تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۶
کد خبر: ۱۸۰۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وعده بهبود کیفیت آب خروجی سد گتوند
معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو گفت: از روزهای آینده با مدل مهندسی تعریف شده‌ای که برای دریاچه سد گتوند پیش‌بینی شده، کیفیت آب خروجی متناسب با بهره‌برداری‌های پائین دست قابل کنترل است.

به گزارش فارس، محمدرضا عطارزاده در بازدید از کارگاه سد و نیروگاه گتوند علیا گفت: سد گتوندعلیا به دلیل بزرگی و عظمتی که دارد، با مسائل و پیچیدگی‌های خاصی مواجه است که متخصصان ما با توان بسیار بالایی موفق شدند با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان داخلی و خارجی این مسائل را کنترل و به خوبی مدیریت کنند.

وی با اشاره به مراحل مختلف آبگیری این سد بزرگ که نقش موثری در مباحث آبی کشور به ویژه در دشت خوزستان ایفا خواهد کرد، افزود: با انجام مراحل مختلف آبگیری سد گتوند به ویژه مرحله سوم که در سال جاری صورت گرفت، تمام فعل و انفعالات کیفیت آب در این منطقه به صورت دقیق مطالعه شده و مسئولان سد با مدیریت و مهندسی موثر خود توانستند بدون هیچ بحرانی موضوع آبگیری را تا مرحله بهره‌برداری از نیروگاه به انجام برسانند.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه مقطع نهایی و تکمیلی آبگیری این طرح بزرگ پیشروست، یادآور شد: با غیرت و تخصصی که در دست اندرکاران سد گتوندعلیا وجود دارد و با بهره‌مندی از تجربه‌های مختلف‌، بدون ایجاد هیچگونه مشکلی در سازند گچساران و به ویژه در کیفیت آب پائین دست این طرح؛ عملیات اجرایی در حال حاضر به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

عطارزاده در ادامه اظهار امیدواری کرد که با آماده شدن سد گتوند برای بهره‌برداری کامل؛ رسانه‌ها و کارشناسانی که با دغدغه‌های بسیار فراوان این موضوع را دنبال می‌کردند با تکمیل اطلاعات خود، بتوانند واقعیت‌ها را به مردم منعکس کنند.

وی تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم تا با ایجاد پشتوانه‌ای قوی برای متخصصان داخلی که به صورت شبانه‌روزی زحمت می‌کشند، زمینه‌ای فراهم کنیم که بدون هیچگونه بحرانی و با پذیرش ریسک‌های بزرگ، کارهای بزرگ را به ثمر برسانند و در دنیا برای کشور ایران افتخار آفرینی کنند.

معاون وزیر نیرو با اشاره به کیفیت آب دریاچه سد گتوند و اخبار منتشر شده در این رابطه گفت: یکی از موارد پیچیده در دریاچه سد گتوند، وجود یک سازند نمکی است که همزمان با آبگیری سد، فعل و انفعالاتی را نشان داد، اما با کار مهندسی که در مراحل مختلف آبگیری انجام شد و با روش پوشش رسی که یکی از ابتکارات متخصصان ما بود؛ توانستیم انحلال نمک را کنترل و سطح عظیمی از آب را با عمق 80 متر با دقت پایش کنیم.

عطارزاده از بهره‌برداری واحدهای اول و دوم نیروگاه گتوند در روز سوم خرداد با حضور رئیس جمهوری خبر داد و افزود: متخصصان ما امروز افتخار دیگری را برای ملت آفریدند و توانستند در صحنه سازندگی کشور نیز نقش آفرینی کنند. به پاس همت و تلاش چندین ساله این عزیزان که ادامه دهنده راه شهدای مهندسی رزمی بودند، روز سوم خرداد (روز آزاد سازی خرمشهر) بهره‌برداری رسمی از سد و دو واحد نیروگاه برق آبی گتوندعلیا آغاز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این نوید را به مردم عزیزمان به ویژه مردم خوزستان می‌دهیم که از روزهای آینده با مدل مهندسی تعریف شده‌ای که برای دریاچه سد گتوند پیش‌بینی شده، کیفیت آب خروجی متناسب با بهره‌برداری‌های پائین دست قابل کنترل است.

عطارزاده افزود: با امکانات موجود می‌توانیم آب سدگتوند را با کیفیت مورد نظر تحویل دهیم و امیدواریم بتوانیم یکی از گواراترین آب‌ها را به مردم عزیز خوزستان تقدیم کنیم.

سد خاکی با هسته رسی گتوندعلیا با 182 متر ارتفاع، بلندترین سد خاکی کشور است که دومین مخزن آبی ایران (پس از سدکرخه) محسوب می‌شود. این سد پس از آبگیری نهایی، دریاچه‌ای به حجم 4.5 میلیارد متر مکعب خواهد داشت. نیروگاه برق آبی گتوند علیا نیز با بیشترین میزان تولید برق در میان نیروگاه برق آبی کشور دارای چهار واحد 250 مگاواتی در فاز اول و چهار واحد دیگر در فاز دوم است که سالانه به طور متوسط 4 هزار و250 میلیون کیلو وات ساعت برق پاک تولید می‌کند.

از اواخر سال گذشته و در آستانه مرحله سوم آبگیری این سد، شوری رودخانه کارون افزایش یافت و کیفیت آب این رودخانه افت کرد که اعتراض کشاورزان خوزستانی را به دنبال داشت.

:
:
:
آخرین اخبار