تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵
کد خبر: ۱۷۵۰۰۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۸۰درصد درآمد ایران از استان خوزستان تأمین می‌شود
قائم‌مقام معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان گفت: حدود ۸۰درصد درآمد ایران از خوزستان تأمین می‌شود و هرگونه اتفاق و رویداد ناگواری در استان خوزستان می‌تواند کل درآمدهای اقتصاد ایران را تحت‌الشعاع قرار دهد.

یدالله مهرعلیزاده در نشست با مدیران صنایع پتروشیمی، نفت و فولادها با اشاره به تحریم‌ها به‌عنوان یکی از مباحث مبتلی‌به در کشور، اظهار داشت:  تأثیر مهم تحریم‌ها نقشی است که در حوزه اقتصادی برای کشور می‌تواند بازی کند.

وی با تصریح به این‌که تحریم، همه حوزه‌های مالی، بانکی و پولی، فناوری، تولید و صادرات و بازگشت پول کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد و با آینده ایران سر و کار دارد، بیان کرد: در موقعیت موجود تحریم‌ها تمام شرایط کنونی ایران را مورد هجمه قرار داده و در این مسیر دو راه وجود دارد.

قائم‌مقام معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان ادامه داد: مسیر نخست تسلیم شدن در برابر فشارهای بین‌المللی  و  سپردن به حوادث است و مسیر دوم طبق مصلحت کشور؛ هر ملت و هر جامعه‌ای که مورد هجوم قرار می‌گیرد باید از مرزهای ایدئولوژی، اقتصادی و ملی خود دفاع کند.

وی دفاع و مقابله با هجوم همه‌جانبه را نیازمند هزینه دادن، حوصله و از همه مهم‌تر تدبیر دانست و عنوان کرد: در تحریم سال‌های 91‌ــ‌90 تجربه‌ای وجود نداشت اما بعد از چند  سال تجربه، راهکارها پیدا شده و مسیرهای مقابله با تحریم کم و بیش به‌دست آمده اما با وجود این، هنوز هجمه‌ها سنگین است، چراکه این تهاجم توسط کشوری است که 21 درصد جی‌دی‌پی جهان را در اختیار و قدرتی دارد که می‌تواند به‌لحاظ مالی تمام شرکت‌ها و کمپانی‌ها را محروم و برایشان محدودیت ایجاد کند.

مهرعلیزاده ادامه داد: در همین راستا در سراسر کشور گروه‌ها و ستادهایی برای مقابله با تحریم در  همه وزارتخانه‌ها تشکیل شده، اقداماتی صورت گرفته و گزارش‌هایی منتشر شده  که مفصلاً نحوه تأثیرات تحریم در حوزه اقتصادی را بررسی و راهکارهایی ارائه داده است.

قائم‌مقام معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان اظهار داشت: از سال گذشته با مطرح شدن تحریم‌ها و احتمال بازگشت آنها برنامه‌ها و جلسات آغاز شد، گزارشی از وضعیت اقتصادی استان خوزستان تهیه و در این گزارش مشخص شد که از سی و یک استان تنها استانی که  از تحریم‌ها تأثیر می‌پذیرد استان خوزستان است.

وی ادامه داد: حدود 80 درصد درآمد ایران از خوزستان تأمین می‌شود و هرگونه اتفاق و رویداد ناگواری در استان خوزستان می‌تواند کل درآمدهای اقتصاد ایران را تحت الشعاع قرار دهد و از 425 هزار میلیاردی که بودجه سالیانه و سنواتی سال 97 ایران را تشکیل می‌دهد، نزدیک 140 هزار میلیارد آن از نفت است، اگر این استان دچار تنش یا تشنجی  شود طبیعتاً روی درآمد نیز اثر خود را می‌گذارد بنابراین خوزستان برای دولت یک موقعیت خاص و استراتژیک است.

مهرعلیزاده با ابراز این‌که جریان پشت تحریم، تنها اقتصادی نیست و افکار عمومی بین المللی را در دست گرفته‌اند، افزود: این جریان با کاری که در استان‌ها انجام می‌دهند بخشی از پروژه تحریم را دنبال می‌کنند که به‌زعم جامعه‌شناسان فشاری که حوزه افکار عمومی جهانی بر تحریم می‌گذارد به‌مراتب سنگین‌تر از فشاری است که آمریکا روی شرکت‌ها می‌گذارد و اگر آنها بتوانند در این جنگ تبلیغاتی موفق شوند، تأثیر آن کاهش تاب‌آوری خواهد بود.

قائم‌مقام معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان بیان کرد: تاب‌آوری‌های اقتصادی، اجتماعی و روانی داریم که اگر تاب‌آوری اقتصادی کاهش پیدا کند طبیعتاً تاب‌آوری اجتماعی اتوماتیک‌وار  جلو می‌آید و تأثیر می‌پذیرد.

وی با اظهار این‌که برنامه دشمنان کاهش تولید ایران، کاهش صادرات نفتی و کاهش صادرات غیرنفتی ایران است، گفت: در چنین شرایطی سناریوی دفاعی ــ تهاجمی را انتخاب کرده‌ایم و با توجه به چندبعدی بودن موضوع، براساس بررسی‌های انجام‌شده و جلسات برگزارشده به یک بسته بومی ضد تحریم رسیده‌ایم که در این بسته بومی ضد تحریم استان، محورهایی را مشخص و سعی شد که این محورها جامع باشد چراکه فقط مسئله استان ما در حوزه اقتصاد نیست.

مهرعلیزاده اظهار داشت: در محور اول طی مطالعه انجام‌شده روی آثار تحریم بر صنعت نفت و پتروشیمی استان خوزستان، با چند سناریو این کار را محاسبه کردیم که به‌طور مثال اگر نفت 500 هزار بشکه کاهش پیدا کند، رشد اقتصادی استان و کشور چه خواهد شد.

وی با اشاره به حجم نقدینگی که دست مردم است، گفت: سپرده‌های مردم در بانک‌ها، تسهیلاتی که بانک به مردم می‌دهد، ناهماهنگی که وجود دارد و سودی که از پول مردم برای بانک حاصل می‌شود در چرخه تولید استان قرار نمی‌گیرد و وقتی این در چرخه اقتصاد قرار نگیرد  موجب ایجاد بیکاری می‌شود.

مهرعلیزاده عنوان کرد: چه کنیم که بانک‌ها فرایند تسهیلات‌دهی را سرعت ببخشند؟ باید بررسی کنیم تا متوجه شویم میزان خروج سرمایه از استان چقدر است این به ما کمک می‌کند راه‌های مهار نقدینگی را مشخص کنیم، بانک مرکزی در یک حرکت صحیح، مؤسسات غیرمجاز را مهار کرد.

قائم‌مقام معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان ادامه داد: تأمین انرژی نظیر آب، برق و گاز برای خیل عظیم شرکت‌های استان به زیرساخت‌ها نیاز دارد.

مهرعلیزاده با بیان اینکه "بدون توجه به رفاه مردم و تأمین مایحتاج مردم نمی‌توانیم پیشرفت پروژه‌ای را داشته باشیم"، افزود: در بازدید از بندر امام خمینی(ره) متوجه شدیم تمام سیلوها پر است و کشتی‌های باری زیادی هم منتظر تخلیه بار بودند، آمارها حاکی از تأمین یک سال مایحتاج کشور در کالاهای کلیدی است.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار