تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸
کد خبر: ۱۷۵۵۰۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سفر به عتبات با خودروی شخصی؛ آرزویی که محقق نشد
هرچند سفر با خودروی شخصی به عتبات در سال 93 آزاد شد اما این آرزو به دلیل فراهم نشدن زیرساخت‌ها در عراق هیچ وقت محقق نشد.

پس از سقوط صدام دیکتاتور بعثی حکومت بر عراق، که برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) آزاد شد، هرساله موج اشتیاق مردم برای حضور عتبات بیشتر می‌شود. به ویژه پیاده‌روی اربعین که هرسال با شکوه بیشتری نسبت به سال قبل برگزار می‌شود؛ بنا بر پیش بینی مسئولان کشوری امسال بیش از 2.5 میلیون ایرانی برای حضور در مراسم اربعین حسینی از مرزهای ایران به عتبات عالیات مشرف شدند که 50 درصد از این زائران مرزهای خوزستان را برای سفر به عراق انتخاب می‌کنند.

مردم ایران به ویژه استان‌هایی مانند خوزستان که علاوه بر قرابت جغرافیایی، ارتباطات نزدیک فرهنگی با مردم شیعه کشور عراق دارند همواره علاقمندند که مراودات و سفرها به عراق و به ویژه عتبات عالیات بیش از گذشته تسهیل شود  و به همین دلیل برای تسهیل در روند زیارت عتبات عالیات اقدامات زیادی مانند صدور گذرنامه در مرز تا سفر از طریق خطوط هوایی و دریایی انجام شده است.

تردد خودروهای شخصی آزاد شد

بهمن ماه سال 93 فرماندار خرمشهر در گفت‌وگویی اعلام کرد: «در آخرین گام و با توافق طرف‌های ایرانی و عراقی اخیرا تردد با خودروی شخصی نیز به عراق آزاد شد.» موضوعی که مردم پیش از این منتظرش بودند تا بتوانند در کمترین زمان و در حدود 4-5 ساعت خود را از آبادان و خرمشهر به زیارت برسانند حالا تبدیل به یک آروز محقق شده تبدیل شد تا شوق سفر به عتبات در بین خوزستانی‌ها بیشتر خودنمایی کند.

فرماندار خرمشهر 4 سال پیش درباره این موضوع گفته بود: هموطنان می‌توانند 24 ساعت پس از ارائه درخواست سفر با خودروی شخصی به عتبات عالیات مشرف شوند. ولی الله حیاتی افزود: کسانی که علاقه سفر با خودروی شخصی داشته باشند باید به گمرک پایانه مرزی شلمچه مراجعه کنند و پس از دریافت گواهینامه بین المللی و شماره پلاک گذر موقت در عراق متقاضیان می‌توانند به عتبات مشرف شوند.

تردد خودروهای شخصی ممنوع شد

همین موضوع کافی بود که یک خودرو پلاک‌های گذر موقت دریافت کند. بنا بر گفته مدیر پایانه مرزی شلمچه از زمانی که تردد خودروهای شخصی به عراق آزاد شد فقط یک خودرو به گمرک پایانه مرزی شلمچه مراجعه کرد و پس از طی مراحل اداری به عتبات عالیات مشرف شد.

 4 سال پس از اعلام این خبر اما فرماندار خرمشهر دوباره در رسانه‌ها حاضر شد و بدون ارائه توضیحات کافی گفت: سفر زائران ایرانی با خودروهای سواری به عتبات عالیات از طریق مرز بین‌المللی شلمچه ممنوع است. ولی الله حیاتی افزود: بر اساس توافق به عمل آمده با کشور عراق، اتوبوس، مینی‌بوس و خودرو وَن حامل زائران ایرانی با انجام تشریفات اداری به صورت رایگان قادر به سفر به عتبات عالیات از مرز شلمچه هستند. همچنین اتوبوس‌ها باید مجوز خروج را از گمرک مبدأ حرکت خود دریافت کنند.

علت ممنوعیت سفر خودروهای شخصی به عراق

فرماندار ویژه شهرستان خرمشهر نیز درباره ممنوعیت سفر با خودروی شخصی به عتبات می‌گوید: موضوع تردد خودروهای شخصی برای زیارت عتبات از همان ابتدا لغو شد  و هیچ‌کس نتوانست مجوز سفر با خودروی شخصی به عراق را کسب کند.

ولی الله حیاتی عنوان می‌کند: کشور عراق نتوانست زیرساخت‌های جاده‌ای خود را ارتقا بدهد و برای حفاظت از جان شهروندان و جلوگیری ز پیش آمدن حادثه برای آنها در کشور عراق این مصوبه لغو و سفر خودروهای شخصی به عراق ممنوع شد.

وی می‌افزاید: البته امسال برای رفاه حال زائران اربعین تردد اتوبوس، مینی بوس و ون را آزاد کردیم اما تردد خودروهای سواری هنوز هم ممنوع است.

فرماندار ویژه خرمشهر در پاسخ به اینکه با توجه به آماده نبودن زیرساخت‌های کشور عراق چرا در سال 93 تردد خودروهای شخصی آزاد شد، بیان می‌کند: دیگران باید پاسخ‌ این سوال را بدهند ولی اکنون تردد خودروهای شخصی ممنوع است.

 هرچند سفر با خودروی شخصی برای زیارت عتبات تحقق یک آرزوی قدیمی بود اما ممنوعیت این سفر سبب شد که این آرزو هم برای خوزستانی‌ها محقق نشود. البته تعجب آور است که فراهم نبودن زیرساخت‌های جاده‌ای عراق سبب ممنوعیت سفر شده چرا که پروژه‌های راهسازی یکی دو روزه تکمیل نمی‌شوند و پیش از آزادسازی سفر خودروهای شخصی به عراق این موضوع باید لحاظ می‌شد.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار