تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۱۸۱۸۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
موردی‌ازابتلا به "وبا" درخوزستان مشاهده‌نشده
خوزنیوز: كارشناس بيماري‌هاي منتقله از آب و غذا مركز بهداشت خوزستان گفت: در سال جاري هيچ موردي از ابتلا به وبا در استان مشاهده نشده است، با اين وجود اقدامات لازم براي پيشگيري از اين بيماري همچنان در حال انجام است.

همايون اميري در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: بيماري‌هايي كه از طريق آب و غذا به انسان منتقل مي‌شوند معمولا به دليل وجود باكتري‌ها، ويروس‌ها و انگل‌ها در مواد غذايي و آب بروز مي‌كنند.
وي افزود: "وبا"، "شيگلوز" يا اسهال خوني، آميلوز و همچنين مسموميت‌هاي غذايي مهمترين بيماري‌هايي هستند كه ممكن است به دليل مصرف آب يا غذاي آلوده به انسان منتقل شوند.
اميري تصريح كرد: با وجود اينكه در سال جاري تاكنون هيچ موردي از ابتلا به وبا در استان مشاهده نشده، ولي براي پيشگيري از ابتلا به اين بيماري اقدامات پيشگيرانه در استان در حال انجام است. براي مبارزه با اين بيماري‌ها دو پيك زماني تعيين شده است و در حال حاضر در پيك نخست قرار داريم.
كارشناس بيماري‌هاي منتقله از آب و غذا مركز بهداشت خوزستان خاطرنشان كرد: آموزش، مهمترين اقدامي است كه براي مقابله با اين بيماري‌ها انجام مي‌شود؛ به همين منظور كارگاه‌هايي آموزشي در مراكز بهداشتي موجود در شهرستان‌ها برگزار شد و افراد شاغل در اين مراكز با نحوه صحيح پيشگيري از اين بيماري‌ها آشنا شدند. پس از آموزش در سطح جامعه ارائه مي‌شود و با توزيع بروشورهاي آموزشي و نصب بنر در سطح شهر، نكات بهداشتي به شهروندان ارائه مي‌شود.
وي ادامه داد:كنترل مواد غذايي در مرحله توزيع و نظارت بر اماكن عرضه مواد غذايي و همچنين كنترل كيفي آب و كلرسنجي آب آشاميدني از ديگر اقداماتي است كه براي مقابله با بيماري‌ وبا در حال انجام است.
اميري گفت: شايع‌ترين بيماري ناشي از مصرف آب و غذاي آلوده، اسهال است كه معمولا به دليل وجود ويروس‌ها و باكتري‌هايي مانند "شيگلا" و آميب‌ها در فرد ايجاد مي‌شود. بيماري‌هاي منتقله از آب و غذا در كودكان كمتر از پنج سال و افرادي كه به بيماري‌هاي مزمن مبتلا هستند ممكن است مشكلات زيادي ايجاد كنند. كاهش آب و املاح بدن در صورتي كه شديد باشد حتي ممكن است موجب مرگ شود.
كارشناس بيماري‌هاي منتقله از آب و غذا مركز بهداشت خوزستان افزود: در حال حاضر كنترل لازم در زمينه پيشگيري از ابتلا به اين بيماري‌ها در همه شهرهاي استان انجام مي‌شود و در صورتي كه فردي با علائمي مانند اسهال به مراكز بهداشت مراجعه كند، آزمايش‌هاي تشخيصي بر روي او انجام مي‌شود.
:
:
:
آخرین اخبار