تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۱۸۴۴۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مجموعه ورزشی غدیر و ظرفیتی که استفاده نمی‌شود
کمبود سرانه ورزشی و تفریحی در استان خوزستان و کلانشهر اهواز یکی از مشکلات جدی شهروندان است در حالی که ظرفیت‌های نیمه آماده‌ای چون مجموعه ورزشی غدیر اهواز مدنظر مسؤولان جهت توسعه فضای تفریحی و ورزشی نیست.
  این روزها یکی از موضوعاتی که ورد زبان شهروندان اهوازی و شاید اغلب مردم خوزستان است، کمبود فضاهای تفریحی ورزشی است که البته در اصطلاح علمی‌تر به کمبود سرانه ورزشی و فضای تفریحی شناخته می‌شود.

اغلب مردم خوزستان سهم‌شان از روزهای سال حداقل 8 ماه گرما، چندین مرتبه بروز گرد و خاک، 300 روزآلودگی صنعتی در هوا و به‌صورت مقطعی تقابل با حوادث طبیعی مانند سیل است. با وجود ظرفیت‌های بسیار زیادی که در همه حوزه‌ها در خوزستان و اهواز وجود دارد، شاید سوءمدیریت‌ها، بی‌برنامگی‌ها و بی‌کفایتی‌ها باعث شده این ظرفیت‌ها دیده نشده و نهایتاً با نارضایتی مردم استان و به‌ویژه اهواز در موضوع فضاهای تفریحی ورزشی هستیم.

نکته قابل توجهی که در سال‌های اخیر در میان عموم مردم مطرح می‌شود، قیاس کلانشهری چون اهواز با شهری چون «دبی» است زیرا از نظر اقلیمی و آب و هوایی شرایط مشابهی دارند و با وجود تفاوت‌های فاحش در بودجه و هزینه، انتظار می‌رود طرح‌های تفریحی ورزشی در حد توان در اهواز از شهری مثل دبی الهام گرفته شود.

با نگاهی اجمالی به فضاهای تفریحی شهر اهواز، شاید غالب ظرفیت شهر را در پارک‌های ساحلی ببینیم و همواره پاسخ به این پرسش که مکان‌های تفریحی شهر اهواز کجا هستند، کار بسیار سختی بوده است.

فضاهای قابل سرمایه‌گذاری...

 بررسی فضاهای نیمه آماده و قابل سرمایه‌گذاری در شهر اهواز برای ایجاد فضاهای تفریحی ورزشی، ما را به محل استادیوم غدیر می‌برد. جایی که 44 هکتار مساحت زمین آن هم در موقعیتی مناسب از نظر ترافیکی، با زیرساختی نیمه آماده و مهیا بودن سرمایه‌گذار، علامت سؤال بزرگی را در ذهن شهروندان ایجاد می‌کند که دلیل نادیده گرفتن این مجموعه چیست. مجموعه‌ای که بنا به دلایل کاملا منطقی می‌تواند به یک قطب تفریحی ورزشی به‌ویژه در بحث ورزش قهرمانی در کلانشهر اهواز تبدیل شود.

از منظر ورزش قهرمانی نیز متأسفانه به فضای زمین فوتبال استادیوم غدیر بسنده شده و تلاشی برای توسعه فضاهای ورزشی و استفاده بهینه از زمین‌های این مجموعه نشده است؛ حال آنکه اگر این روزها سری به استادیوم پیر تختی بزنید با انبوه ورزشکاران رشته‌های مختلف مواجه هستیم که با کمبود فضای ورزشی روبه‌رو هستند.

می‌توانیم غدیر را برای میزبانی‌های بزرگ آماده کنیم اگر...

یکی از مدیران ورزشی خوزستان در این باره می‌گوید: با توجه به امکانات، زیرساخت و فضایی که مجموعه غدیر دارد و همچنین مساحت مناسب آن، قابلیت این را دارد که تبدیل به یک مجموعه کامل ورزشی شود و حتی در کنارش یک مجموعه آکادمی قرار بگیرد تا در نهایت امر بتواند میزبانی رویدادهای بزرگ ورزشی و المپیادها را در سطح ملی و حتی بین‌المللی به عهده بگیرد.

هدایت یزد می‌افزاید: از سوی دیگر ظرفیت‌های این مجموعه می‌تواند برای عموم جامعه استفاده شود و با توجه به اینکه در استان خوزستان و به ویژه در شهر اهواز با کمبود فضای تفریحی و ورزشی مواجه هستیم، چنین مجموعه ای نیاز جامعه هدف عمومی یا ورزش همگانی است و دستگاه‌های اجرایی مربوطه می‌توانند به دید انجام مسؤولیت اجتماعی نیز به بهبود شرایط این مجموعه و بهره‌برداری‌های بهتر از آن بپردازند.

یزدی که سابقه چندین سال مدیریت ورزشی را در استان خوزستان دارا است، عنوان کرد: این عدم رسیدگی‌ها و ندیدن چنین فرصت‌هایی شاید به دلیل عمر کوتاه مدیران ورزشی ما باشد که به‌دنبال مسائل زود بازده هستند و می‌طلبد که تمامی دستگاه‌ها به کمک بیایند و این مجموعه احیا شود چرا که چنین مجموعه‌ای نیاز کلانشهر اهواز است.

به شدت نیازمند فضای تفریحی و ورزشی هستیم

مسؤول کمیته ورزش کمیسیون فرهنگی شورای شهر اهواز نیز در این باره اظهار می‌کند: ما در اهواز در همه زمینه ها کمبود داریم و مجموعه‌های فرهنگی ورزشی از آن دسته مواردی است که متاسفانه مردم ما از آن محروم هستند. متولی اصلی ورزش در استان اداره ورزش و جوانان است اما در این زمینه اقدام چشم‌گیری انجام نشده است.

محمدرضا ایزدی می‌افزاید: شهرداری اهواز این توانایی را دارد که کمک کند فضایی چون مجموعه ورزشی غدیر را در تمام رشته‌ها و امکانات و تجهیزات را تجهیز کنند که حضور سرمایه‌گذار و پیمانکار فعلی که مشتاق کار کردن هم هست، در این پروژه یک امتیاز محسوی می‌شود اما مایه تأسف است که از این فرصت استفاده نمی‌شود.

او معتقد است اگر سالیانه 700 میلیارد تومان حق آلایندگی اهواز به شهرداری داده شود، شهرداری در خصوص ایجاد امکانات رفاهی ورزشی فرهنگی و سایر موضوعات می‌تواند با قدرت مضاعف کار کند.

وی ادامه می‌دهد: این حق آلایندگی در مجلس تصویب شده و قانون است که باید به شهرداری پرداخت شود اما متاسفانه این حق مردم پرداخت نمی‌شود.

عضو شورای شهر اهواز عنوان می‌کند: مجموعه ورزشی غدیر هم می‌تواند برای استفاده مردم منطقه کیانشهر مد نظر باشد و هم در درجه بالاتر به یک مرکز تفریحی ورزشی برای کلانشهر اهواز تبدیل شود.

فرصتی که دیده نمی‌شود

سخن کارشناسان در کنار مطالبات به حق مردم در حوزه سرانه تفریحی و ورزشی در استان خوزستان و کلانشهر اهواز، گواه این موضوع است که باید چاره‌ای اساسی برای این دغدغه اندیشید. شاید بهترین و بهینه‌ترین راه ممکن، استفاده از ظرفیت‌های موجود است.

استادیوم و مجموعه ورزشی غدیر اهواز یک ظرفیت ایده‌آل برای سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری در جهت رفاه مردم و ورزشکاران اهوازی و خوزستانی است. آن‌طور که گفته شده این مجموعه طرح‌های بسیار خوبی در این جهت دارد اما بروکراسی اداری و فشارهای وزارت‌نشینان باعث شده این طرح‌ها به مرحله عمل نرسند.

با نگاهی دقیق و کارشناسی می‌توان دریافت کمبود سرانه ورزشی در استان، حتی به قیمت کوچ کردن ورزشکاران خوزستانی به استان‌های دیگر هم تمام می‌شود و این پرداختن به توسعه فضاهای ورزشی در جلوگیری از این مهاجرت منفی نیز مؤثر است.

به‌هرحال باید دید مسؤولان استان خوزستان اعم از استانداری، اداره کل ورزش و جوانان، نمایندگان اهواز در مجلس و مسؤولان شهر اهواز اراده‌ای بر توسعه فضاهای تفریحی ورزشی و استفاده از ظرفیت فوق‌العاده مجموعه‌ای چون مجموعه ورزشی غدیر دارند یا همچنان باید با ناامیدی شاهد عدم استقبال سرمایه‌گذاران و دلسردی شهروندان از بهبود و گسترش فضاهای تفریحی و ورزشی باشیم.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار