تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۱۸۲۱۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جریان ورودی آب به خوزستان تثبیت شده است
 مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به تداوم کاهش خروجی از سدهای استان گفت: هم اکنون تمامی جریان های ورودی آب به خوزستان تثبیت شده است، همچنین سدهای استان حجم کنترل سیلاب ناگهانی و یا حاصل از تغییر شرایط را دارا هستند.
 
داریوش بهارلویی اظهار داشت: با توجه به عدم بارش های موثر طی روزهای آینده همچنان روند کاهش خروجی از سدهای استان ادامه دارد.
وی افزود: با توقف و فاصله گرفتن از سیستم های بارشی، میزان ورودی آب به استان کاهش مناسبی داشته، هر چند این کاهش در تمامی سدها و حوضه های آبریز استان یکسان نیست.
بهارلویی اضافه کرد: با توجه به سیاست بهره برداری منابع آبی که تعدیل هرچه بیشتر سیلاب دشت‌ها را مد نظر قرار داده است همه روزه متناسب با شرایط ، سعی شده که از خروجی سدها به شکل منطقی کاسته شده و آب در رودخانه ها به مجاری طبیعی خود برگشته و امکان تخلیه هرچه سریعتر سیلاب دشت‌ها فراهم شود.
وی ادامه داد: طی روزهای گذشته آب عبوری در شهر اهواز نزدیک به 700 مترمکعب برثانیه تعدیل شده که در نتیجه همین سیاست های بهره برداری است و انتظار می رود که در روزهای آینده این روند شدت بیشتری گرفته و حالت نرمال و عادی شهر برقرار شود.
بهارلویی همچنین گفت: طی 24 ساعته گذشته به طور متوسط 200 مترمکعب بر ثانیه از خروجی سد گتوند علیا و همین میزان از خروجی سد دز کم شده و مجموع خروجی کارون بزرگ را به یک هزار و 400 مترمکعب بر ثانیه رسانده که بدون شک اثر کاهنده و موثر آن در مقاطع مختلف رودخانه از جمله شهر اهواز دیده خواهد شد.
به گفته وی در حوضه کرخه نیز 100 مترمکعب از خروجی کاسته شده است.
مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در ادامه گفت: امروز ورودی به سد گتوند علیا 850 مترمکعب برثانیه و خروجی آن 700 مترمکعب برثانیه است.
وی افزود: سد دز نیز 850 مترمکعب برثانیه ورودی و 700 مترمکعب برثانیه خروجی دارد همچنین ورودی سد کرخه یک هزار و 100 و خروجی آن یک هزار و 200 مترمکعب بر ثانیه است.
در فروردین امسال خروجی سد دز به بیش از سه هزار مترمکعب و سد کرخه به 2 هزار مترمکعب بر ثانیه نیز افزایش یافته بود. دبی کارون در مقطع اهواز نیز تا بیش از سه هزار و 200 مترمکعب برثانیه افزایش داشت.
اول اردیبهشت ماه، ورودی و خروجی سد کرخه یک هزار و 306 مترمکعب درثانیه، ورودی سد دز یک هزار و 447 و خروجی آن یک هزار و 100 مترمکعب درثانیه و سد گتوند علیا نیز یک هزار و 246 مترمکعب درثانیه ورودی و یک هزار و 64 مترمکعب درثانیه خروجی داشته است.
طغیان رودخانه های دز، کارون و کرخه باعث آبگرفتگی نزدیک به 200 روستا در خوزستان شد. به گفته وزیر کشور 400 هزار نفر درخوزستان در معرض سیلاب امسال قرار گرفته بودند.
اگر چه سیلاب در برخی شهرستان ها فروکش کرده اما در تعدادی از روستاهای اهواز، شادگان، کارون و حمیدیه آبگرفتگی هنوز ادامه دارد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار