تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۱۸۰۴۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
20 صیاد متخلف در هورالعظیم دستگیر شدند
 فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان نسبت به روند افزایشی تخلفات صید در آب های استان هشدار داد و گفت: در عملیات یک ماهه پاکسازی تالاب هورالعظیم 20 صیاد متخلف دستگیر و 26 دستگاه «الکتروشوکر» توقیف شدند.
حسن آقا شیرمحمدی  با تاکید بر لزوم جلوگیری از روش های ممنوعه صید به ویژه در فصل «صید ممنوع» اظهار داشت: بر همین اساس یگان حفاظت محیط زیست با همکاری مرزبانی، پایش تالاب هورالعظیم را از ابتدای اسفند ماه انجام داده است.
وی فصل ممنوع صید را اسفند تا اردیبهشت هر سال عنوان کرد و افزود: در یک ماه گذشته حوضچه های شماره 3 و 4 و بخش زیادی از حوضچه شماره 2 هورالعظیم با گشت های مشترک آبی محیط زیست و مرزبانی بازرسی شده و با هر نوع ادوات صید و صیادی اعم از تور دستی، تور ثابت، قلاب و روش های ممنوعه (صید با برق) مقابله شده است.
شیرمحمدی با اشاره به دستگیری 20 صیاد متخلف، اضافه کرد: در این پایش ها 21 قایق صیادی و متعلقات آنها، 51 دستگاه لوازم صید ممنوع شامل 26 دستگاه الکتروشوکر و 25 دستگاه ژنراتور (مولد برق) کشف و ضبط شده که به مراجع قضایی ارجاع شده است.
به گفته وی برخورد با تخلفات صید در رودخانه ها و تالاب های خوزستان و عملیات پاکسازی رودخانه های کارون، دز و کرخه نیز آغاز شده است.
وی همچنین گفت: با توجه به شرایط اقتصادی، از سوی دیگر درآمد بالای صید در هورالعظیم و صادرات ماهی، صیادی و تخلفات مربوط به آن روند افزایشی داشته است.
شیرمحمدی با بیان اینکه یگان حفاظت محیط زیست با همه بضاعت، تلاش خود را برای جلوگیری از تخلفات می کند، گفت: با وجود جدیت و پیگیری اما بدون فرهنگسازی و همکاری و مشارکت مردم در حفظ محیط زیست و گونه های باارزش گیاهی و جانوری نمی توانیم موفق باشیم.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر سازمان حفاظت محیط زیست با محدودیت هایی در زمینه نیرو و امکانات روبه روست، چنانکه برای حفاظت از مناطق حفاظت شده باید به ازای هر سه هزار هکتار یک محیط بان داشته باشیم اما در حال حاضر حدود 150 نفر محیط بان در خوزستان مشغول به کار هستند.
شیرمحمدی افزود: امکانات پایش برای جلوگیری از شکار و صید، به ویژه امکانات خودرویی و موتورسیکلت و پهباد ضعیف است که محیط بان ها را با دشواری در گشت ها و تعقیب متخلفان مواجه می کند.
هورالعظیم، یکی از بزرگترین تالاب های کشور است که در جنوب غربی کشور در مرز ایران و عراق قرار دارد.
سهم ایران یک سوم از این تالاب به مساحت بیش از یکصد هزار هکتار است. این تالاب یکی از زیستگاه های باارزش از لحاظ تنوع زیستی است. اگر چه هورالعظیم در تابستان به دلیل خشکی و عدم تامین حقابه مواجه بود و بارها دچار آتش سوزی شد اما پائیز و زمستان امسال، بعد از سیلاب در رودخانه کرخه بیش از 90 درصد بخش ایرانی این تالاب پرآب شده و صید در آن رونق گرفته است.
هر ساله با توجه به فصل تخم ریزی آبزیان به ویژه گونه های ارزشمند در آستانه فرارسیدن فصل بهار، ممنوعیت صید از ابتدای اسفند تا پایان اردیبهشت اعلام می شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار