تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۱۸۵۲۴۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بلاتکلیفی در تاریخ آغاز لیگ برتر و کار سخت تیم‌ها برای حفظ آمادگی
در حالی که تیم‌های لیگ برتری روند آماده‌سازی خود را از هفته‌ها پیش آغاز کرده‌اند، نامشخص بودن تاریخ شروع لیگ برتر، کادرفنی تیم‌ها را جهت برنامه‌ریزی دچار سردرگمی کرده است.
 در حالی که چندین سال است برنامه و تقویم مسابقات لیگ برتر از اواخر تیرماه مشخص شده و مسابقات از مردادماه آغاز می‌شوند، امسال شرایط عجیبی در فضای فوتبال ایران به وجود آمده که نظیر آن را تا کنون کم دیده‌ایم.

شرط بزرگ AFC  مبنی بر تأمین استانداردهای لازم در استادیوم‌ها و پافشاری بر این موضوع سبب شده فدراسیون نیز از این موضوع کوتاه نیاید و طبق اعلام رئیس فدراسیون تا زمانی که شرایط لازم در استادیوم‌ها به وجود نیاید، امکان آغاز لیگ وجود ندارد.

با توجه به مشکلات مدیریتی، اعتباری و امکاناتی در بسیاری از استان‌های کشور به‌ویژه در حوزه ورزش، کار تجهیز و تکمیل استادیوم‌ها در برخی شهرها به کندی پیش می‌رود و حتی در برخی نقاط این موضوع جدی گرفته نشده است.

آماده‌سازی تیم‌ها با چاشنی تردید!

در این بین، موضوع بسیار مهمی که وجود دارد بحث اخلالی است که در روند آماده‌سازی تیم‌های لیگ برتری به وجود می‌آید. برگزاری اردوها در این شرایط اقتصادی هزینه‌بر است و تیم‌هایی که با خیال خوش کار آماده‌سازی خود را برای لیگ امسال زود شروع کردند، حالا با چالشی با عنوان آماده نگه داشتن تیم‌شان و برگزاری بازی‌های تدارکاتی مواجه هستند.

این وضعیت برای تیمی مانند فولاد که خیلی زود و به موقع کار آماده‌سازی را آغاز کرده، شاید خیلی مناسب نیست و نکونام مجبور است مدام برنامه آماده‌سازی تیمش را دست‌خوش تغییر کند.

سامی جمالی، مربی بدنساز اهوازی شاهین بوشهر که سابقه کار در تیم‌های فولاد و استقلال خوزستان را نیز در کارنامه دارد، در این باره به خبرنگار فارس گفت: این موضوع قطعا برای هیچ کدام از تیم‌ها خوشایند نیست اما علاوه بر معایب، مزایایی هم دارد. تیم‌هایی مثل تیم خودمان شاهین بوشهر، یا نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان که دیر کار خود را آغاز کرده‌اند، می‌توانند استفاده بهتری از این تأخیر ببرند و علاوه بر تکمیل نفرات، آماده‌سازی خود را تکمیل کنند.

کار جنوبی‌ها سخت‌تر است

وی افزود: تیم‌هایی مثل فولاد نیز که زود و به موقع تمرینات را آغاز کرده‌اند، به شرایط ایده‌آل از نظر بدنی نزدیک شده‌اند و می‌توانند کارهای تاکتیکی را بهتر مرور کنند.

این مربی بدنساز خوزستانی عنوان کرد: یکی از آسیب‌های جدی تأخیر در آغاز لیگ برای تیم‌های خوزستانی و کلا جنوبی است؛ این تیم‌ها مجبورند پس از برگزاری اردوها در آب و هوای گرم و مرطوب تمرین کنند که در این شرایط کمیت و کیفیت تمرینات پایین آمده و چه بسا این تیم‌ها از این موضوع متضرر شوند.

وی ادامه داد: یک مثال هست که می‌گوید اگر تاریخ امتحانات را بدانی می‌توانی برنامه‌ریزی بهتری داشته باشی و نتیجه بهتری نیز بگیری که این مثال دقیقا وضعیت ما برای آغاز لیگ امسال را بیان می‌کند.

جمالی گفت: در این وضعیت شاید بهترین راهکار برای حفظ آمادگی تیم‌ها، برگزاری یک یا دو بازی تدارکاتی در هفته است.

مربیان در تدوین مراحل بدنسازی دچار مشکل می‌شوند

اما امیر پیاهو، مربی بدنسازی خوزستانی که سابقه کسب عنوان در مسابقات دو و میدانی آسیایی را نیز در کارنامه دارد، اظهار کرد: شرایط متفاوتی را برای لیگ امسال تجربه می‌کنیم، با توجه به تأخیر به‌وجود آمده مربیان تیم‌های لیگ برتری کار بسیار سختی برای برنامه‌ریزی صحیح جهت حفظ و بهبود آمادگی بدنی بازیکنان دارند.

وی افزود: این که چه زمانی بازیکن از مراحل وزنه، انتقال، سرعتی و مراحل دیگر بدنسازی عبور کند و چه موقع کار تاکتیکی را به صورت جدی شروع کرده و به اوج برساند، مسئله مهمی است که به یک چالش برای مربیان تبدیل شده است.

پیاهو گفت: هر چقدر هم که بگوییم این تأخیر یک فرصت برای تیم‌ها برای آماده‌سازی بیشتر ایجاد کرده است، باید توجه کنیم قدرت برنامه‌ریزی کادرهای فنی تیم‌ها پایین آمده و این مسئله برای تیم‌های مختلف با شدت و ضعف ایجاد آسیب خواهد کرد.

به‌نظر می‌رسد اگر مربیان و کادرفنی تیم‌های لیگ برتری تدبیری جهت آماده نگه داشتن بازیکنان‌شان از نظر ذهنی و جسمانی نیاندیشند، قطعا در ابتدای لیگ به مشکل خواهند خورد هر چند که در این وضعیت اشکالی متوجه آن‌ها نیست و تقریبا همه جامعه فوتبالی کشور در بلاتکلیفی به سر می‌برند.


مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار