تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۱۷۵۸۷۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وانت بارها، باری روی دوش اهواز
تجمع وانت بارها در جای جای اهواز سبب شده که نمایی زشت از بی نظمی در این کلانشهر ایجاد شود.

نه ارزانی دست فروش‌ها را دارند و نه گرانی مغازه‌ها را، چندسالی است که توانسته‌اند با قیمت‌ها مناسب جمعی از مردم را به خود جلب کنند و حالا با افزایش مشتری‌ها، تعداد وانت بارها هم افزایش یافت. از انواع شربت‌ها و پفک تا میوه و سایر اقلام خوراکی همه و همه با قیمت‌های مناسب و کیسه‌های 2 کیلویی و 4 کیلویی به مردم عرضه می‌شود.

وانت بارها، باری روی دوش اهواز

اما در میان این همه فروش و استقبال شهروندان، شهرداری‌ها اما مخالف توسعه این کار هستند چرا که معتقدند تجمع وانت بارها در شهر به معنی سد معبر است و وانت بارها با این کارشان مرتکب تخلف شده و باید با آنها برخورد شود.

مشتری‌های ثابت پیدا کردیم

3 سالی است که خرید و فروش با وانت را آغاز کردم و در این مدت انواع شیرینی، میوه، شربت، سبزیجات و صیفی جات فروختم، این‌ها را عبدالله به فارس می‌گوید و می‌افزاید: کار که نداشتیم و در بازار هم جایی برای بساطی به ما نمی‌دهند برای همین با برادرم تصمیم گرفتیم که یک پیکان وانت بخریم و جنس خودمان را در نقطه دلخواه شهر بفروشیم.

وی عنوان می‌کند: البته آن موقع ما در نقاط مختلف شهر جنس مان را می‌فروختیم اما حالا به دلیل زیاد شدن وانت بارها مجبور شدیم که یک جا و به صورت ثابت مستقر شویم و حتی مشتری‌های ثابت هم پیدا کردیم.

این فروشنده ادامه می‌دهد: خدا را شکر سود خوبی داریم که بتوانیم زندگی‌مان را بچرخانیم اما گاهی اوقات بار میوه به سرعت فروش نمی‌رود و به همین دلیل مجبوریم به زیر قیمت هم بفروشیم.

مردم راضی‌ هستند

یکی دیگر از فروشندگان نیز معتقد است که مردم از حضور آنها در سطح شهر راضی هستند چرا که کالاهای موردنیاز مردم را به صورت بهداشتی تهیه و در اختیار شهروندان می‌گذارند! محسن می‌گوید: من 5 سال است که این شغل را انتخاب کردم و امروز می‌بینم که مردم بیشتری از ما خرید می‌کنند و نشان می‌دهد در این مدت این نوع از فروش توانسته رضایت مردم را جلب کند.

وی بیان می‌کند: البته ما در «اتوبان کارگر» مغازه داریم اما برای جذب مشتری بیشتر یکی از برادرانم در مغازه و من و یکی دیگر از برادرانم با وانت کار می‌کنیم. البته قیمت فروش مان متفاوت است و در میوه بین 2 تا 3 هزار تومان ارزان‌تر می‌فروشیم اما طبیعتاً در مغازه مردم خودشان سوا می‌کنند و راحت‌تر هستند.

وانت بارها صداقت ندارند

چندسال پیش برای خرید کالاهایم بیشتر از وانت بارها خرید می‌کردم اما وقتی که تعداد وانت‌بارها افزایش یافت، صداقت آنها هم کمرنگ شد؛ این‌ها را یکی از شهروندان اهوازی می‌گوید و ادامه می‌دهد: وانت بارها معمولا قیمت‌های ارزان روی تابلو می‌نویسند اما وقتی بخواهیم از آنها خرید کنیم با قیمت دیگری مواجه می‌شویم. البته من متوجه شدم قیمت اکثر کالاهایشان ارزان‌تر از قیمت بازار یا سوپرمیوه‌ها نیست بلکه از نظر روانی توانسته‌اند مردم را برای خرید قانع کنند.

یکی دیگر از شهروندان نیز می‌گوید: وانت بارها در همه نقاط شهر فعالیت می‌کنند و فقط برای مردم دردسر ایجاده کرده‌اند. خودم در خیابان 22 بهمن برای تصادف نکردن با وانت بارها مجبور شدم با جدول برخورد کنم و فقط به ماشینم آسیب رسید اما عامل اصلی برخوردم تجمع همین وانت بارها بود.

محمد امینی می‌افزاید: شهرداری یا باید اجازه تجمع به آنها در مسیرهای اصلی را ندهد یا جایی برای آنها تعیین کند که مشکلات جانبی برای مردم ایجاد نشود.

تکمیل شبکه توزیع و فروش

این حق شهروندان است که جنس مورد نیاز خود را از هرکس و به هرنحوی که بخواهند تهیه کنند، این‌ها اظهار نظر یک کارشناس فروش است که می‎‌گوید: البته این خواسته مردم نباید موجب ضایع شدن حق بخش دیگری از مردم شود و به همین دلیل باید فعالیت وانت بارها ساماندهی شود.

احمد سالمی می‌افزاید: در نقاطی از شهر اهواز مانند ورودی‌های شهر به ویژه از طریق جاده ملاثانی اهواز، بلوار کارگر، دروازه وجاده کوت عبدالله ما شاهد تجمع وانت بارها هستیم و در این اوضاع بد اقتصادی و بیکاری طبیعی است که مردم به این کار روی آورند اما سوال اساسی این است که آیا همه این افراد از نظر مالی در سطح مناسبی نیستند؟

وی بیان می‌کند: براساس برخی از بررسی‌های میدانی متوجه شدم که بخش زیادی از وانت بارها از نظر اقتصادی وضعیت خوبی دارند و برای سود بیشتر به این نوع فروش روی آورده‌اند؛ پس شهرداری باید نقاطی را در شهر در نظر بگیرد که هم برای مردم مشکلاتی مانند ترافیک ایجاد نشود و هم بتواند با یک ساز و کار منطقی از آنها عوارض دریافت کند.

این کارشناس فروش عنوان می‌کند: ما باید بگذاریم که مردم برای خرید کالای مورد نیاز خود حق انتخاب داشته باشند و با یک اختلاف قیمت منطقی بتوانند از بازار روز، مغازه‌ها و وانت بارها جنس خود را تهیه کنند اما در این زمینه باید معایب و مزایای هر نوع خرید و فروش را به مردم اطلاع دهیم تا با فرهنگ سازی صحیح جلوی هدررفت منابع مالی خانواده‌ها را بگیریم.

او معتقد است که مردم به دلیل قیمت پایین کالاها از وانت بارها جنس مورد نیازشان را تهیه می‌کنند اما می‌گوید: در سال‌های اول اوج گرفتن فروش کالا با وانت بار معمولاً اجناس در کیسه‌های 4 کیلویی فروش می‌رفت اما رفته رفته این کیسه‌ها کوچک‌تر شده و حالا با کیسه‌های یک و نیم کیلیویی جنس مورد نیاز مردم را می‌فروشند اما شهروندان از نظر روانی هنوز گمان می‌کنند که این کیسه‌ها 4 کیلویی هستند و می‌خرند!

همه مسؤولان ارشد باید ورود کنند

معاون خدمات شهری شهردار اهواز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: بحث جمع آوری و ساماندهی وانت بارهای سطح شهر اهواز تقریباً روزانه پیگیری می‌شود اما به دلایل مختلف از جمله عدم همکاری وانت بارها این موضوع به نتیجه نمی‌رسد.

علیرضا عالیپور بیان می‌کند: در گذشته عملیات جمع آوری بانت وارها از منطقه دروازه با حضور نیروهای انتظامی، دادستانی و شهرداری انجام شد اما باز هم به دلایلی مانند درگیری این موضوع نتیجه بخش نبود.

وی می‌افزاید: این موضوع باید از طریق همه مسؤولان ارشد پیگیری شود تا با در نظر گرفتن نیروهای ویژه جمع آوری این موضوع نتیجه دهد. متأسفانه در مناطقی مانند پردیس و اتوبان کارگر یک زمین خالی و تسطیح شده در اختیار وانت بارها قرار گرفت اما باز هم شاهد بازگشت آنها به وسط خیابان هستیم.

تجمع وانت بارها در مناطق مختلف به ویژه در ورودی‌های شهر اهواز سبب ایجاد نمایی نه چندان جالب شده و هرچند وقت یک بار شاهد بروز حوادث مختلف رانندگی به دلیل قرار گرفتن آنها در سطح خیابان‌ها هستیم. این موضوع باید از طریق شورای تأمین فرمانداری اهواز پیگیری شود تا با ایجاد هماهنگی بین دادستان، نیروی انتظامی و شهرداری شهر را از این بی نظمی خارج کنند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار