تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۱۷۵۱۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
راهکار پیشنهادی یک محقق برای کاهش شوری دریاچه سد گتوند
راهکارهای علمی کارشناس دفتر علاج بخشی و کنترل پایداری سدها، برای کاهش شوری دریاچه سد گتوند در مجموعه مقالات کنفرانس زمین و فضای 2018 آمریکا به چاپ رسید.

راهکار پیشنهادی یک محقق برای کاهش شوری دریاچه سد گتوند

به گزارش خوزنیوز؛ افشین ترک، محقق و پژوهشگر برتر وزارت نیرو، دستیابی به راهکارهای کاهش شوری دریاچه سد گتوند را به‌عنوان راه‌کار موثر علاج بخشی گنبدهای نمکی درون دریاچه این سد عنوان کرد و گفت: با به‌کارگیری و تزریق 35 درصد از مواد این ملات 65 درصد وزنی گنبدهای نمکی در دریاچه سد گتوند قابل تثبیت است.

وی اضافه کرد: با روش تزریق تحکیم پلکانی(فشردگی تزریق در چند مرحله) این میزان تثبیت تا 90 درصد قابل افزایش است.

این پژوهشگر با اشاره به اختلاف 90 درصدی هزینه استفاده از این روش در مقایسه با هزینه‌های پیشنهادی شرکت‌های خارجی گفت: در سال 2016 آزمایش‌هایی روی ترکیب بتن نمکی با نمک ید دار بررسی و انجام شد. بتن نمکی پس از ماه‌ها طرح مخلوط ثابت کرد که می‌تواند قابلیت سخت شدگی را داشته باشد.

کارشناس دفتر علاج بخشی و کنترل پایداری سدهای سازمان آبل و برق خوزستان اضافه کرد: تحقیقات ادامه یافت تا منجر به اختراع ملات نمکی ترک (Turk Salty Mortar) شد. مواد ترکیبی شامل، پودر بنتونیت سبز، رس کوزه‌گری شوشتر، آسیاب سنگ نمک معدن عنبر سد گتوند، آب و سیمان تیپ 2 بوده است. نمونه‌ها از یک تا 90 روزه شکسته شده‌اند و مقاومت 70 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع به‌دست آمده است.

کنفرانس بین المللی دو سالانه زمین و فضای 2018 آمریکا با حمایت مرکز تحقیقاتی گیلین ناسا و مرکز فضایی کندی ناسا در آوریل 9 تا 12، 2018 مصادف با 20 تا 23 فروردین ماه 1397 برگزار شده و مجموعه مقالات تاییدشده آن به‌تازگی منتشر شده است.

لازم به توضیح است که همکاران می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنند.


افشین ترک که چندین عنوان پژوهشگر برتر در کارنامه دارد هم‌اکنون در معاونت توسعه و بهره برداری سدهای سازمان آب و برق خوزستان مشغول فعالیت است.
برچسب ها: سد گتوند
:
:
:
آخرین اخبار