه در فاصله 15 کیلومتری خرمشهر قرار دارد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار