تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۱۸۳۲۳۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان:
مزارع آسیب دیده خوزستان مشمول پرداخت خسارت بلاعوض هستند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: تمامی ۱۹۷ هزار هکتار مزارع کشاورزی آسیب دیده از سیل امسال و سال گذشته استان خوزستان مشمول پرداخت خسارت‌ بلاعوض دولت هستند.

کیخسرو چنگلوایی روز شنبه در حاشیه کارگروه استانی برآورد تعیین خسارت و تخصیص منابع سیل اخیر در بخش کشاورزی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهارداشت: سیل در استان خوزستان به زمین‌های کشاورزی گندم، جو، کلزا، چغندر، سبزی و صیفی خسارت زد که بیشترین آسیب‌ها متوجه مزارع گندم استان بوده است.

به گفته وی بخشی از محصول گندم استان در مساحتی بالغ بر ۱۶۰ هزار هکتار  به دلیل  سیل از بین رفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با تاکید بر اینکه همه مزارع کشاورزی مشمول پرداخت خسارات بلاعوض هستند، بیان داشت: کشاورزان اطمینان داشته باشند که خسارات همه مزارع، دام و طیوری که بیمه نبودند نیز طبق برآوردهای انجام شده پرداخت خواهند کرد.

*اختصاص تسهیلات ارزان قیمت

چنگلوایی ادامه داد: همچنین برای ارائه تسهیلات بانکی ارزان قیمت به کشاورزان نیز برنامه ریزی و هماهنگی دقیقی بین شهرستان ها و کارگروه تخصیص منابع استان صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه دولت برای ارائه خسارت‌های بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت، مصوبات بسیار خوبی را گذرانده است، افزود: انجام فرآیندهای لازم در این خصوص تسریع پیدا کرده اند و با جدیت پرداختی ها در حال پیگیری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان خاطرنشان کرد: جلسات کارگروه تخصیص خسارت به کشاورزان تا پرداخت کامل و تعیین تکلیف پرونده کشاورزان با حضور فرمانداران شهرستان های آسیب دیده ادامه خواهد داشت.

*مزارع آسیب دیده برای کشت تابستانه آماده می‌شوند

چنگلوایی همچنین در بخش دیگری از این گفت وگو با اشاره به آماده سازی زمین‌های کشاورزی آسیب دیده برای کشت تابستانه، بیان داشت: دستگاه‌هایی که با ابلاغ استاندار مأمور مرمت و بازسازی زمین‌ها شده اند همچنان در حال پیشروی و خالی کردن آب از سطح مزارع هستند.

به گفته وی برای انجام این امر سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان اعتبارات خوبی از محل منابع استانی در اختیار جهاد کشاورزی قرار داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی یادآور شد: در صورت رفع آبگرفتگی برخی از زمین‌ها امکان برداشت محصولات کشاورزی هنوز وجود دارد ولی این امر مستلزم سرعت عمل بیشتر دستگاه‌هایی است که به این کار مامور شده اند.

بر اساس این گزارش، بر اساس مصوبه دولت، مبلغ ۹ هزار و ۲۶۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ماده ۱۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی برای جبران خسارت بخش‌های کشاورزی خسارت دیده ناشی از سیل به استان خوزستان ابلاغ شد که در همین راستا کشاورزان خوزستانی بابت هر هکتار زراعت دیم تا سقف ۲۰ میلیون ریال و هر هکتار زراعت آبی و باغی نیز ۵۰ میلیون ریال خسارت دریافت می‌کنند.

همچنین برای هر رأس دام سبک پنج میلیون ریال، دام سنگین ۳۰ میلیون ریال و بابت هر واحد مرغداری تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال خسارت بلاعوض پرداخت می‌شود.

پیش از این، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان از آغاز اولین مرحله پرداختی ها به کشاورزان از هفته جاری خبر داد.

برآورد خسارت ناشی از سیل خوزستان همچنان ادامه دارد و تاکنون بیش از ۱۵۳ هزار میلیارد ریال میزان خسارت به مردم و بخش‌های زیربنایی خوزستان برآورد شده که بخش عمده‌ای از آن (بالغ بر ۷۷ هزار و ۲۶۸ میلیارد ریال) مربوط به بخش کشاورزی است.

طغیان رودخانه‌های دز، کارون و کرخه و رهاسازی آب از سد کرخه و دز به دلیل بارش شدید باران فروردین ماه ۹۸ در خوزستان و بالا دست، باعث جاری شدن سیلاب در برخی مناطق خوزستان شد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار