تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۱۸۵۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نامجو در جمع خبرنگاران:
صادرات برق به لبنان با افتتاح نيروگاه گتوند
وزير نيرو گفت: با افتتاح و وارد وارد شدن واحد اول سد گتوند عليا به ميزان 250 مگاوات، ظرفيت برق كشور را به بيش از 65 هزار مگاوات افزايش داد.
 
به گزارش ايسنا، مجيد نامجو در نشست خبري پس از بازديد از سد گتوند در جمع خبرنگاران اظهاركرد: نيروگاه سدآبي گتوند عليا داراي چهار واحد 250 مگاواتي است كه فاز اول اين نيروگاه برق‌آبي تا پايان امسال در مدار توليد قرار خواهد گرفت.
 
وي بيان‌كرد: در اين مرحله كه واحد اول طرح وارد مدار خواهد شد تمام مسائل مربوط به آبگيري با تدبير مهندسان ايراني حل و فصل شده است و اكنون با اطمينان مي‌توانيم بگوييم كه سد گتوند آب را با كيفيت بسيار خوب و فراتر از آن چيزي كه پيش‌بيني مي‌كرديم، به پايين دست هدايت مي‌كند.
 
وزير نيرو با اشاره به اين‌كه واحد دوم اين طرح اوخر هفته جاري وارد مدار خواهد شد، افزود: پيش‌بيني مي‌كنيم با وارد كردن واحدهاي سه و چهار اين نيروگاه و ديگر كارهاي باقيمانده، افتتاح رسمي كل پروژه را در سال‌جاري داشته باشيم. با برنامه‌ريزي كه در صنعت برق انجام شده و مديريت خوب متخصصين داخلي مي‌توان گفت ديگر مشكل برق نخواهيم داشت.
 
نامجو در پاسخ به سوال ايسنا مبني بر كه با افتتاح اين طرح و نيروگاه ميزان صادرات برق افزايش خواهد يافت، تاكيدكرد: در حال حاضر صادرات برق به كشور عراق از مرز 1200 مگاوات گذشته است و اميدواريم با توجه به همكاري‌هاي كشورهاي عراق و سوريه، بتوانيم حداقل 50 مگاوات برق ايران را به لبنان برسانيم.
 
وي گفت: نيروگاه‌هايي كه در عراق وجود دارند هنوز نتوانسته‌اند ظرفيتي گاز مورد نظر را براي احداث نيروگاه‌ها ايجاد كنند. لذا يكي از راهكارهاي عراقي‌ها در اين خصوص مجهز كردن گاز نيروگاه‌ها به‌وسيله ايرانيان است.
 
همچنين محمدرضا عطارزاده، معاون وزير نيرو در امور آب، در كنفرانس مطبوعاتي پس از بازديد از سد گتوند، با قدرداني از رسانه‌ها به خصوص رسانه‌هاي استان در انعكاس تلاش مهندسين و متخصصين داخلي در ساخت پيچيده‌ترين سد دنيا، اظهاركرد: متخصصين جوان ما بر خلاف افرادي كه مدام دلهره و استرس به ما وارد ‌كرده و كار تخريبي انجام مي‌دادند، با به‌كارگيري تمام تجربه و خلاقيت خود در صنعت سدسازي، توانستند آبگيري سد گتوند عليا را با مديريت اصولي و به خوبي پشت سر بگذارند.
 
وي بيان‌كرد: دغدغه‌هايي كه متخصصين در حوزه وزارت داشتند ديگر برطرف شده و اكنون اگر هر نوع فعل و انفعالاتي در سد پديد آيد، مديريت كنترل آن را در اختيار داريم. هر چند كه بعضي اظهارنظرهاي نا‌به‌جا فشار زيادي بر متخصصين ما وارد كرد اما به لطف خدا ديگر همه چيز تمام شد.
 
معاون وزير نيرو به بهره‌گيري مفيد از متخصصين خوزستاني در اجراي اين پروژه اشاره و تصريح‌كرد: در حال حاضر EC آب سد گتوند 1000 و خروجي آن از سد تنظيمي بعضا زير 1000 است. اميدواريم آب را با كيفيت بهتر و بدون هيچ مشكلي در اختيار مردم خوزستان قرار دهيم. حتي اگر تمام آب درياچه بلور نمك شود با ارتفاعي كه اين سد دارد مي‌توانيم مشكل را برطرف كنيم.
 
عطارزاده ادامه‌داد: بعضي از متخصصين سعي مي‌كردند بدون توجه به كاري كه در حال انجام بود، تلاش متخصصين را زير سوال ببرند و هر مقطع از كار را بي‌جهت بزرگ مي‌كردند.
 
وي با بيان اين‌كه تحريم‌ها مشكلاتي را در ساخت پروژه به‌وجود آورد اما به واقع موجب فرصت‌يابي شد، افزود: متخصصين ما براي ريسك‌پذيري بيشتر احتياج به حمايت دارد؛ لذا انتظار داريم آن دسته از افرادي كه كم لطفي مي‌كنند به جمع مديران باوفا بپيوندند و اجازه دهنده ريسك‌پذيري مديران و متخصصين ما بالاتر رود.
 
عطارزاده افزود: طرح‌هايي نظير سدگتوند، سياه‌بيشه و سيمره كه توسط شركت توسعه منابع آب نيرو ايران عرضه مي‌شوند همگي در آستانه بهره‌برداري هستند؛ بنابراين نقدينگي كه به اين پروژه‌ها تزريق مي‌شود، ظرف همين امسال وارد چرخه اقتصادي كشور شده و بازگشت همين ميزان سرمايه را براي متقاضيان در بر خواهد داشت و اين موضوع يك مزيت نسبت به طرح‌هاي ديگر است.
 
در ادامه نيز محمد بهزاد، معاون وزير در امور برق گفت: صادرات برق كشور تاكنون 1500 مگاوات است كه 300 مگاوات آن به پاكستان، افغانستان و تركيه و مابقي آن ‌كه بيش از 1200 مگاوات مي‌باشد به عراق است و در مجموع صادرات برق نسبت به سال گذشته بيش از 40 درصد افزايش يافته است.
 
وي گفت: پيش‌بيني مي‌كنيم امسال صادرات ما از مرز 10 ميليارد كيلووات ساعت با پيك 1500 مگاوات عبور كند. اين در حالي است كه سال‌گذشته كل صادرات از نيروگاه‌هاي حرارتي، برق آبي و خاكي كشور 6/8  ميليارد كيلووات ساعت با پيك 1200 مگاوات بود.
 
بهزاد تصريح‌كرد: به زودي نيز برق از طريق عراق به كشورهاي سوريه و بعد از آن به لبنان صادر مي‌شود و هماهنگي‌هاي لازم نيز انجام شده است.
 
وي ادامه‌داد: با وارد مدار كردن 4 واحد نيروگاهي سد گتوند در مجموع 1000 مگاوات به شبكه برقي كشور اضافه مي‌شود؛ هر چند كه با توسعه آن نيز 1000 مگاوات ديگر به شبكه برق افزوده خواهد شد و لذا بايد گفت كه سد گتوند بالاترين ميزان انرژي را به شبكه سراسري كشور تزريق مي‌كند.
 
معاون برق وزارت نيرو با بيان اين‌كه سد گتوند عليا بيش از 4 ميليارد كيلووات ساعت برق در سال توليد  و از نظر ولتاژ برق كمك بزرگي به شبكه برق كشور مي‌كند، افزود: 322 كيلومتر پست شبكه برق در حال احداث است كه تاكنون 50 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.
 
وي در ادامه گفت: پيش‌بيني مي‌كنيم كه امسال 750 ميليارد تومان اوراق مشاركت در خصوص نيروگاه‌هاي حرارتي به فروش برسانيم كه تاكنون 709 ميليارد تومان آن به فروش رفته است. سال گذشته از ميزان 1200 ميليارد تومان تعيين شده مبلغ 450 ميليارد تومان به فروش رفت.
 
بهزاد طرح‌هاي موجود در نيروگاه‌هاي حرارتي ماهشهر، خرمشهر و آبادان را جزؤ اوراق مشاركت در اين وزارتخانه عنوان و اظهاركرد: از آن‌جايي كه نيروگاه‌هاي اهواز و بهبهان توسط بخش‌خصوصي احداث خواهند شد، اوراق مشاركت نخواهد داشت. از ميزان 1000 ميليارد توماني كه براي اوراق مشاركت كل كشور در نظر گرفته شده 300 ميليارد تومان آن مخصوص خوزستان بوده و به زودي مجوز آن صادر مي‌شود.
 
وي افزود: ميزان 500 و 300 ميليارد تومان ديگر كه سهم طرح‌هاي سازمان آب و برق و سازمان آب و فاضلاب استان مي‌باشد را بايد به ميزان طرح‌هاي اوراق مشاركت استان اضافه كرد كه از سال‌گذشته آغاز شده و هم‌اكنون ادامه دارد.
 
مديرعامل شركت آب نيرو ايران در ادامه گفت: اساسا يكي از مهمترين نقش‌هايي كه سد گتوند ايفا مي‌كند، توزيع آب كشاورزي در پايين دست است. سدهايي كه در بالا دست رودخانه كارون قرار دارند هدفشان صرفا برق‌آبي است.
 
وي ادامه‌داد: با وجود مخزن 5 ميليارد مترمكعبي در پايين دست سدها، اطمينان خاطر براي شبكه برق كشور به‌وجود آمده و ديگر آبي كه از سدهاي بالادست رها مي‌شد، به هدر نخواهد رفت؛ بلكه در مخزن سدگتوند ذخيره و در زمان نياز كشاورزان رها خواهد شد. بنابراين وجود سد گتوند موجب اطمينان خاطر براي كشاورزان پايين‌دست خواهد شد.
 
در پايان اين نشست خبري نيز سيدمحمدرضا رضازاده، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، در خصوص اوراق مشاركت بخش آب وزارت نيرو گفت: اوراق مشاركت طرح‌هاي برق‌آبي كه سد گتوند نيز جزؤ آن‌ها به شمار مي‌آيد، از طريق بانك سپه بوده و به ميزان 233 ميليارد تومان در سطح كشور عرضه شده است. تاكنون حدود 100 ميليارد تومان از اين اوراق به فروش رسيده و اميدواريم با استقبالي كه مردم نسبت به طرح‌هاي موجود دارند سهم قابل توجهي از اين اوراق به فروش برسد.
:
:
:
آخرین اخبار