تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۲
کد خبر: ۱۷۸۲۳۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سیلاب، دبی کارون را در اهواز پنج برابر کرد
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق گفت: دبی کارون در مقطع اهواز به دلیل سیلابی شدن وضعیت این رودخانه، به یک هزار و 257 مترمکعب بر ثانیه رسیده، در حالی که دبی متوسط در شرایط نرمال 250 تا 300 مترمکعب بر ثانیه است.
سیلاب، دبی کارون را در اهواز پنج برابر کرد
  حمیدرضا لشکری با اشاره به شرایط سیلابی رودخانه های خوزستان بر اثر بارش های اخیر، بیان کرد:رودخانه های خوزستان در چند سال گذشته در خشکسالی شدید بوده و با این سیلاب امکان خودپالایی رودخانه ها فراهم شده است.
وی افزود: در اهواز مشکلی از بابت افزایش دبی و جریان رودخانه کارون وجود ندارد و این رودخانه در مقطع اهواز توان عبور دبی تا 2 هزار مترمکعب بر ثانیه را نیز دارد.
در پی سیلاب اخیر، آب کارون در مقطع اهواز بالا آمده و بخشی از جاده های ساحلی را فراگرفته است. این افزایش در مقایسه با سال های خشکسالی اخیر ، شرایط متفاوتی ایجاد کرده است.
لشکری در ادامه گفت: ورودی سد دز نیز در روز چهارشنبه یک هزار و 304 مترمکعب بر ثانیه و خروجی آن 256 مترمکعب برثانیه است که کاهش دبی با هدف تعادل بخشی جریان رودخانه دز به دلیل 2 رودخانه فصلی (دو کوهه و کهنک) است.
وی اضافه کرد: دبی دز امروز در مقطع دزفول 274 مترمکعب بر ثانیه، در ایستگاه حرمله یک هزار و 200 مترمکعب بر ثانیه (به دلیل روان آب های بالارود و کهنک) و در بامدژ 989 مترمکعب بر ثانیه است.
لشکری با اشاره به شرایط سیلابی کرخه نیز گفت: ورودی آب به سد کرخه در روز چهارشنبه یک هزار و 793 مترمکعب بر ثانیه و خروجی از سد تنظیمی کرخه 291 مترمکعب بر ثانیه است که کاهش دبی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به مناطق پایین دست است.
وی ادامه داد: دبی کرخه در حمیدیه 374 مترمکعب بر ثانیه، در رودخانه میسان 208 مترمکعب بر ثانیه و در هوفل 200 مترمکعب بر ثانیه است.
معاون سازمان آب و برق خوزستان همچنین با اشاره به 6 شهرستان که در نتیجه سیلاب دز و کرخه دچار مشکل شده اند، بیان کرد:بیشتر مشکلات در این مناطق به دلیل شکسته شدن سیل بندها اتفاق افتاده است.
به گفته وی، کشاورزان در تابستان سیل بندها را برای برداشت آب از رودخانه می شکنند و یا لوله هایی روی آن قرار می دهند.
بارش های سنگین اخیر و رها شدن آب سدهای دز و کرخه، موجب سیلابی شدن رودخانه های دز و کرخه شده است. سیلاب برخی روستاهای حاشیه 2 رودخانه دز و کرخه را در 6 شهرستان دزفول، شوش، شوشتر، اهواز، دشت آزادگان و هویزه تهدید می کند.
در روزهای اخیر شکسته شدن سیل بند در روستای سمومیه و شهر رفیع از توابع شهرستان هویزه و روستای آلبوعفری از شهرستان دشت آزادگان مشکل ساز شده بود.
آبدهی کارون در پارسال نسبت به آمار بلندمدت 65 درصد کاهش داشت به طوری که در تابستان، مردم آبادان و خرمشهر بارها نسبت به شور شدن آب شرب، تجمعات اعتراضی برگزار کردند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار